۲۰۰ هزار شیء تاریخی در مخازن موزه ملی خاک می‌خورند


200 هزار شیء تاریخی در مخازن موزه ملی خاک می‌خورند

رئیس سازمان میراث فرهنگی، گفت: ۲۵ تا ۲۶ مخزن در موزه ملی وجود دارند که ۲۰۰ هزار شیء در آنجا موجود هستند که بسیار ارزشمند هستند ولی خاک می‌خورند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، مسعود سلطانی‌فر در مراسم افتتاح موزه دوران اسلامی با بیان اینکه موزه‌ها نقش مهمی در حفظ میراث فرهنگی دارند اظهار داشت: 13 ماه پیش وقتی از موزه ملی بازدید کردم متوجه شدم که موزه دوران اسلامی و موزه پیش از تاریخ راه نیفتاده است و موزه دوران اسلامی تبدیل به انباری شده بود.

وی با بیان اینکه موزه ملی ایران تبدیل به مکانی شده بود که گردشگر خارجی این موزه را ظرف یک ساعت می‌دید و می‌رفت، خاطر نشان کرد: این در حالیست که شخصا موزه سن‌پطرزبورگ را 3 سال متوالی و هر بار 10 ساعت دیدن کرده‌ام و نمی‌توانم ادعا کنم که الان نصف آن را دیده‌ام.

رئیس سازمان میراث فرهنگی تصریح کرد: در موزه ملی 25 تا 26 مخزن و 200 هزار شیء وجود دارد که 110 تا 120 هزار عدد از این اشیاء سکه است که متاسفانه خاک می‌خورد.

سلطانی‌فر با بیان اینکه امروز فضای موزه 4 برابر گذشته است، گفت: همیشه می‌گفتیم این موزه در شأن جمهوری اسلامی نیست و خوشبختانه با تلاش انجام شده طبقه بالای موزه ملی به بهره‌برداری رسید و در نظر داریم طبقه زیرین را نیز تخلیه کنیم و در دهه فجر آن را به موزه ملی اضافه کنیم.

وی گفت: با وزیر علوم و رئیس سازمان کتابخانه‌های ملی نیز صحبت کردیم که ساختمان کناری موزه ملی عینی موزه علوم و فنون به موزه ملی اضافه کنیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی با اشاره به تلاش‌های انجام شده در زمینه بازگرداندن الواح دوران هخامنشی نیز گفت: منتظر برگزاری آخرین دادگاه در آمریکا هستیم که شکایت یک حادثه تروریستی در بیت‌المقدس که مرتبط با الواح هخامنشی است را پیگیری کند.

سلطانی‌فر خاطر نشان کرد: متاسفانه امروز اعتبارات مرمت و بازسازی مکان‌های ثبت ملی شده ایران فقط 2 تا 3 درصد نیازهای ما را پوشش می‌دهد که این میزان بسیار کم است و باید برای آن فکری جدی صورت بگیرد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon