کاهش ۲۲ درصدی ضریب امنیت غذایی کشور در ۱۰ سال

کاهش 22 درصدی ضریب امنیت غذایی کشور در 10 سال

رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: ضریب امنیت غذایی در حال حاضر به ۶۰ درصد رسیده در حالی که این رقم در سال ۸۴، ۸۲ درصد بوده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، قباد افشار در مراسمی در مرکز همایش‌های صدا و سیما با اعلام این مطلب، افزود: سازمان امور اراضی در مسیر مطالبات مقام معظم رهبری، دولت، قوه قضاییه، مجلس در حال حرکت است که در این زمینه نیازمند همراهی همه مردم هستیم.

وی خاطرنشان کرد: در یکدهه گذشته این سازمان نه تنها از اهداف خود دور و کم رنگ شده بلکه عرصه را برای ایجاد تخلفات باز کرده است. رئیس سازمان امور اراضی ادامه داد: عرصه‌های مناسب کشاورزی در سالهای گذشته مورد تاخت و تاز وتخریب قرار گرفته است و عده ای از افراد برای سودجویی و یا راحتی خود اقدام به این کار کرده اند.

رئیس سازمان امور اراضی کشور تصریح کرد: در 5 دهه گذشته یک میلیون هکتار از اراضی کشاورزی ما نابود شده است و در این بین 5 تا 10 میلیون تن تولید خود را از دست داده است.

افشار اظهار کرد: امام علی(ع) می‌گوید«مردمی که آب و خاک دارند اما نتوانند غذای خود را تأمین کنند مردمی‌اند که لطف خدا شامل حال آنها نیست» اما ما این الطاف را داریم و در حال نابودی آنها هستیم.

وی اضافه کرد: چند روز پیش در شیراز بودم که در این استان 20 هزار هکتار از اراضی کشاورزی به بهانه باغ و باغچه تبدیل وضعیت شده است.

رئیس سازمان امور اراضی کشور تأکید کرد: هدررفت آب خیانت به کشور است و گناهی نابخشودنی به حساب می‌آید درحالی که این آب قابلیت تولید در بخش کشاورزی دارد برای تفریح مورد استفاده قرار می‌گیرد.

افشار اضافه کرد: از ویلاهای چندصد میلیونی در کشور سالانه یک ماه بیشتر استفاده نمی‌شود که این امر مصداق بارز اسراف به حساب می‌آید.

وی با بیان اینکه برای بازرگداندن اراضی کشاورزی نیازمند یاری و کمک همه هستیم گفت: صدا و سیما و قوه قضاییه مجلس خبرگزاری‌ها و همه مردم در حفظ اراضی کشاورزی تأثیرگذار هستند.

رئیس سازمان امور اراضی کشور یادآور شد: در 10 تا 20 سال گذشته ما شاهد این بودیم که علی رغم فعالیت‌هایی که در این سازمان وجود داشته اما بازخورد مناسبی نداشته ‌اند و مسیر مشخصی برای تلاش‌های صورت گرفته وجود نداشت اما امروزه مقام معظم رهبری این مسیر را مشخص کرده است و مردم این مهم را از ما می‌خواهند.

*بودجه سازمان امور اراضی 20 برابر شده است

افشار با اشاره به سامانه تلفنی 131 برای ارتباطات مردمی گفت: دولت بودجه سازمان امور اراضی را 20 برابر کرده و اجازه تأمین و تجهیز به سازمان ما داده است. همچنین طرح های برزمین مانده‌ای مانند سند دارکردن اراضی کشاورزی را ایجاد کرده‌ایم.

وی با اشاره به سریال پایتخت و همکاری‌های صدا و سیما برای فرهنگ سازی برای حفظ اراضی کشاورزی، یادآور شد: عوامل سریال پایتخت امسال به صورت خودجوش با سازمان امور اراضی همکاری کردند که این سریال نقش مهمی در فرهنگ سازی مردم دارد.

رئیس سازمان امور اراضی کشور اضافه کرد: برای جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی وزارت کشور با ایجاد ستاد جلوگیری از تغییر کاربری اراضی با ریاست استانداران قوه قضاییه با شورای حفظ حقوق بیت‌المال و وزارت نیرو با جلوگیری از خدمات ما را در این زمینه همراهی کرده است و این سازمان هیچ مانعی برای خود در مقابل با زمین خواری نمی‌بیند.

افشار با اشاره به اینکه برای تولید خاک 700 تا 800 سال زمان نیاز است، گفت: ضریب امنیت غذایی در حال حاضر به 60 درصد رسیده در حالی که این رقم در سال 84، 82 درصد بوده است و برای تحقق اقتصاد مقاومتی و تأمین خودکفایی نیازمند به این اراضی هستیم.

وی تأکید کرد: مجلس شورای اسلامی نیز همکاری‌های مناسبی با این سازمان دارد و اعلام آمادگی کرده تا قوانینی که نیازمند به اصلاح هستند تغییر دهد.

رئیس سازمان امور اراضی کشور در پایان اظهار داشت: همه ما عزم خود را جزم کرده‌ایم تا در سایه رهنمودهای مقام معظم رهبری و نظام برای ارائه خدمات بهتر تلاش کنیم و شاهد این امر باشیم که در سال‌های آینده چیزی به اسم زمین خواری وجود نداشته باشد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه