«دانیل بارن‌بویم» با وجود مخالفت‌های رژیم صهیونیستی به ایران می‌آید

«دانیل بارن‌بویم» با وجود مخالفت‌های رژیم صهیونیستی به ایران می‌آید

روزنامه «گاردین» چاپ انگلیس در گزارشی از تعویقِ سفرِ دانیل بارن‌بویم به تهران خبر داد. این روزنامه نوشته است که بارن‌بویم با وجود مخالفت‌های رژیم صهیونیستی به ایران سفر خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزای تسنیم، در روزهای گذشته «جروزالم پُست» مهمترین روزنامه‌ی رژیم صهیونیستی به ارائه گزارشی از خبرِ احتمالِ آمدنِ ارکستر سمفونیک برلین به تهران پرداخت. ارکستری که قرار است دانیل بارن بویم آن را رهبری کند. بارن بویم اندیشه و رویکردی ضد اسرائیلی دارد و همین مسئله موجب اعتراضِ وزیر فرهنگ و ورزشِ اسرائیل به امکانِ آمدنِ او به تهران شده است.

«جروزالم پُست» در گزارش خود از متنی یاد کرده بود که ری‌جو وزیر فرهنگ و ورزش رژیم صهیونیستی در فیسبوکش منتشر کرده بود و از مقامات آلمانی خواسته بود تا از آمدنِ ارکستر برلین به رهبری دانیل بارن بویم به تهران جلوگیری کنند.

اما روز گذشته روزنامه «گاردین» در گزارشی از تعویقِ آمدنِ ارکستر سمفونیک برلین به تهران خبر داد. تعویقی که دلیلش مخالفت‌های مسئولان رژیم صهیونیستی بیان شده است.

«گاردین» نوشت:

دانیل بارن بویم با وجود مخالفت‌های اسرائیل به ارکستر وین به ایران می‌رود.

برنامه رهبر ارکستر آرژانتینی – اسرائیلی که قرار بود در ماه سپتامبر برگزار شود به دنبال مخالفت‌های مقامات رسمی اسرائیل به تعویق افتاد و مسئولان برگزاری به دنبال تاریخی جدید برای برگزاری این کنسرت هستند

دانیل بارن بویم، یکی از رهبران پیشتاز موسیقی جهان در نظر دارد تا با ارکستر برلین به منظور برگزاری یک کنسرت در تهران همکاری کند. البته با وجود خشم و مخالفت‌های شدید از جانب اسرائیل احتمال همکاری او با ارکستر سمفونیک تازه متولد شده تهران نیز وجود دارد.

برگزاری این اجرا توسط بارن بویم 72 ساله در ایران فرصتی قابل توجه و مهم در دوستی دوباره میان ایران و غرب، پس از توافق هسته‌ای در ماه جولای خواهد بود. تبادل فرهنگی با دنیای خارج از سوی ایران در حال گسترش است. در همین راستا سرپرست موزه لوور «جین لوک مارتینز» در آینده‌ای نزدیک به تهران خواهد رفت.

«گاردین» در بخش دیگری از گزارشِ خود به دیدارِ مقامات اسرائیلی و آلمانی اشاره کرده و نوشته است:

آنچه قابل فهمیدن بود این که بارن بویم در نظر داشت یک کنسرت در تهران در اوایل ماه آینده برگزار کند. اما اکنون این اجرا به تعویق افتاده است. آنچه مشخص نیست این است که آیا مخالفت‌های شکل گرفته از جانب مقامات رسمی اسرائیل که به تازگی با مقامات آلمانی دیدار داشته‌اند در تغییر این برنامه نقشی خواهد داشت یا خیر. منابع ایرانی اعلام کرده‌اند که مسئولان برگزاری این برنامه به دنبال یک تاریخ جدید هستند.

وزیر امور خارجه آلمان اشتفان مایر حمایت از این کنسرت و حمایت از بارن بویم را به منظور اشاعه موسیقی برای مردم سرتاسر جهان فراتر از مرزهای ملی، مذهبی و قومی می‌داند.

«گاردین» در ادامه مطلبش به صحبت‌های علی رهبری درباره ارکستر سمفونیک تهران اشاره کرده و نوشته است:

مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران علی رهبری در مصاحبه‌ای با گاردین گفت: مذاکره‌های بارن بویم با مقامات ایرانی ادامه دارد و از این که در آینده‌ای نزدیک او را ملاقات خواهم کرد خرسندم.

رهبری گفت: این موضوع برای ما بسیار اهمیت دارد. ما ارکسترمان را برای یک همکاری خوب آماده خواهیم کرد و بسیار خوشحال خواهیم شد تا در این محفل حضور داشته باشیم.

علی رهبری 66 ساله دارای شهرت جهانی و بین‌المللی است و تا کنون رهبری بیش از 120 ارکستر اروپایی را برعهده داشته است. رهبری ارکستر سمفونیک برلین و ارکستر سمفونیک لندن از جمله فعالیت‌های علی رهبری است. اخیرا با رهبر ارکستر سمفونیک اتریش هربرت ون کاراجان نیز همکاری داشته است.
روزنامه «گاردین» در بخش دیگری از گزارشش به صحبت‌های وزیر فرهنگ و ورزش رژیم صهیونیستی اشاره کرده و نوشته است: وزیر فرهنگ اسرائیل، میری جو انتقادات شدیدی به تلاش‌های بارن بویم به منظور برگزاری کنسرت در ایران داشته است.

بارن بویم خط مشی ضد اسرائیلی در پیش گرفته است و از فرهنگ به عنوان امری برای بیان دیدگاه‌های سیاسی ضد اسرائیلی اش کمک می‌گیرد.
ریجو افزود: این یک تصمیم اشتباه توسط آنجلا مرکل است.

روزنامه «گاردین» با اشاره به سفرِ مسئولان عالی رتبه اروپایی به ایران نوشته است: رئیس جمهور اتریش هم منتظر سفر به تهران در ماه آینده است. این اولین دیدار او از ایران در راس یک هیئت اروپایی است که طی یک دهه گذشته بی سابقه بوده است.

وزیر امور خارجه آلمان نیز در انتظار سفر به پایتخت تهران در ماه اکتبر است. اما مشخص نیست که آیا اجرای بارن بویم در تهران همزمان با حضور وزیر امور خارجه آلمان باشد یا خیر.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران