نوبخت: دولت رشد ۸ درصد اقتصادی را هدف قرار داده است

نوبخت: دولت رشد 8 درصد اقتصادی را هدف قرار داده است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در مشهد گفت:رشد ۳ درصد اقتصادی که الان محقق شده نسبت به منفی ۶.۸ درصد وضعیت بهتری است اما این نیز باید رشد یابد، این ۳ درصد مثبت تنها نسبت به رقم منفی قبل، قابل قبول است اما دولت رشد ۸ درصد را هدف قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، محمد باقر نوبخت ظهر امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه مشهد مقدس اظهار داشت: هرسال با فرارسیدن سالروز شهادت دو شهید اسوه، منزه و خدوم انقلاب اسلامی، شهیدان رجایی و باهنر فرصتی فراهم می‌شود تا نسبت به ظلمی که به جمهوری اسلامی ایران وارد شد و خدمات فرزندان انقلاب در جایگاه دولت ارائه می‌کنند گزارشی به مخدومین واقعی ارائه شود.

وی بیان کرد: هفته دولت امسال، همزمان است با یک رخداد بزرگ اسلامی، شیعی و ایرانی و آن هم سالروز ولادت با سعادت ثامن الائمه(ع) است که این تقارن هفته دولت را مبارک‌تر و پربرکت‌تر نسبت به سال‌های قبل قرار داده است به ویژه اینکه امسال هفته دولت در شرایطی برگزار می‌شود که خدمتگزاران شما در دولت یازدهم نیمه دوم دوره خدمتی خود را آغاز می‌کنند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور عنوان کرد: این هفته، قبل از اینکه دولت گزارشی از عملکرد خود ارائه کند باید گزارشی از عملکرد نظام را به پیشگاه مردم جهت یادآوری داشته باشد که این نظام اسلامی و شیعی و ایرانی از بدو تولد از آن زمانی که به زعامت یک مرجع تقلید دینی، یک مرجع جامع الشرایط شکل گرفت جهان ظلم و استبداد بر او تاختند.

نوبخت تاکید کرد: منافقان به دنبال این بودند که برای براندازی نظام اسلامی ابتدا مغز نظام را مورد هدف قرار دهند و از نظر منافقان، ترور شهید مطهری و مفتح در واقع اقدامی بود که ابتدا از سوی بدخواهان انقلاب طراحی شد تا مغز انقلاب را بزنند، شهید مطهری فردی بود که امام با صراحت بیان فرمودند تمام آثار ایشان مورد تائید و استفاده است و سپس شهید مفتح را ترور کردند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور خاطرنشان کرد: پس از آن سراغ زبان‌های انقلاب رفتند و شهدای محراب جزو این افراد بودند زیرا انقلاب با زبان ائمه جمعه بیان می‌شد.

نوبخت گفت: پس از این مراحل، قطع دستان انقلاب را مدنظر قرار دادند و در همین راستا شهید رجایی و باهنر را ترور کردند اما بازهم این انقلاب پویا بود، سپس سراغ انگشتان نظام و انقلاب رفتند و خواستند آنها را قطع کنند و ترور افراد حزب اللهی را منافقان در دستور کار خود قرار دادند.

وی افزود: در جریان جنگ تحمیلی هزاران شهید دادیم و نظام اسلامی این هجمه را نیز پشت سر گذاشت، کسانی که نسبت به انقلاب ظالمانه تاختند شرایطشان را ببینید، امروز باز هم چشم امید برادران و خواهران عراقی ما به ایران است تا از آنها دفاع کند.

نوبخت خاطرنشان کرد: حتی حرم مطهر رضوی را نیز مورد آماج حملات خود قرار دادند، در تاریخ نیز ائمه اطهار و پیامبران نیز بارها آماج این حملات قرار گرفتند و صبر پیشه کردند.

وی اظهار داشت: وعده پیروزی نصرت الهی را خداوند در پیروزی و استقرار جمهوری اسلامی ایران محقق کردند و این نشان می‌دهد که اگر نظامی برپایه حق استوار و محکم بایستد، به اهداف خود می‌رسد و این قرعه و توفیق به نام دولت یازدهم خورد که بعد از ایثار و تلاش زیاد ملت بزرگ ایران، یک روحانی و بزرگ شده حوزه و دانشگاه و ارادتمند مقام معظم رهبری این پرچم را بر دوش بگیرد.

نوبخت گفت: اعضای دولت سابقه زیادی از حضور در جبهه جنگ داشتند و این بار پرچم را از سال 92 روی دوش گذاشتند، ابتدا با فشارهای اقتصادی مواجه شدیم که مشکلات فراوانی داشت و در آن با توجه به تحریم‌های ظالمانه که صورت گرفت نرخ تورم به بیش از 40 درصد و رشد اقتصادی به زیر 6.8 رسیده بود.

وی با اشاره به اینکه دولت باید در زمینه اقتصادی فرج و گشایشی می‌کرد تصریح کرد: دولت می‌دانست بخشی از این مشکلات از ناحیه تحریم است و بنا به بدخواهی تحریم کنندگان تنها یک میلیون بشکه نفت صادر می‌شد و امکان وارد کردن درآمد آن را نیز به دلیل تحریم بانک مرکزی نداشتیم و مردم منتظر بودند دولت در راستای تعهدات خود این مسئولیت را انجام دهد.

نوبخت بیان کرد: می‌خواستند جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یک کشور ورشکسته پشت میز مذاکره بیاورند تا همه چیز را به این دولت تحمیل کنند و دولت باید تلاش می‌کرد شرایط اقتصادی را متعادل کند و از سوی دیگر مقابل این شش کشور یه عنوان یک کشور ورشکسته نشیند و دولت باید تلاش می‌کرد این شاخص‌ها را عوض کند.

وی تاکید کرد: مقام معظم رهبری در جلسه با هیئت دولت کارنامه دوساله دولت را چنین تصویر کردند که این دولت در چنین شرایط اقتصادی که دولت را تحویل گرفت موفق شد ثبات اقتصادی را رقم بزند.

وی گفت: متاسفانه در کشور ما بخشی از قیمت‌ها خود را با نرخ ارز تنظیم می‌کنند و در زمینه ارز اقدامات خوبی انجام شد و نرخ تورم از 40 درصد به 14 درصد رسید و البته مقام معظم رهبری به درستی فرمودند این 14 درصد هم قابل قبول نیست یعنی اکنون نیز قیمت‌ها در حال افزایش است اما هنر ما این بود که آن تورم 40 درصد را به 14 درصد رساندیم و انتظار مردم برای ثبات اقتصادی به حق است.

نوبخت با اشاره به اینکه تک نرخی کردن تورم را جزو اهداف خود قرار داده‌ایم تصریح کرد: این رشد 3 درصد اقتصادی که الان محقق شده نسبت به منفی 6.8 درصد وضعیت بهتری است اما این نیز باید رشد یابد، این 3 درصد مثبت تنها نسبت به رقم منفی قبل، قابل قبول است اما دولت رشد 8 درصد را هدف قرار داده است یعنی رشدی که در زندگی مردم محسوس باشد و در سفره زندگی خود احساس کنند و آن زمان است که فرصت‌های جدید شغلی ایجاد می‌شود.

نوبخت گفت: 800 هزار نفر از سال 93 تا فروردین 94 وارد بازار کار شد، با رشد اقتصادی جدید برای 700 هزار نفر شغل ایجاد شد اما برای 100 هزار نفر شغل ایجاد نشد ولی تلاش خود را ادامه می‌دهیم و از تمامی این آمار و ارقام در پای میز مذاکره استفاده کردیم و خود کشورهایی که تحریم را به ما تحمیل کردند رسما اعلام کردند این تحریم بی اثر است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور بیان کرد: آنهایی که رشادت مردم ما را تجربه کردند در عرصه اقتصادی نیز باید دست را بالا می‌بردند و دولت از این اظهار رضایت می‌کند اما باید بیشتر کار کند اما از تحول اقتصادی در مذاکره استفاده کنیم و تمام دنیا گواهی می‌دهد که قدرت شش کشور به ایران دیکته نشد و ایران و رهبرش بسیار بزرگ هستند.

نوبخت تصریح کرد: امروز آنها در کنگره خود تحقیر می‌شوند که ایران شما را در مذاکرات پشت سر گذاشته است؛ چطور توانستیم این مسئله را محقق کنیم؟ قطعا با حمایت مردم و هماهنگی قوای نظام و هوشمندی مقام معظم رهبری. زمانی که رهبری از نرمش قهرمانانه سخن گفتند منظور این بود که ما در میدان پیروز باشیم.

وی افزود: درآمدهای نفتی ما به کمتر از یک چهارم کاهش یافته بود، زمانی 120 میلیارد دلار در سال درآمد نفتی داشتیم و دولت با کمتر از 24 میلیارد دلار نفتی کشور را اداره می‌کند.

نوبخت تاکید کرد: در سال دوم خدمت تصمیم داریم با اقدامی هماهنگ، در فضایی جدید از تمامی ظرفیت‌ها استفاده کنیم، در ماه‌های پایانی برنامه پنجم هستیم و شرایط آن زمان بسیار متفاوت بود و باید برای شرایط پس از تحریم برنامه ششم را تدوین کنیم و در این برنامه تصمیم داریم که ابتدا منابع لازم را برای هدفی که در این برنامه است را تامین کنیم.

وی گفت: مهمترین هدف این برنامه رشد 8 درصدی سالانه است که نیاز به منابع دارد، با این رشد اشتغال فراهم می‌شود. بخش قابل توجهی از منابع صرف پرداخت حقوق و دستمزد می‌شود، امسال 38 هزار استخدامی جدید داشتیم زیرا دولت طبق احکام قانونی وظیفه داشت، ما به مجلس احترام می‌گذاریم و احکام قانونی آنها برای ما فصل الخطاب است.

نوبخت تاکید کرد: اکنون سازمان مدیریت و برنامه ریزی ضمن اینکه بودجه را تا 15 آذر باید تقدیم کند که سال‌ها به این قانون بی توجهی می‌شد اما ما دو سال است که راس 15 آذر بودجه را تقدیم کرده‌ایم و امسال نیز همین کار را می‌کنیم.

وی افزود: سازمان مدیریت و برنامه ریزی، ستاد برنامه برای تنظیم قانون برنامه ششم به صورت لایحه را تشکیل داده است و بین 800 هزار و 1063 هزار میلیارد تومان منابع نیاز داریم که فرامین مقام معظم رهبری محقق شود.

نوبخت گفت: تمام اهداف طرح، تحقق رشد 8 درصد اقتصادی است که مقام معظم رهبری بسیار به آن تاکید دارند، اما این 800 هزار تا 1063 هزار میلیارد را باید کجا هزینه کنیم تا مردم متوجه شوند؟ ما حتی برای طرح‌های عمرانی که سال گذشته بیش از 32 هزار میلیارد تومان اعتبار دادیم طرح‌های مهم را در اولویت قرار دادیم و امسال به طرح‌های بالای 80 درصد و طرح‌هایی که مکمل سایر طرح‌ها است اولویت داده‌ایم.

وی افزود: ما تصمیم داریم این برنامه ضمن جامع نگری، مسئله محور باشد، ما باید تا سال 99 روی چند مسئله کار کنیم: اولا موضوعاتی که اگر امروز به آنها نرسیم به بحران تبدیل می‌شود، مسئله نخست آب است که اگر برنامه ریزی ویژه نکنیم کشور دچار بحران می‌شود.باید با مدیریت، منابع آبی را تجهیز کنیم، محور دوم محیط زیست است. چه پاسخی برای نسل‌های آینده برای دریاچه بختگان و هامون داریم، وقتی به سیستان و بلوچستان رفتم به خاطر گرد و غبار گریه کردم.

نوبخت تاکید کرد: صندوق بازنشستگی بسیار مهم است، روی میادین مشترک و آبهای مرزی و صنعت گردشگری و معادن نیز باید برنامه ریزی کنیم و همچنین روی مکانهای خاص برنامه داریم، محور مکران در جنوب و البرز در شمال برنامه داریم، ما به دنبال حاشیه شهرهای بزرگ هستیم زیرا شرایط آن‌ها قابل قبول نیست و به بهداشت و آب و مدرسه و امنیت نیاز دارند و یکی از مصوبات این سفر برنامه وسیع برای کمربند حاشیه شهر مشهد است.

وی گفت: امسال تا پایان سال باید 23 طرح بزرگ در استان افتتاح شود و یکی از دلایل سفر بنده پیگیری این مسئله است زیرا دولت قول داده و مردم انتظار دارند. این دولت در دو سال آینده وظایف بزرگی دارد.

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon