همه خارجی‌های «محمد رسول الله(ص)»؛ همکاران اسپیلبرگ و اسکورسیزی

همه خارجی‌های «محمد رسول الله(ص)»؛ همکاران اسپیلبرگ و اسکورسیزی

خبرگزاری تسنیم: با پخش جهانی ساخته مجید مجیدی خیلی از خبرگزاری‌های جهان به تیم سازنده فیلم «محمد رسول الله(ص)» پرداختند، بهانه‌ای که باعث شد ما هم نگاهی به همکاران کارگردان «آواز گنجشک‌ها» بیندازیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، رسانه‌های دنیا با شنیدن نام مجید مجیدی سریعاً یاد «بچه‌های آسمان» می‌افتند، فیلمی که تا آستانه جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان هم پیش رفت و توانست وجهه‌ای بین المللی به کارنامه کاری نسبتاً موفق مجیدی بدهد. فیلمساز سرشناس سینمای کشورمان حتی الآن هم با «بچه‌های آسمان» در دنیا شناخته می‌شود و خیلی از رسانه‌ها برای شناساندن او به مخاطبانشان از این فیلم وی استفاده می‌کنند.

بدون شک یکی از مهمترین عوامل پشت دوربین «محمد رسول الله» ویتوریو استورارو است، فیلمبردار ٧٥ساله ایتالیایی که سابقه بردن سه جایزه اسکار را هم در کارنامه‌اش دارد. به کارنامه کاری وی که نگاه می‌اندازیم همکاری با تعدادی از مهمترین سینماگران ایتالیا و جهان از جمله برناردو برتولوچی، فرانسیس فورد کاپولا و وارن بیتی را می‌بینیم. استورارو قرار است در سال ٢ ١٦، جایگزین داریوش خنجی فیلمبردار ایرانی الاصل آثار اخیر وودی آلن در ساخته جدید وی هم بشود. در ویترین افتخارات وی یک جایزه بفتا، یک جایزه امی و همین طور یک جایزه از جشنواره بین المللی فیلم کن هم به چشم می‌خورد. او به‌همراه پسرش فابریتزیو در پروژه «محمد رسول الله» حضور پیدا کرده. فابریتزیو با تیم جلوه‌های ویژه بصری این فیلم همکاری داشته است،  تیمی که سوپروایزر آن اسکات ای اندرسون آمریکایی است. اندرسون هم در کار خودش از چهره‌های شناخته شده هالیوود است. وی که یک بار هم جایزه اسکار را برده سابقه همکاری با استیون اسپیلبرگ، جیمز کامرون، رومن پولانسکی و پیتر جکسون را دارد. اندرسون همین طور جلوه‌های ویژه «بازگشت سوپرمن» و «جان‌سخت٢» را هم کنار «کینگ‌کنگ»، «ماجراهای تن‌تن» و... انجام داده است. تیمی که او برای فیلم «محمد رسول الله» جمع کرده آن‌قدر سطح بالا است که بینشان چندین چهره بین المللی هم حاضر هستند. یکی دیگر از اعضای تیم جلوه‌های ویژه استفانو کوریدوری است. او هم در پروژه‌های جریان اصلی و آمریکایی زیادی از جمله «توریست»، «به رم با عشق»، «دار و دسته نیویورکی»، «شغل ایتالیایی» و «مأموریت غیرممکن» حاضر بوده. او همین طور در فیلم جیمز باند، «ذره‌ای آرامش» هم همکاری کرده است. کوریدوری در تلویزیون هم چهره شناخته شده‌ای است. همکاری در دو اپیزود از سریال سیاسی «هوم‌لند» و همین طور حضور در سریال‌های «ستمگر» و «فرشتگان در آمریکا» از جمله مهمترین کارهای تلویزیونی او است.

خیلی از کسانی که فیلم تازه مجیدی را دیده‌اند شیفته دکور عظیم، صحنه و لباس فوق العاده آن شده‌اند. طراح تولید «محمد رسول الله» میلین کرکا کلیاکووویچ است. او که تا کنون نامزد یک جایزه امی شده اگرچه متولد یوگوسلاوی سابق است اما جذب هالیوود شده و فیلم‌هایی مثل «رؤیای آریزونا» را کار کرده است.

طراح لباس این فیلم هم مایکل او کانر سرشناس است. او به‌خاطر «دوشس» در سال ٢ ٩ جایزه اسکار را برده و بعد آن هم به‌خاطر «جین ایر» و «زن نامریی» در سالهای ٢ ١٢ و ٢ ١٤ دو بار دیگر نامزد این جایزه شده است. او که دقیقاً بفتا را هم به‌خاطر فیلم سال ٢ ٩اش برده، عضو دپارتمان لباس فیلم «هری پاتر و تالار اسرار» هم بوده است.

مجید مجیدی در چهره پردازی سراغ فدریکو کارتی، جیانتو دروسی و مائوریتزیو ناردی رفته است. نفر اول در «انتقام‌جویان: عصر آلترون‌ها» یکی از چهره پردازهای ابرقهرمانان مشهور کمپانی مارول، آیرون‌من، کاپیتان آمریکا، ثور، هالک، هاوک‌آی، بیوه سیاه، اسکارلت ویچ، کوییک سیلور و... بوده است و سال آینده هم با بازسازی «بن‌هور» دوباره به سینما برمی‌گردد. حضور در پروژه‌های «مصائب مسیح» مل گیبسون، «دار و دسته نیویورکی» مارتین اسکورسیزی و... هم از دیگر آثار کارنامه کاری وی است. جیانتو دروسی هم تا کنون در فیلم‌هایی مثل «مردی در نقاب آهنین»، «قلب اژدها» و «رمبوی٣» حضور داشته و با دیوید لینچ هم در Dune همکاری کرده است. ناردی هم که بیشتر فعالیتش در سینمای ایتالیا بوده امسال به‌جز «محمد رسول الله» در «جوانی» اولین ساخته انگلیسی‌زبان پائولو سورنتینو هم حضور داشته، همکاری او و سورنتینو البته قدیمی‌تر است. وی در فیلم «زیبایی بزرگ» هم که برنده اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد هم با سورنتینو همکاری کرده است.

مسئول دپارتمان هنری فیلم جدید مجیدی، ساندرو ارکولینی است که مانند بسیاری از چهره‌های دیگر این فیلم در «جوانی»، «انتقام‌جویان: عصر آلترون‌ها» و «دار و دسته نیویورکی» حضور داشته. او همین طور امسال «مردی از آنکل» را هم در نوبت اکران دارد. «شغل ایتالیایی»، «١٢ یار اوشن»، «مأموریت غیرممکن٣»، «به رم با عشق» و سریال مشهور «رم» از دیگر آثاری است که وی در آنها حضور داشته است.

سفر مجیدی برای ضبط موسیقی فیلم یکی از معدود خبرهایی بود که در حین تولید پروژه درز کرد. ای آر رحمان موزیسین هندی و برنده دو جایزه اسکار فیلم‌های «میلیونر زاغه‌نشین» و «١٢٧ ساعت» دنی بویل موسیقی کار را ضبط کرده و سامی یوسف هم قطعه‌ای برای این کار خوانده است.
در نهایت راشهای فیلم روی میز تدوین روبرتو پرپینانی قرار می‌گیرد، تدوین‌گری که کارش را با دستیاری در فیلم‌های اورسن ولز آغاز کرده، در این سالها با فیلمسازان مهم ایتالیا از جمله برناردو برتولوچی همکاری داشته، او همین طور تدوین‌گر فیلم برنده خرس طلای جشنواره فیلم برلین در سال ٢ ١٢، «سزار باید بمیرد» ساخته برادران تاویانی هم بوده است.

گفتنی است تهیه کنندگان «محمد رسول الله» حتی در طراحی لوگو هم سراغ استاد جلیل رسولی یکی از چهره‌های ماندگار کشورمان و از اساتید بزرگ نقاشی‌خط در دنیا رفته‌اند.
ساخته جدید کارگردان «رنگ خدا» و «بید مجنون» که به‌تازگی به‌جز سینماهای ایران در جشنواره بین المللی فیلم مونترال هم اکران شده با بازی چهره‌هایی چون مهدی پاکدل، علیرضا شجاع نوری، ساره بیات، مینا ساداتی، محسن تنابنده و... ساخته شده است.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران