«قِسط و قَرض» محصول کشاورزی در خراسان شمالی

«قِسط و قَرض» محصول کشاورزی در خراسان شمالی

کشاورزان خراسان شمالی باوجود خشک‌سالی‌های اخیر اما هرساله امیدوارتر از سال گذشته کشت می‌کنند اما هنگام برداشت قیمت محصولات به‌یک‌باره کاهش می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بجنورد، کشاورزان این استان با هزار بدبختی محصول خود را به عمل می‌آورند اما قیمت پایین محصولات آب پاکی را بر دست آن‌ها می‌ریزد.

یکی از کشاورزان بجنوردی دراین‌باره می‌گوید: اگر سرانگشتی حساب‌کتاب کنیم کشاورزی برای ما هیچ سودی ندارد.

روحانی می‌افزاید: امسال با قرض و وام از دیگران و همچنین اجاره زمین محصول خیار، گوجه‌فرنگی و پیاز کاشتم اما الآن که زمان جمع‌آوری محصول است قیمت‌ها به‌یک‌باره کاش یافت.

وی تصریح می‌کند: پیش از برداشت خیار این محصول در میدان بار کیلویی 1500 و در مغازه‌ها 2000 تومان یا بیشتر بود اما زمانی که موقع برداشت رسید قیمت خیار به‌یک‌باره به 600 تومان کاهش یافت.

روحانی می‌افزاید: گوجه‌فرنگی نیز وضعیت بهتری از خیار ندارد و اکنون باوجود هزینه کشت و بذر، هزینه‌های مزد کارگر و برداشت و کرایه بار هر کیلوگرم گوجه‌فرنگی به 400 تا 500 تومان می‌رسد اما در حال حاضر قیمت این محصول چنانچه به فروش برسد در میدان بار 600 تومان است.

وی می‌افزاید: با این شرایط امیدی برای کشت نداریم و اگر کارگر زمین خودم می‌بودم و روزی 40 هزار تومان مزد می‌گرفتم الآن وضعم بهتر از این بود که هست.

مسئولان از کشاورزان حمایت نمی‌کنند

کشاورزی دیگر می‌گوید: حمایتی از محصولات کشاورزی نمی‌شود و کشاورزان به غیر خدا امیدی دیگر ندارند.

براتی می‌افزاید: اگر در آن سال که کشت می‌کنیم بارندگی خوب باشد، آفت به محصولات نزند و از سیل و گرما در امان باشیم محصولی عایدمان می‌شود که باید به پول مفت آن‌ را بفروشیم تا ضرر نکنیم.

وی معتقد است: باید جهاد کشاورزی و تعاون روستایی به فکر کشاورزان باشد و اگر همین منوال ادامه یابد کشاورزان زمین‌های کشاورزی خود را به دلالان می‌فروشند و دست از کشاورزی می‌کشند.

عرضه و تقاضا قیمت را تعیین می‌کند

یکی از غرفه داران در میدان بار بجنورد به خبرنگار ما می‌گوید: با ورود محصولات به میدان بار به‌یک‌باره عرضه زیاد می‌شود و خریدار کم و برای همین قیمت‌ها کاهش می‌یابد.

وی می‌افزاید: آن‌طور که می‌گویند غرفه داران میدان بار قیمت‌ها را کم‌وزیاد می‌کنند نیست بلکه کشش بازارتعیین‌کننده قیمت‌هاست.

وی معتقد است: اگر در استان سردخانه و کارخانه‌های فراوری راه‌اندازی شود مشکل همه حل می‌شود.

جهاد کشاورزی محصولات را به قیمت تضمینی خریداری می‌کند

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز می‌گوید: جهاد کشاورزی جایی که احساس می‌شود کشاورز و تولیدکننده امکان دارد ضرر کند، وارد عرصه می‌شود و قیمت تضمینی برای خرید محصولات تعیین می‌کند.

علی مبارکی بابیان اینکه خرید تضمینی محصولات دامی هنوز خیلی رضایت‌بخش نیست اظهار می‌دارد: هم‌اکنون در استان شیر به‌صورت تضمینی خرید می‌شود و به قیمت یک هزار و 440 تومان خرید می‌شود که نتوانسته است هزینه‌ها را جبران کند.

مبارکی می‌افزاید: قیمت‌ها، دست بازار است و بستگی به عرضه و تقاضا دارد.

وی اظهار می‌دارد: ارسال شیر تولیدی استان به خارج استان برای تولید شیر خشک یکی از مواردی بود که می‌توانست در بالا رفتن قیمت خرید شیر تولیدی، مؤثر باشد و پیگیری‌های نیز دراین‌باره انجام شد اما خرید شیر خام استان برای تبدیل به شیر خشک هنوز انجام نشد.

مبارکی درباره خرید گوشت قرمز از دامداران نیز می‌گوید: شرکت پشتیبانی امور دام برای کنترل قیمت‌های عرضه محصولات تولیدی دامداران وارد عرصه شده و اقدام به خرید تولیدات این بخش می‌کند اما قیمت‌هایی که برای خرید تعیین می‌شود برای تولیدکننده رضایت‌بخش نیست.

قیمت‌ها توافقی است

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز می‌گوید: قیمت تعیین‌شده برای خرید محصولات کشاورزی توافقی است و جهاد کشاورزی جز برخی محصولات، که به‌صورت تضمینی خرید می‌شوند در قیمت‌گذاری‌ها دخالتی ندارد.

جوادتشکری اظهار می‌دارد: قیمت‌ها را بازار و میزان عرضه و تقاضا تعیین می‌کند. جهاد کشاورزی هرسال در آغاز فصل کشت بهاره، میزان سطح کشت موردنیاز و مناسب برای محصولات مختلف را اعلام می‌کند.

وی می‌گوید: به کشاورزان توصیه می‌شود برای کنترل قیمت‌ها و جلوگیری از کاهش آن، از کشت بیش‌ازحد خودداری کنند اما بازهم هرسال شاهد کشت بیش‌ازاندازه یک محصول در استان هستیم.

تشکری تصریح می‌کند: افزایش سطح کشت و افزایش تولید، سبب کاهش قیمت محصول تولیدی در بازار می‌شود و کشاورز را متضرر می‌سازد.

وی بابیان اینکه مهم‌ترین مشکل، پایین بودن میزان بهره‌وری است می‌گوید: جایی که بهره‌وری بالا است، هزینه‌های کمتری برای تولید هزینه می‌شود و سود بیشتری عاید کشاورز می‌شود.

تشکری اظهار می‌دارد: در گندم آبی میزان برداشت از واحد سطح درجایی که از دانش روز استفاده‌شده حدود 12 تن و درجایی که از دانش و فنّاوری غفلت شده تنها دو تن بوده است.

وی تصریح می‌کند: این فاصله 110 میلیون ریالی در سود به‌دست‌آمده، همان بهره‌وری است که باید موردتوجه قرار گیرد.

مشکل در عرضه زیاد محصول است

مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز دراین‌باره می‌گوید: قیمت‌هایی که برای خرید تضمینی مصوب می‌شود قیمت‌های خوبی است و به نظر می‌رسد کشاورزان به‌ویژه از خرید تضمینی گندم راضی هستند.

محمد محمد زاده اظهار می‌دارد: اکنون بیشترین دغدغه ما در استان، قیمت پایین انگور بی‌دانه و سیب است که به علت عرضه زیاد و تقاضای کم، تولیدکننده را ناراضی کرده است.

وی می‌افزاید: انگور بی‌دانه استان به سبب فسادپذیری و نیز نبود تجهیزات سردخانه‌ای مناسب برای نگهداری، به‌ناچار به قیمت پایین‌تری عرضه می‌شود.

محمد زاده می‌گوید: اگر شرایطی باشد که بتوان انگور بی‌دانه را دست‌کم دو ماه ذخیره‌سازی و در خارج فصل، به بازار عرضه کرد، می‌توان قیمت‌ها را کنترل کرد اما در استان شرایط مناسب برای نگهداری این محصول وجود ندارد.

به گفته وی قیمت پایین محصولات جالیزی به‌ویژه گوجه‌فرنگی یکی دیگر از دغدغه‌های تولیدکنندگان استان است که امسال، پیگیری‌هایی برای خرید تضمینی این محصول با همکاری تعاون روستایی در حال انجام است.

مدیر تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار می‌دارد: فعالیت واحدهای تبدیلی و تکمیلی برای فراوری محصولات تولیدی نیز می‌تواند در بازار تأثیرگذار باشد اما واحدهای تولید رب گوجه‌فرنگی داستان هنوز تولیدات سال گذشته را در انباردارند به‌طوری‌که یکی از این کارخانه‌ها سه هزار تن رب دپو کرده است و به بازار نرفته است.

انتهای پیام/ ی

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon