آیا دموکرات‌ها می‌توانند مانع رأی‌گیری درباره برجام شوند

آیا دموکرات‌ها می‌توانند مانع رأی‌گیری درباره برجام شوند

حامیان برجام تقریبا آراء لازم برای حفظ وتوی احتمالی رئیس‌جمهور در صورتی که برجام در کنگره رد شود، را بدست آورده‌اند اما اکنون در پی آن هستند که با بالا بردن تعداد آراء اجازه ندهند حتی کار به رأی‌گیری کشانده شود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، گرک ساندرگ، در یادداشتی در روزنامه واشنگتن‌پست می‌نویسد اکنون که دموکرت‌های کنگره ظاهرا از رأی کافی برای حفظ وتوی رئیس‌جمهور اوباما، در صورت رد برجام در سنا، برخوردار شده‌اند، مباحث جدیدی درگرفته تا با کسب حمایت اکثریت دموکرات‌ها اصلا رأی‌گیری درباره برجام متوقف شود تا نیازی به وتوی اوباما نباشد. (برای کسب اطلاعات بیشتر درباره وتوی رئیس‌جمهور اینجا کلیک کنید.)

رهبران دموکرات که از توافق حمایت می‌کنند می‌خواند از نبرد بر سر وتوی رئیس‌جمهور اجتناب کنند. این به معنی یک مسیر طولانی است که طی آن باید حمایت 34 سناتور دموکرات کنگره تبدیل به حمایت 41 سناتور شود - تعداد لازم برای انجام فیلی‌باستر* که هدف از آن ممانعت از رأی‌گیری درباره "قطعنامه عدم تمدید" است.

به گفته دستیاران سناتورهای ارشد دموکرات، مباحث بین سناتورهایی که هنوز تصمیم نگرفته‌اند بر این موضوع متمرکز است که نبرد بر سر وتو می‌تواند پیامدهای بلندمدت جدی داشته و دستیابی به توافق‌های بین‌المللی را برای رؤسای جمهور بعدی سخت سازد و بدین ترتیب اعتبار بین‌المللی آمریکا زیر سؤال رود.

ایده اصلی این است که فشارها ادامه یابد تا به 41 رأی در حمایت از برجام دست یافته شده و چون اکنون ظاهرا دیگر وتوی رئیس‌جمهور حفظ خواهد شد، دموکرات‌های احساس نکنند که به رأی کافی دست یافته‌اند. استدلال حامیان این ایده اینگونه است که دموکرات‌های تصمیم نگرفته نباید چنین فکر کنند که دیگر می‌توان وتو را حفظ کرد و بنابراین دیگر نیازی به رأی ‌آنها نبوده و می‌توانند آزادانه با توافق مخالفت کنند.

مخالفین توافق هسته‌ای ایران به صورت خصوص می‌گویند نبرد بر سر خنثی کردن وتو پایان یافته. در تخمین‌های داخلی جمهوری‌خواهان گفته می‌شود که تنها 12 دموکرات باقی مانده‌اند که تصمیم نگرفته‌اند. یعنی جمهوری‌خواهان معتقدند اکنون 34 سناتور دموکرات از برجام حمایت می‌کنند و این رقم برای پابرجا نگه داشتن وتو کافی است.

با این حال برخی حامیان توافق این اظهارات را حرکاتی فریب‌آمیز می‌دانند - با این هدف که دموکرات‌های تصمیم نگرفته را قانع سازند که رأی کافی برای برجام جمع شده و آنها اکنون آزاد هستند تا به آن رأی منفی دهند.

بر اساس آخرین لیست‌ها، 30 دموکرات سنا اعلام کرده‌اند که از توافق حمایت خواهند کرد، و سه نفر نیز ظاهرا مایل به حمایت از آن هستند. یعنی 33 سناتور از برجام حمایت می‌کنند و نیاز به تنها یک نفر دیگر است تا وتوی احتمالی حفظ شود. اگر چنین فرض بگیریم که 13 نفر واقعا هنوز تصمیم نگرفته‌اند، این امر بدین معناست که حامیان برجام به هشت سناتور دیگر نیاز دارند تا به 41 رأی رسیده و از کشیده شدن کار به وتو جلوگیری کنند. این مسأله سخت اما شدنی است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان