مساحت ۱۵۵ هزار هکتاری هورالعظیم به ۲۸ هزار هکتار کاهش یافته است


مساحت 155 هزار هکتاری هورالعظیم به 28 هزار هکتار کاهش یافته است

نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه در مجلس شورای اسلامی گفت: مساحت تالاب هور العضیم از ۱۵۵ هزار هکتار به حدود ۲۸ هزار هکتار رسیده است که این کاهش سبب از بین رفتن صدها حرفه از جمله گاومیش داری، حصیر بافی و صیادی شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، ناصر صالحی نسب در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت:  مجوز پالایشگاه گاز مایع کشور گرفته شده و کارهای اجرایی آن درحال انجام است و در حدود 2 هزار نفر جذب نیرو خواهد داشت.

وی افزود: 46 میلیارد تومان برای بهبود وضعیت فاضلاب دشت آزادگان، هویزه و شهرهای اطراف هزینه شد ولی به دلیل کمبود اعتبار این پروژه تاکنون تکمیل نشده است.

نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه5 بخش بیمارستان 128 تخت خوابی سوسنگرد آماده افتتاح است، بیان کرد: در ماه آینده فاز دوم بیمارستان به مناقصه گذاشته می‌شود.

وی گفت: مجوز احداث درمانگاه درمان بستر در هویزه کسب شده که با اعتباری بالغ بر 2 میلیارد و 400 میلیون تومان در سال گذشته کلنگ زنی شده است و امیدواریم که با حل مشکل زمین درمانگاه، عملیات اجرایی آن آغاز شود.

صالحی نسب درباره تکمیل جاده‌های دشت آزادگان و هویزه عنوان کرد: جاده‌های این شهرستان پرونده سیاهی در خوزستان به خود اختصاص داده‌اند، بعد از گذشت بیش از 13 سال از اجرای باند دوم جاده اهواز سوسنگرد 13.5 کیلومتر باقی مانده آن تکمیل شده است و در آینده‌ای نزدیک تکمیل کلی این جاده اعلام خواهد شد.

وی افزود: باند اول جاده سوسنگرد و بستان تا قبل از اربعین با اعتباری بالغ بر 50 میلیارد تومان تکمیل خواهد شد و نیز جاده هویزه و سوسنگرد تا آذر ماه سال جاری تکمیل خواهد شد.

نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه 24 درصد طرح 550 هزار هکتاری رهبری در دشت آزادگان و هویزه است، بیان کرد: 12 هزار میلیارد ریال سهم دشت آزادگان بوده که بحث اجرایی طرح در حال انجام است.

وی گفت: جاده روستایی شریعتی  با 5 میلیارد تومان در حال اجرا، جاده ضهیریه با 13 میلیارد تومان تکمیل شده و نیز پل هویزه با اعتباری بالغ بر 2 میلیارد و 600 میلیون تومان تکمیل شده است.

صالحی نسب با بیان اینکه یک درصد استخراج نفت به عنوان درصد آلایندگی به مردم دشت آزادگان و هویزه تعلق می‌گیرد عنوان کرد: این فرایند در حدود 18 ماه به طول انجامید تا بتوان سهم این دو شهرستان تأمین شود.

وی افزود: به 55 روستا گاز رسانی شده و نیزگاز رسانی به 53 روستای دیگر نیز در دستور کار قرار گرفته شده است و نیز در صدد هستیم تا آبان ماه بحث کلنگ زنی آن انجام شود.

نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تکمیل استخر سرپوشیده در دستور کار است، بیان کرد: زمینه اشتغال در دشت آزادگان و هویزه وجود دارد که بیش از 2 هزار نفر در شرکت‌های مختلف نفتی و شرکت‌های آب و خاک و کارخانه‌های کانال سازی جذب کار شده اند.

وی گفت: مشکلی که در خوزستان است مربوط به دیدگاه دولت‌ها می‌شود که  دیدگاه عدالت آمیزی نیست و با وجود تمام ظرفیت‌های موجود در خوزستان به دور از عدالت است که خوزستان جزو نخستین‌های نرخ بیکاری باشد.

صالحی‌نسب با بیان اینکه از مجموع 165 میلیارد بشکه نفت کشور 55 میلیاردش در دشت آزادگان و هویزه تولید می‌شود، عنوان کرد: انتظار داریم که دولت با توجه به ظرفیت موجود در دشت آزادگان و هویزه و با وجود 186کیلومتر مرز مشترک با کشور همسایه نگاه ویژه ای به مردم دشت آزادگان و هویزه داشته باشد.

وی افزود: مساحت تالاب هور العضیم از 155 هزار هکتار به حدود 28 هزار هکتار رسیده است به طوری که در قبل از جنگ در حدود 500 هزار هکتار مساحت داشته است که این وسعت کم سبب از بین رفتن صدها حرفه از جمله گاومیش داری، حصیر بافی و صیادی شده است.

نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم نسبت به بودجه احیای تالاب هورالعظیم و مبارزه به پدیده ریزگردها به استان ابلاغ شده است بیان کرد: در چند روز گذشته 50 درصد کل اعتبارات پروژه‌های مهم تملک و دارایی از طریق سازمان مدیریت و برنامه ریزی پرداخت شد.

وی افزود: سیاست خارجی به دلیل وجود کانون‌های گردو خاک در خارج از کشور، وجود عوامل تشدید کننده در درون کشور، وجود کانون‌های گردوخاک در کشور همه سبب تشدید پدیده ریزگردها می‌شوند که باید برطرف شوند.

صالحی‌نسب اظهار داشت: اگر نمایندگان مردم خوزستان یک دست و همدل و همزبان بودند خوزستان به خیلی از مواردی که باید می‌رسید.

انتهای پیام / ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon