خشکسالی امان روستاهای قم را برید؛ «چشمه شور» در انتظارِ قطره‌ای آب‌‌


خشکسالی امان روستاهای قم را برید؛ «چشمه شور» در انتظارِ قطره‌ای آب‌‌

«چشمه شور» یکی از روستاهای قم و از توابع دشت احمد است که علاوه بر معضل خشکسالی، این روزها با قطع کامل آب نیز مواجه شده است و مردم روستا در انتظار قطره‌ای آب به سر می‌برند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، «چشمه شور» روستایی در کنار دریاچه حوض سلطان و از توابع قم. این روستا یکی از دهستان‌های قمرود محسوب می‌شود که بیش از 60 خانوار در این روستا ساکن هستند.

کشاورزی، دامداری و پرورش ماهی پیشه مردم این روستا هستند اما امروز که بحران کم آبی همه کشور را در برگرفته این روستا نیز بی نصیب نمانده است. 2 هفته قطعی آب زندگی مردم روستا را به مخاطره انداخته و راهی جز حفر چاه برای مردم نگذاشته است.

روستایی که جهادگران و کاروان رسانه‌ای قم برای بررسی وضعیت مردم برگزیدند تا از نزدیک شاهد مسائل و مشکلات مردم باشند.

«چشمه شور» اسم قشنگی است که در ذهن فضای سرسبز و دنجی را تجسم می‌کند. حدود 30 کیلومتر از قم که خارج شدیم به یک فرعی خاکی رسیدیم، جاده‌ای  ناهموار و طاقت فرسا که تا رسیدن به روستا لحظه‌ای از لرزش مینی بوس در آن کم نشد. روستا نمایی معمولی داشت، اما آنچه بیش از همه به چشم می‌آمد نور شدید خورشید بود که گویی تمام توان را خود را برای این روستای کوچک حاشیه کویر قم قرار داده بود.

در بدو ورود به مقر (اقامتگاه) دانشجویان جهادگر رفتیم. نوع پوشش و چهره‌هایشان نشان از سختی و خستگی می‌داد اما لبخند از لبان خشکشان دور نمی‌شد.

60 خانوار و گذران زندگی با آب تصفیه نشده چاه

به خانه مخروبه‌ای رفتیم که تعدادی جوان دانشجو در حال بنایی بودند. بعضی‌هاشان لهجه داشتند و این نشان می‌داد که این دانشجو به عشق حضور در این اردو به شهر خود نرفته است، می‌گفتند اینجا خانه پیر زن تنهایی است که در حال تخریب بود برای همین با همت جهادگران دستی به سر روی خانه می‌کشند که این بنده خدا آسیبی نبیند.

وسط روستا نهری بود که یک شلنگ آب جاری در آن جاری بود و تعدادی زن در حال شستشوی ظرف و لباس بودند.

از آن‌ها پرسیدم چرا اینجا؟ و جوابی که دادند توجه خبرنگاران را به خود جلب کرد. گفتند دو هفته است که آب قطع شده و اهالی روستا و بچه‌های جهادی چاهی را حفر کردند و این آب‌‌ همان چاه است تا اهالی روستا بتوانند زندگی خود را بگذرانند.

سلطن خانم،‌‌ همان کسی که جهادگران در حال ترمیم خانه‌اش بودند؛ می‌گوید: سه ساعت منتظر است تا بتواند ظرف‌ها و لباس‌هایش را بشوید.

مرضیه دختر جوان روستایی هم در تائید حرف سلطان خانم می‌افزاید: بیشتر مردم روستا از بیماری کلیه رنج می‌برند، چون آب شربی که برای روستا می‌آورند یک ماه در تانکر می‌ماند، آنقدر بد بود و بد طعم است که نمی‌شود لب به آب زد اما به ناچار از روی تشنگی مجبوریم از همین آب مصرف کنیم.

پیرمردی هم که دبه‌های آب را در صف گذاشته تا پر کند، می‌گوید: سال‌ها در این روستا زندگی کرده‌ام، قبلا باغ انار داشتم اما با این خشکسالی باغ هم از بین رفت، با این سن نه می‌توانم از روستا بروم و نه کاری از دستم بر می‌آید، مجبوریم با این شرایط کنار بیاییم.

مسروری دهیار چشمه شور درباره معضل کم آبی روستا می‌گوید: در گذشته کشاورزی و پرورش ماهی مهم‌ترین شغل مردم این روستا بوده اما چند سالی است که به خاطر کم آبی تعدادی از مردم روستا به شهر رفته‌اند و آن‌ها هم که مانده‌اند با دامداری یا کارهای پاره وقت زندگی خود را می‌گذرانند.

به گفته وی روستاهای بالای 30 خانوار باید آبرسانی شود اما این روستا با وجود 60 خانوار و 300نفر جمعیت با مشکل شدید بی‌آبی مواجه است.

حفر چاه، تنها راه رفع موقت مشکل کم آبی در چشمه شور

مسئول گروه جهادی شهید چمران در بیان مسائل و مشکلات و وضعیت منطقه جهادی می‌گوید: قبل از شب‌های قدر برای شناسایی وضعیت این روستا برنامه‌های خود را شروع کردیم تا اطلاعاتی درباره بیکاری، بیماری، اقتصاد مقاومتی و جمعیت به دست بیاوریم.

علیرضا حقیقت‌نژاد با بیان اینکه اولویت سنجی برای شناسایی محرومیت‌های روستا برای دریافت اعتبار از نهادهای مورد نظر صورت می‌گیرد، می‌افزاید: کم آبی و قطعی آب مهم‌ترین مشکل این روستا است، آب شرب در این روستا ماهی یکبار با تانکر از قم منتقل می‌شود که در حال حاضر این آب قابل مصرف نیست و اهالی پس از مصرف با انواع و اقسام بیماری‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند، آب خانه‌ها نیز بیش از 10 روز است که قطع شده است.

به گفته وی گروه‌های جهادی هم با همکاری اهالی برای گذران امور زندگی یک هفته پیش چاهی را حفر کردند آبی که تصفیه نشده ولی روستاییان مجبورند از این آب به صورت نوبتی استفاده کنند؛ موتور تصفیه آب روستا مدت هاست خراب شده و آبفای روستایی هم برای جبران این موضوع تانکر آبی را منتقل کرده که متاسفانه این آب شدید بد بو و غیر قابل استفاده است.

حقیقت‌نژاد می‌گوید: با رایزنی و تعاملات صورت گرفته با آب و فاضلاب روستایی برای حل مشکل قطعی آب هم گفتند مشترکین این روستا بدهی قبلی دارند، اما مشکل اینجاست که نیمی از این اهالی روستا عشایری هستند که زندگی ییلاق و قشلاق دارند اما اهالی که در روستا ساکن هستند همواره با این مشکلات دست به گریبان هستند.

آبرسانی سیار به بیش از 60 روستای قم

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان قم در این باره گفت: تنها از طریق مدیریت منابع آبی می‌توان منابع آبی را ساماندهی کرد، مشکل روستای چشمه شور هم خشکی چاه است که تنها راه این بود که آب را با تانکر منتقل کنیم.

علی‌جان صادق پور با بیان اینکه چاه بسیاری از روستاها تا سال گذشته کافی بود اما الان با قطعی شدید آب مواجهیم، افزود: سال گذشته آبرسانی سیار تنها برای 30 روستای قم انجام می‌شد اما الان 60 روستا با تانکر آبرسانی می شود.

وی با بیان اینکه به دنبال دریافت مجوز حفر چاه از آب منطقه‌ای هستیم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر به صورت سرانه هر خانوار 20 لیتر آبرسانی سیار برای مردم روستا صورت می‌گیرد تمام این اقدامات این در حالی است که دولت هنوز در سال 94 بودجه ای برای این اقدامات تخصیص نداده است.

مسئولان با حضور در روستا پاسخگوی مردم باشند

بیش از 2 ساعت از حضورمان در روستای چشمه شور می‌گذشت. حالا هر چه از اقدامات و کار‌ها گفته می‌شد هیچکدام به اندازه این مشکل و گره بزرگ بی‌آبی این روستا به چشم نمی‌آمد.

 

سونیا دختر بچه 4-5 ساله‌‌ای هر از گاهی در حالی که مادرش ظرف‌ها را می‌شست خودش را به آب می‌رساند تا دست و صورتش را کمی با آب شور بشوید.

کلاس‌های آموزشی، بافندگی، احکام همه و همه برنامه‌هایی بود که اگر چه شیرین بود اما نمی‌توانست کام مردم را شیرین کند. جهادگران هم با انگیزه و انرژی به مردم روستا خدمت می‌کردند اما از اینکه نمی‌توانستند مشکل اصلی را رفع کنند گرد غم بر چهره‌هایشان بود.

آمدیم تا چشمه شور را بسازیم

یکی از جهادگران می‌گوید: اردوهای جهادی فرصتی است تا در این مدتی که از زندگیمان باقی مانده، از خواب غفلت بیدار شویم و از مردانی که بدون هیچ چشم‌داشتی فعالیت جهادی انجام می‌دهند، رسم مردانگی یاد بگیریم و با این کار هم خودمان را بسازیم و هم به سازندگی نقاط محروم و دستگیری از همنوعان خود بپردازیم.

وی معتقد است در این اردو‌ها اهدافی همچون خدمت به همنوعان، خودسازی و تهذیب نفس جهادگران، تجربه زندگی در شرایط سخت و تجربه دوری از خانواده و لمس محرومیت افراد و تلاش در راستای رفع آن دنبال می‌شود.

رئیس سازمان بسیج سازندگی استان قم نیز می‌گوید: علت اصلی پیدایش این نوع حرکت‌ها لبیک دانشجویان بسیجی به فرامین امام راحل و مقام معظم رهبری در خصوص کمک رسانی به نقاط محروم بود و بر این اساس نام حرکت جهادی را به این اردو‌ها اطلاق می‌کنیم تا نشان دهنده معرفت و شناخت نسبت به این حرکت و گویای قدمت این جریان باشد.

سید حسین فرهادی تصریح می‌کند: مقام معظم رهبری درباره برگزاری این اردو‌ها فرموده‌اند حضور یک جوان مؤمن و متدین و متشرع در یک مجموعه‌ روستائی در بین جوانان، در بین مردم، مظهر مجسم آیه‌ قرآن است.

چشمه‌شور، هنوز می‌تواند جاری باشد

لباس سونیای 5 ساله، لبخند امیدبخش پیرمرد و پیرزن چشمه شوری و سر و صدای بچه‌ها در کوچه و محله‌های روستا هنوز امیدواری را در مردم روستا نشان می‌دهد، آن‌ها مانده‌اند تا روزی بتوانند روستای خود را احیاء کنند. تا باغات انار و استخرهای پرورش ماهیشان رونق بگیرد.

حضور، توان، نیروی جوانی و انگیزه دانشجویان جهادگر فرصتی است تا مسئولان برای رفع محرومیت‌ها این ظرفیت‌ها را مورد توجه قرار دهند. روستای چشمه شور تنها یکی از روستاهایی است که در این بحران و چالش کم آبی به قاب تصویر کاروان رسانه‌ای آمد.

هنگام خروج از روستا وقتی خورشید غروب کرده بود نگاه‌های مردم چشمه شور در حالی ما را بدرقه می‌کرد که می‌خواستند حرف دلشان را به مسئولان برسانیم.

گزارش از زینب حیدری

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon