شرمن: اگر با برجام همگام نباشیم امنیت آمریکا و جهان به خطر می‌افتد

شرمن: اگر با برجام همگام نباشیم امنیت آمریکا و جهان به خطر می‌افتد

مذاکره کننده ارشد هسته‌ای آمریکا تاکید کرد که توافق هسته‌ای با ایران بر همه ما تاثیرگذار خواهد بود ولی ما در شرایط کنونی یک حق انتخاب بزرگ نداریم، یا این توافقنامه اجرایی خواهد شد یا ایران در مسیر دستیابی به سلاح اتمی قرار خواهد گرفت.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم و به نقل از ان‌بی‌سی‌، وندی شرمن مذاکره کننده ارشد هسته‌ای آمریکا در سخنانی در دانشگاه ویرجینیا تصریح کرد: استدلال‌های معتبری در هر دو طرف این مناظره و بحث وجود دارد. این توافق بر همه ما تاثیراتی را خواهد داشت.

وی در ادامه افزود: ما حق انتخاب بزرگی را در اختیار نداریم، یا این توافقنامه وجود خواهد داشت یا ایران در مسیر دستیابی به سلاح اتمی قرار می‌گیرد.

ایران و قدرت‌های جهانی پس از نزدیک به 2 سال مذاکره، 23 تیرماه به جمع‌بندی اولیه درباره مذاکرات هسته‌ای دست یافتند. حامیان برجام در آمریکا بر این باورند که این توافق مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای خواهد شد. رژیم بازرسی‌ها از تاسیسات ایران و محدودیت‌های اعمال شده بر ظرفیت غنی سازی اورانیوم، مهمترین استدلال حامیان برجام به شمار می‌رود. از سوی دیگر منتقدان خواستار بازگشت به میز مذاکره و اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه تهران هستند.

شرمن گفت: اگر همراه با این توافق به جلو حرکت نکنیم، امنیت ملی ما و مردم سراسر جهان به خطر خواهد افتاد. البته ما هر اقدام لازمی را انجام خواهیم داد ولی ترجیح می‌دهیم به جای استفاده از منابع مالی و خون خودمان، از راهکاری مسالمت آمیز استفاده کنیم.

وندی شرمن در این جلسه گفت: توافق ایران یا برنامه جامع اقدام مشترک براساس اعتماد یا دیپلماسی قبلی نیست بلکه براساس نظارت همیشگی آمریکا است.این توافق براساس اعتماد نیست بلکه براساس نظارت سرزده است.

وندی شرمن سپس درباره مجازات هایی که ایران در صورت نقض توافق می تواند با آن روبرو شود به خصوص بازگشت سریع تحریم های اقتصادی صحبت کرد.

معاون وزیر امور خارجه آمریکا گفت: این توافق به لحاظ حقوقی الزام آور است.

معاون وزیر امور خارجه آمریکا گفت اگر ایران مفاد توافق هسته ای را نقض کند با بازگشت تحریم های اقتصادی مواجه خواهد شد.

وی گفت:‌ «همه تحریم هایی را که پیشتر علیه ایران اعمال شده بودند می توان بار دیگر بر این کشور اعمال کرد.»

شرمن گفت عدم وجود بند انجام بازرسی ها در هر زمان و از مکان در ایران از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی امری طبیعی است به ویژه با توجه به این که آژانس همواره دست کم بیست و چهار ساعت قبل می تواند برای بازرسی از تأسیسات ایران به این کشور اطلاع دهد.

شرمن گفت: «آژانس باید بیست و چهار ساعت قبل از بازرسی تأسیسات به ایران اطلاع دهد.»

شرمن گفت مجموع زمانی که این روند بدان نیاز دارد برای پنهان کردن شواهد مرتبط با اورانیون غنی شده کافی نیست.

یکی از حاضران این سوال را مطرح کرد که اگر کنگره آمریکا توافق هسته ای را تصویب نکند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ شرمن گفت وی نمی داند پس از آن چه اتفاقی می افتد.

او گفت:‌ «نمی دانم چه اتفاقی می افتد. اما مطمئن هستم که این توافق اجرایی خواهد شد.»

کنگره آمریکا اکنون تا 17 سپتامبر (26 شهریور) فرصت دارد تا در خصوص این توافقنامه رای گیری کند. در صورت رد این توافقنامه از سوی کنگره، اوباما نیز 22 روز فرصت دارد تا آن را وتو کند. کنگره برای رد وتوی اوباما نیاز به دو سوم آراء نمایندگان دارد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان