تفاوت معیارهای وزارت نیرو و وضعیت طبقه‌بندی برق مناطق گرمسیری در استان فارس


تفاوت معیارهای وزارت نیرو و وضعیت طبقه‌بندی برق مناطق گرمسیری در استان فارس

بررسی‌ها نشان می‌دهد که معیارهای وزارت نیرو در طبقه‌بندی مناطق و اعمال تعرفه گرمسیری برق با آنچه در عمل در استان فارس اتفاق افتاده تفاوت دارد که این تفاوت ناشی از چانه‌زنی و پیگیری نمایندگان است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، اعمال تعرفه برق مناطق گرمسیری از سوی وزارت نیرو از خدمات ارزنده و در راستای رفاه بیشتر مردم است. دستگاه‌های سرمایشی به‌ویژه کولرهای گازی و اسپیلت‌ها مصرف برق زیادی دارند و هزینه برق مصرف‌کننده‌ها را به شدت افزایش می‌دهند، اما اعمال تعرفه‌های گرمسیری سبب می‌شود ساکنین این مناطق در ماه‌های گرم هزینه کمتری برای مصرف برق پرداخت کنند.

تعرفه برق به یک منطقه عادی و 4 منطقه گرمسیری تقسیم می‌شود که وزارت نیرو براساس متوسط ماهیانه رطوبت تر محیط و متوسط ماهیانه بیشینه دما مبتنی بر اطلاعات سازمان هواشناسی کل کشور برای سه سال متوالی و دارا بودن شرایط لازم برای حداقل دو ماه متوالی از سال و تطابق با معیارهای جدول زیر این مناطق را مشخص کرده و به هیئت دولت پیشنهاد می‌دهد.

براساس آمار وزارت نیرو شهرهای جهرم، لار، خنج، داراب، رستم، زرین‌دشت، فسا، فراشبند، قیر، کازرون، گراش، لامرد، مهر و نورآباد استان فارس در مناطق گرمسیری قرار دارند که این گزارش سعی دارد وضعیت آنها را بررسی کند.

از این شهرها برای برخی چون خنج، مهر، رستم و گراش اطلاعات  مربوط به دما و رطوبت توسط هواشناسی استان فارس ذکر نشده و شهرهایی مانند فراشبند، فسا و قیر نیز به تازگی از تعرفه‌های مناطق گرمسیری بهره‌مند شده‌اند و تابه‌حال تعداد ماه‌های برخورداری و نوع منطقه آنها از سوی وزارت نیرو اطلاع‌رسانی نشده است.

البته در اینجا ذکر این نکته ضروری است که اعمال تعرفه‌های گرمسیری گاه فقط بخش‌ها یا شهرهایی از یک شهرستان را شامل می‌شود و نه کل شهرستان. به‌طور مثال در شهرستان کازرون تنها شهرهای کازرون و بخش‌های خشت و کمارج مشمول تعرفه‌های گرمسیری شدند اما در مقابل برخی شهرستان‌ها مانند لارستان تماماً مشمول این قاعده شده‌اند.

آمار متوسط رطوبت مربوط به شهر نورآباد

 

آمار متوسط حداکثر دما مربوط به شهر نورآباد

شهر نورآباد در ماه‌های خرداد تا شهریور از تعرفه منطقه 4 گرمسیری بهره‌مند شده است درحالیکه محاسبه دما و رطوبت این شهر در فاصله سال‌های 87 تا 93 که توسط هواشناسی استان فارس ارائه شده است، نشان از این دارد که تقسیم‌بندی این شهر در ماه‌های مذکور به منطقه 4 با توجه به جدولی که مبنای تقسیم‌بندی وزارت نیرو بوده، مطابقت ندارد.

آمار متوسط رطوبت مربوط به شهر لامرد

آمار متوسط حداکثر دما مربوط به شهر لامرد

شهرستان لامرد در ماه‌های فروردین تا پایان مهرماه از تعرفه منطقه یک گرمسیری بهره‌مند شده است در صورتی که براساس جدول شماره یک در فروردین ده سال گذشته یعنی سال‌های 84 تا 93 هیچ سالی نبوده است که این ماه شامل منطقه یک شود. این شهرستان در ماه اردیبهشت نیز غیر از سال‌های 84 تا 86 هیچ سه سال پیاپی‌ای نبوده است که منطقه یک محسوب شود.

آمار متوسط رطوبت مربوط به شهر لار

آمار متوسط حداکثر دما مربوط به شهر لار

شهرستان لارستان در ماه‌های خرداد تا پایان مهرماه از تعرفه منطقه یک گرمسیری و در اردیبهشت ماه از تعرفه منطقه دو برخوردار شده است اما بررسی آمار 10 ساله دما و رطوبت این شهرستان در اردیبهشت ماه نشان از این دارد که هیچ سه سال پیاپی این شهرستان شرایط استفاده از منطقه 2 در اردیبهشت را ندارد اما در فاصله سال‌های 85 تا 87 شرایط استفاده از منطقه یک را داشته است.

آمار متوسط رطوبت مربوط به شهر کازرون

آمار متوسط حداکثر دما مربوط به شهر کازرون

شهر کازرون و بخش‌های خشت و کمارج این شهرستان در ماه‌های خرداد و تیر منطقه دو گرمسیری و در مرداد و شهریور منطقه یک گرمسیری محاسبه شده است. در صورتی که براساس دما و رطوبت این شهرستان در فاصله سالهای 85 تا 93 این شهرستان در سه سال آخر یعنی سال‌های 91 تا 93 شرایط بهره‌مندی از تعرفه منطقه یک در ماه‌های خرداد و تیر را دارد و جز این سه سال در 9 سال گذشته هیچ سه سال پیاپی برای تقسیم‌بندی این دو ماه به منطقه دو وجود ندارد.

آمار متوسط رطوبت مربوط به شهر جهرم

آمار متوسط حداکثر دما مربوط به شهر جهرم

شهر جهرم در ماه‌های مرداد و شهریور جزء منطقه یک گرمسیری و در ماه‌های تیر و خرداد جزء منطقه دو گرمسیری است در صورتی که براساس دما و رطوبت ده سال اخیر یعنی سال‌های 84 تا 93 این شهرستان در ماه‌های خرداد و تیر شرایط استفاده از تعرفه منطقه یک را دارد.

آمار متوسط رطوبت مربوط به شهر داراب

آمار متوسط حداکثر دما مربوط به شهر داراب

شهر داراب در ماه‌های مرداد و شهریور جزء منطقه یک و در ماه‌های خرداد و تیر جزء منطقه دو گرمسیری قرار گرفته است در صورتی که بررسی دما و رطوبت ده سال اخیر این شهرستان نشان می‌دهد که این شهرستان در خردادماه سالهای پیاپی برای برخورداری از منطقه 2 را نداشته است. همچنین بررسی دما و رطوبت ده سال این شهرستان نشان می‌دهد که در تمام ماه‌های تیر این ده سال به جز تیر 87 این شهرستان شرایط استفاده از تعرفه منطقه یک را دارد.

آمار متوسط رطوبت مربوط به شهر زرین دشت

آمار متوسط حداکثر دما مربوط به زرین دشت

شهر زرین‌دشت نیز از شهرهایی است که دو ماه تیر و خرداد جزء منطقه دو و ماه‌های مرداد و شهریور جزء منطقه یک واقع شده است در صورتی که براساس دما و رطوبت سال‌های 87 تا 93 این شهر در ماه‌های خرداد و تیر شرایط تعرفه منطقه عادی و 4 را دارد و در مرداد ماه نیز هیچ سه سال پیاپی برای برخورداری از منطقه یک را نداشته است. 

مشاهده جدول‌های فوق نشان می‌دهد که بین معیارهای وزارت نیرو و وضعیت کنونی تقسیم بندی مناطق گرمسیری در استان فارس تفاوت جزیی وجود دارد که به گفته نادر فریدونی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، پیگیری و نفوذ نمایندگان و مسئولان محلی در این امر تاثیرگذار است.

تعیین تعرفه‌ها برای رفاه بیشتر مردم انجام می‌شود اما گاه تعیین تعرفه‌ها سبب افزایش مصرف برق در این شهرها شده است که باید به طور جدی در این زمینه فرهنگ‌سازی شود چراکه خدمات‌رسانی با تعرفه پایین‌تر به این شهرها اگر با مصرف بیشتر همراه شود نه تنها از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیست بلکه سبب اتلاف بیشتر انرژی نیز می‌شود.

گزارش از حلیمه زارع

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon