ایران دارای یکی از امن‌ترین آسمان‌های غرب آسیا است


ایران دارای یکی از امن‌ترین آسمان‌های غرب آسیا است

فرمانده قرارگاه پدافند هوائی خاتم‌الانبیاء در استان اصفهان با بیان اینکه کشف، شناسائی، رهگیری و انهدام از جمله ماموریت‌های پدافند هوائی است، گفت: امروز به‌جائی رسیده‌ایم که آسمان کشورمان به‌عنوان یکی از امن‌ترین آسمان‌های غرب آسیا شناخته شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، امیر سرتیپ دوم اباذر جوکار ظهر امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های این هفته نماز جمعه اصفهان به مناسبت دهم شهریور ماه سالروز تشکیل قرارگاه پدافند هوائی اظهار داشت: پدافند هوائی در سال 1312 با ورود توپ‌های 55 میلیمتری به ارتش آن زمان تشکیل شد اما به نسبت دیگر واحدهای ارتش واحد کوچکی بود ولی نقش خود را به‌خوبی ایفا می‌کرد.

وی بیان اینکه سال 1337 با خرید توپ‌های دیگر پدافند هوائی کشور منسجم‌تر شد، افزود: این کار به‌نوعی جبران حوزه دفاعی کشور بود ولی با پیچیدگی هواپیمائی، هوا و فضا و رشد سریع جنگنده‌ها در اواخر دهه 40 یعنی از سال 48 تا 50 تغییر عمده‌ای در بدنه دفاعی کشور در پدافند هوائی ایجاد شد.

فرمانده قرارگاه پدافند هوائی خاتم‌الانبیاء در استان اصفهان تصریح کرد: پس از این اتفاق یک فرآیند منسجم در حوزه کشف در بخش شناسائی، استقرار رادار و سامانه‌های موشکی زمین به هوا در بدنه پدافند هوائی در آن زمان سازماندهی و تشکیل شد.

وی خاطرنشان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در دفاع مقدس براساس نیاز به حوزه پدافند هوائی این ساختار با همان سازماندهی و با به‌کارگیری همان بخش‌های شناسائی، رهگیری و انهدام منسجم‌تر شد و بنا به شرایط موجود در دفاع مقدس و جنگنده‌هایمان این ساختار قوی‌تر نیز شد.

امیر جوکار با بیان اینکه در ساختار سلاح به‌دلیل برخی تحریم‌ها تغییرات عمده‌ای نداشتیم، بیان کرد: در ساختار سازمانی تغییرات قابل توجهی اتفاق افتاد و این روند تا سال 88 ادامه داشت، شرایط حوزه هوا و فضا، امنیت آن و تغییراتی که در پیرامون کشورمان وجود داشت، تغییر کرد.

وی با بیان اینکه یکی از مولفه‌هائی که در حوزه قدرت و دفاع قابل توجه بوده حوزه هوا و فضا است، گفت: بنابراین ضرورت ایجاب می‌کرد که متناسب با نوع تهدیدات، کشور اقدام شایسته‌ای انجام دهد، در همین راستا با یک دید بلند و به‌دستور فرمانده کل قوا در دهم شهریورماه قرارگاه پدافند هوائی با محوریت دفاع از هوا و فضای کشور به‌عنوان یک ساختار منسجم تشکیل شد.

فرمانده منطقه پدافند هوائی شهید نصر اصفهانی با اشاره به ماموریت پدافند هوائی افزود: دفاع از حوزه هوا و فضای کشور، شناسائی هرگونه پرنده، رهگیری و انهدام پرنده‌های متخاصم، شناسائی و رهگیری پرنده‌هائی که قصد تخاصم ندارند از جمله این موارد است.

وی تصریح کرد: در حوزه شناسائی با بهره‌گیری از انواع رادارها در فضاهای مختلف کشور این رصد انجام می‌شود و امروز در توانائی کشف پرنده‌ها و ریزپرنده‌ها به‌جائی رسیده‌ایم که آسمان کشورمان به‌عنوان یکی از امن‌ترین آسمان‌های غرب آسیا شناخته شده است، در حوزه رهگیری و انهدام نیز با بهره‌گیری از انواع سامانه‌ها در جایگاه خوبی قرار داریم و در بخش کشف نیز فراتر از مرزهای کشور توانائی داریم.

امیر جوکار پیرامون حوزه کشف خاطرنشان کرد: در این حوزه علاوه بر سامانه‌های راداری، سامانه‌های جمع‌آوری اطلاعات الکترونیکی وجود دارد و در این راستا می‌توانیم هرگونه جابجائی و تحرک را فراتر از مرزهای کشور رصد کنیم.

وی با بیان اینکه فرود اجباری هواپیمای ایساف در فرودگاه بندرعباس نمونه بارز توانمندی پدافند هوائی کشورمان است، بیان کرد: در این اتفاق خلبان اعلام می‌کند که من هواپیمای مسافربری هستم و نظامی نیستم به داخل که می‌آید،‌ پدافند هوایی با همکاری سازمان هواپیمایی کشور وارد عمل می‌شود و اعلام می‌کند که این هواپیما از نظر ما قطعا نظامی است، به خلبان اعلام کردند که باید در فرودگاه بندرعباس فرود بیایید.

فرمانده منطقه پدافند هوائی شهید نصر اصفهانی پیرامون بخش انهدام گفت: ساقط شدن پهپاد جاسوسی رژیم صهیونیستی در منطقه نطنز از افتخارات پدافند هوائی جمهوری اسلامی است، در همین راستا یک فروند هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین رژیم صهیونیستی پس از رهگیری توسط پدافند نیروی هوافضای سپاه مورد اصابت موشک قرار گرفت و سرنگون شد.

وی با بیان اینکه امروز اگر آسمان کشور در امنیت است ناشی از همدلی و همکاری میان دستگاه‌های نیروهای مسلح است، افزود: این تعامل در دوران دفاع مقدس وجود داشت و پس از جنگ نیز به اوج خود رسید.

امیر جوکار پیرامون برخی اقدامات پدافند هوائی در دوران دفاع مقدس تصریح کرد: پیروزی رزمندگان اسلام در سایه چتر امن پدافند و نیروی هوائی و رشادت‌های آنان محقق می‌شد، عراق بارها تلاش کرد که محل صدور نفت ایران در جزیره خارک را مختل کند ولی پدافند هوائی کشورمان هیچ‌گاه این اجازه را به دشمن بعثی نداد.

وی خاطرنشان کرد: پدافند هوائی در عملیات‌های مهمی هم‌چون بیت‌المقدس، فتح‌المبین و غیره نقش مهمی را ایفا کردند، منهدم کردن بیش از 600 پرنده بعثی در دوران دفاع مقدس توسط پدافند هوایی و نیروی هوایی از جمله این موارد بوده که در تاریخ جنگ‌ها چنین آماری بی سابقه است در همین راستا عراق مجبور شد 3 مرتبه با همکاری کشورهای غربی نیروی هوائی خود را بازسازی کند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon