آزادسازی حریم قلعه "فلک‌الافلاک" نیازمند ۴۰ میلیارد تومان اعتبار است


آزادسازی حریم قلعه "فلک‌الافلاک" نیازمند 40 میلیارد تومان اعتبار است

استاندار لرستان گفت: موضوع آزادسازی حریم قلعه فلک الافلاک مانع ثبت جهانی آن شده که برای آزادسازی آن۴۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، هوشنگ بازوند شامگاه پنج‌شنبه در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان که در سالن جلسات استانداری لرستان برگزار شد، در رابطه با مصوبات اقتصادی سفر ریاست جمهوری به استان اظهار داشت: خوشبختانه کارخانه لاستیک‌سازی لرستان با سرمایه‌گذاری حدود 800 میلیارد تومان توسط بخش خصوصی کلنگ‌زنی و کار آن در حال انجام است.

وی با بیان اینکه زمین گاوداری شیری شش هزار رأسی دلفان توسط بنیاد مستضعفان خریداری‌شده است، افزود: برای احداث این گاوداری، چاه‌های آب حفر و به‌ زودی عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

استاندار لرستان عنوان کرد: یکی دیگر از مصوبات سفر دولت، استفاده از صندوق توسعه ملی بود که در این راستا سال 93 نسبت به 92 حدود 17 برابر  رشد داشتیم.

وی بابیان اینکه مقرر شد کارخانه شیر پگاه و یک گاوداری دو هزار رأسی در شهرستان الیگودرز به انجام برسد، بیان کرد: متولی این  امر صندوق بازنشستگی است که 30 میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برای آن گرفته‌شده که البته عملیات اجرایی آن روند حرکتی دارد.

بازوند تصریح کرد: مقرر شد بنیاد مستضعفان هتل چهار ستاره‌ای در شهرستان خرم‌آباد احداث کند که با توجه به اینکه نقشه آن طول کشید اکنون پیمانکار آن انتخاب و عملیات اجرایی آن می‌شود کما اینکه راه‌اندازی این هتل اثر بسیار خوبی در توسعه گردشگری استان لرستان دارد.

وی در رابطه با مصوبه فاز چهار کارخانه سیمان لرستان، اظهار داشت: بحث منابع ریالی فاز چهار کارخانه سیمان حل‌شده اما در منابع ارزی مشکل دارد بنابراین هفته گذشته در بانک صنعت و معدن این موضوع نهایی و قرار شد پیمانکار عملیات اجرایی آن را شروع کند اما این اتفاق هنوز نیفتاده و نیاز به توجه ویژه دولت دارد.

استاندار لرستان بابیان اینکه احداث کارخانه سنگ‌بری  یک از مصوبات سفر رئیس‌جمهور به استان لرستان بوده است، افزود: برای احداث این کارخانه پیگیری‌هایی انجام شد اما درنهایت اعلام شد که کارخانه سنگ‌بری توجیه اقتصادی ندارد و نهایت توافق شد که یک طرح 100 میلیارد تومانی در استان سرمایه‌گذاری شود.

وی عنوان کرد: در بحث تخصیص 300 میلیون مترمکعب آب، تا این لحظه وزیر نیرو زیر بار نرفته که این مسئله نیز نیاز به توجه دولت دارد.

بازوند با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور به شروع عملیات اجرایی سد تنگ معشوره تأکید داشتند، بیان کرد: یک قرارداد 60 میلیارد تومانی برای عملیات اجرایی این سد ابلاغ شد که البته پیمانکار بیشتر از این مبلغ کارکرده والان این پروژه بلاتکلیف است.

وی تصریح کرد: در بودجه سنواتی سال 94 مبلغ 15 میلیارد تومان از محل سهم دولت و بخش خصوصی برای سد تنگ معشوره در نظر گرفته شد که هنوز این سد تعیین تکلیف نشده است.

استاندار لرستان خاطرنشان کرد: قرارگاه خاتم برای اجرای سد تنگ معشوره آمادگی دارد اما متأسفانه سازمان مدیریت این مبلغ 15 میلیارد تومان را نگذاشته و در این زمینه پیگیری‌هایی در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه بنیاد برکت سال گذشته حدود 180 میلیارد تومان در واحدهای مختلف سرمایه‌گذاری کرده است، گفت: سرمایه در گردش، کار عمرانی و مدرسه‌سازی ازجمله اقدامات بنیاد برکت بود که بر اساس توافق قرار شد 300 میلیارد تومان باشد ولی هنوز در حال بررسی شرایط است.

بازوند اظهار داشت: سازمان اقتصادی کوثر یکی از سازمان‌هایی است که در استان لرستان سرمایه‌گذاری‌های خوبی انجام داده به‌طوری‌که در شهرستان خرم‌آباد بالغ‌بر 402 میلیارد تومان بر روی یک پروژه سرمایه‌گذاری می‌کند.

وی افزود: فعال کردن یک مجتمع پرورش ماهی در سلسله، پرورش ماهی در الیگودرز، خریداری تعدادی واحد سنگ‌بری و 100 هزار قطعه مرغ مادر در شهرستان دوره چگنی را ازجمله اقدامات سازمان اقتصادی کوثر است.

استاندار لرستان عنوان کرد: سال 93 در بحث پروژه‌های عمرانی برای 67 پروژه 626 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد که در سال گذشته 296 میلیارد تومان تخصیص یافت.

وی بیان کرد: سال 93 تقریباً 100 درصد اعتبارات تخصیص داده شد اما در برخی از دستگاه‌ها ازجمله مجتمع توان‌بخشی بنیاد شهید و ورزشگاه دهکده المپیک تخصیص 100 درصد نبود و کار اجرایی آن پروژه‌ها خیلی طولانی شده است.

بازوند تصریح کرد: در تخصیص اعتبار سال 94 می‌بایست 330 میلیارد تومان می‌دادند که 283 میلیارد تومان دادند که در بحث آزادراه در لایحه بودجه تنها 38 میلیارد تومان در نظر گرفته شد.

وی در رابطه با آزادسازی حریم قلعه فلک الافلاک، اظهار داشت: جهت آزادسازی قلعه با فرمانده سپاه حضرت ابوالفضل(ع) تفاهم‌نامه‌ای تنظیم و موافقت شد با ساخت 40 میلیارد تومان بنا  برای سپاه، حریم قلعه آزادسازی شود.

استاندار لرستان آزادسازی حریم قلعه فلک الافلاک را یکی از مطالبات جدی مردم دانست و گفت: قلعه فلک الافلاک هم‌اکنون برای ثبت جهانی در نوبت است چراکه موضوع آزادسازی حریم آن مانع ثبت جهانی آن شده است.

وی خاطرنشان کرد: در بحث آزادسازی حریم قلعه چند روز آینده با  معاون اول رئیس‌جمهور ملاقات داریم بنابراین درصورتی‌که حتی 50 درصد مبلغ 40 میلیارد تومان نیز تخصیص یابد سپاه آمادگی دارد تا حریم قلعه را آزادسازی کند.

بازوند در رابطه با پروژه بیمارستان بروجرد، افزود: برای عملیات اجرایی این بیمارستان می‌بایست 10 میلیارد تومان پرداخت می‌کردند که شش میلیارد تومان در نظر گرفته‌شده که برای تأمین اعتبار آن پیگیری‌هایی در حال انجام است.

وی با بیان اینکه احداث ساختمان گمرک از پروژه‌های ملی و جزو سفر رئیس‌جمهور بوده است، عنوان کرد: استان لرستان اداره گمرک دارد اما ساختمان ندارد که در این راستا زمینی به مساحت 14 هکتار در اختیار گذاشته شد اما بااینکه اعتبار آن 527 میلیون تومان بوده متأسفانه بودجه آن در سال 94 صفر اعلام‌شده است.

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon