احمدی: با همه مشکلات موجود، سرم را پایین انداختم و تمرین کردم

احمدی: با همه مشکلات موجود، سرم را پایین انداختم و تمرین کردم

بانوی طلایی کشورمان در مسابقات جهانی تیراندازی در خصوص کسب سهمیه المپیک ریو ۲۰۱۶ و شرایط لازم برای موفقیت و کسب نخستین مدال بانوان در المپیک صحبت کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، الهه احمدی، تیرانداز زن ایرانی که در بازی‌های آسیایی گوانگژو جزو موفق‌ترین ورزشکاران کاروان اعزامی ایران بود و صاحب سه نشان نقره و برنز شد. وی همچنین در بازی‌های آسیایی 2014 اینچئون صاحب مدال نقره تفنگ بادی 10 متر تیمی شد. او در دومین مرحله از رقابت‌های جام جهانی تیراندازی سال 2011 که در سیدنی برگزار شد با کسب مقام دوم موفق به کسب سهمیه در ماده 10 متر تفنگ بادی زنان برای المپیک تابستانی 2012 شد. وی در بازی‌های المپیک با کسب 397 امتیاز به مرحله پایانی این رقابت‌ها راه یافت و در مرحله پایانی و با کسب 499 امتیاز در ده مرحله، پس از نمایندگانی از چین، لهستان، چک و آمریکا در رتبه ششم ایستاد. او در رشته تیراندازی پنجاه متر سه وضعیت هم شرکت کرده و رتبه چهل و سوم را کسب کرد و از رسیدن به فینال باز ماند.

احمدی در این مدت نیز بارها برای کسب سهمیه المپیک 2016 ریو تلاش کرد و در نهایت موفق شد در مسابقات جهانی آذربایجان با کسب مدال طلای جهانی جواز حضور در این رقابت‌ها را کسب کند.

الهه احمدی، بانوی طلایی کشورمان در مسابقات جهانی تیراندازی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم در خصوص کسب سهمیه المپیک ریو و شرایط لازم برای تحقق موفقیت‌های پیش رو و کسب نخستین مدال بانوان ایران در المپیک صحبت کرد. گفت‌وگو با وی را بخوانید:

تسنیم: پس از یک سال حضور در میادین جهانی خوشبختانه موفق شدید به مدال طلای جهان دست یابید و راهی المپیک شوید. شرایط این مسابقات چگونه بود؟

مسابقات آذربایجان آخرین مسابقه جهانی بود. ما امسال در مسابقات خوبی شرکت کردیم به علاوه اردوهای خوبی داشتیم مسابقات آذربایجان آخرین فرصت ما برای کسب سهمیه المپیک محسوب می‌شد و اگر منتظر مسابقات کویت می‌ماندیم، کار سخت می‌شد. در مسابقات جهانی کره جنوبی نجمه خدمتی به فینال رفت ولی سهمیه کسب نکرد در آلمان من به فینال رفتم ولی موفق به کسب مدال نشدم اما در آذربایجان هر دو راهی فینال شدیم و خوشبختانه هر دو هم مدال و سهمیه گرفتیم.

اردوی یک هفته‌ای در آلمان هم جهت تمرین و استفاده از فشنگ در 50 متر بود. هر سه نفر ما در سه وضعیت رکورد خوبی زدیم و پای فینال بودیم و این موضوع برای همه حتی سرمربی عجیب بود و همه از توانایی ما شگفت زده شدند اما متاسفانه شرایط لازم در این بخش وجود ندارد. ما در هانوفر آلمان در بخش بادی هم تمرینات خوبی را انجام دادیم  و خدا را شکر در بادی پرونده سهمیه را بستیم.

تسنیم: به خاطر کمبودها و لغو اردوها و مسابقات استرس زیادی داشتید. آیا فکر می‌کنید در این یک سال فرصت‌ها برای تیراندازی از دست رفت؟

اگر ما سهمیه را سال گذشته یا اوایل امسال کسب می‌کردیم خیلی بهتر بود ولی همین استرس‌ها باعث افزایش تجربه شد و خیلی به درد ما خورد. ما هنوز هم زمان داریم تا تمرینات‌مان را ادامه دهیم و باید به فکر کسب مدال در المپیک ریو باشیم. در 50 متر سه وضعیت تجربه و تمرینات ما بسیار کمتر از سایر کشورهاست ولی اگر این یک سال واقعا شرایط خوب باشد، شانس کسب مدال داریم، البته در تیراندازی چیزی قابل پیش بینی نیست و مانند وزنه‌برداری نیست که با توجه به تمرینات و رکودهای اردوها بتوان نتیجه را پیش‌بینی کرد.

تسنیم: کمتر از یک سال تا المپیک باقی مانده است. در این زمان خواسته‌ها و دغدغه‌های شما چیست؟

تا حالا آن طور که باید از تیراندازی حمایت نشده است. خانم‌ها در تیراندازی  سهمیه کسب کردند البته در دوومیدانی هم لیلا رجبی یک سهمیه کسب کرده است. ما شانس زیادی در تیراندازی داریم به خصوص اینکه در این یک سال تمرینات خوبی داشتیم. اگر شرایط مهیا باشد موفقیت دور از دسترس نیست. این انتظار را هم تنها نباید از رئیس فدراسیون داشت چون وی به تنهایی نمی‌تواند کاری کند و ما تلاش او را می‌بینیم و لازم است کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان در این یک سال کمک کنند تا شریط تمرین مهیا شود. مدیریت فدراسیون خوب است اما باید شرایط تمرین در ایران باشد تا لازم نباشد با چند برابر هزینه اردوهای خارجی برگزار کنیم.

تسنیم: تیراندازی یک شانس دیگر در مسابقات کویت دارد. آیا در این رقابت‌ها تیم با ترکیب کامل اعزام می‌شود؟

اطلاعی ندارم و روزهای آخر این موضوع را پیگیری می‌کنم اما می‌دانم مربی تمام تلاش خود را برای اعزام انجام می‌دهد و فدراسیون هم با تمام کمبودها در تلاش است تا تیم اعزام شود به خصوص در بخش بزرگسالان.

تسنیم: در فینال مسابقات جهانی، ایران سه نماینده داشت و این یک کار بزرگ در تیراندازی محسوب می‌شود. حضور جام بزرگ در فینال این مسابقات را چگونه می‌بینید؟

مه‌لقا جام‌بزرگ در تفنگ بادی مدت‌ها در افت بود اما خدا را شکر با حضور در فینال دوباره بازگشت خوبی داشت. در فینال تجربه  نقش مهمی دارد. او اولین تجربه حضورش در فینال مسابقات جهانی بود و در فینال استرس‌ها بالاست اما همین که از افت خارج شد و شرایط خوبی را فراهم کرد جای امیدواری دارد. وی در سه وضعیت شرایط خوبی دارد و مطمئنا در کویت وضعیتش عالی  می‌شود.

تسنیم: با توجه به همه کمبودها آیا زمانی بود که ناامید شوید و فکر کنید که کسب سهمیه المپیک غیر ممکن است؟

نه. خدا را شکر این فکرها به سراغم نیامد و توانستم مدال طلای مسابقات جهانی و سهمیه المپیک را کسب کنم. اگر ناامید می‌شدم یعنی خدا را فراموش کرده‌ام. می‌دانستم با تلاش‌های خوبی که انجام می‌شود موفق خواهیم شد. سرم را پایین انداختم و تنها تمرین کردم و به چیز دیگری فکر نکردم.

تسنیم: چه موضوعی فکر شما را برای المپیک  مشغول کرده است؟

در این یک سال تنها تلاش می‌کنم تا شرایط خوبی را برای خودم فراهم کنم ومی‌دانم برای المپیک برنامه‌های مدیران ارشد، مربی و ورزشکار اهمیت زیادی دارد. می‌دانم تنها چیزی که مهم است این است که به لحاظ ذهنی و روانی قوی باشم. 2 کار در این زمان می‌توان انجام داد اول اینکه از مربی و رئیس فدراسیون بخواهم تا جایی که می‌شود در مسابقات شرکت کنم و دوم اینکه از لحاظ روانی و ذهنی با مربی روانشناسم زیاد کار کنم. می‌دانم که جایگاه نخست المپیک برای کسانی است  که از لحاظ ذهنی موفق هستند. 40 نفری که عازم ریو هستند با کسب مدال آمده اند و با وایلد کارت نیامده‌اند و در این افراد کسانی موفق هستند که به لحاظ روانی کار کرده باشند.

تسنیم: شما یک مادر هستید. ورزش حرفه‌ای و قهرمانی در کنار بچه‌داری کار را سخت نکرده است؟

در این زمینه مدیریت اصلی را مادر و همسرم انجام می‌دهند و اگر آنها نبودند نمی‌توانستم تمرین کنم. الان 2 سال گذشته و کارها را توانستم با کمک آنها انجام دهم. امیدوارم در ادامه هم موفق باشم.

تسنیم : مشکلات فشنگ چقدر در روند کار تیراندازی تاثیر منفی داشته است؟

دغدغه اصلی ما فشنگ است و هنوز حل نشده است. در این یک سال تعداد محدودی فشنگ داشتیم که تعداد محدودی ورزشکار هم از آن استفاده می‌کنند، آن هم تمرینی که در حد گرم کردن ورزشکار است ما بیشتر حالت‌گیری می‌کنیم تا اینکه تیراندازی کنیم.

تسنیم: تمرینات شما تنها یک ماه قبل از اعزام انجام می‌شود. آیا برگزاری اردوهای مداوم را تا المپیک ضروری نمی‌دانید؟

در اعزام‌ها برای ما تمرین کردن و تهیه فشنگ اهمیت زیادی دارد. ما اینجا 50 فشنگ در روز داریم ولی در آلمان هرچه می‌خواستیم تیراندازی می‌‌کردیم و محدودیتی وجود نداشت.

تسنیم: تیراندازان ایرانی در مسابقات جهانی آذربایجان در تفنگ 50 متر سه وضعیت رکوردهای خوبی را ثبت کردند که البته شما نیز در این تیم حضور داشتید. آیا می‌توان این را آغاز راه این رشته دانست و می‌توان کسب سهمیه در این بخش امیدوار بود؟

مسابقات قهرمانی آسیا در کویت پیش روی ما است و می‌خواهیم در این رقابت‌ها به فینال برویم و سهمیه بگیریم ولی واقعا تجربه ما خیلی کمتر از سایر کشورها است در ایران چند سالی است که مسابقات سه وضعیت نداریم. این رقابت‌ها در فضای نیمه باز برگزار می‌شود و شرایط آب و هوایی در آن موثر است. درمسابقات جهانی آذربایجان در مسابقه دوم که پای فینال بود شرایط آب و هوا خوب بود و رکورد خوبی زدیم اما وقتی شرایط آب و هوایی تغییر می‌کند، کسی موفق است که در شرایط آب و هوایی متفاوت تمرین کرده باشد و آن قدر در باد تیر زده باشد که بتواند به شرایط مسلط باشد و همین امر باعث موفقیت تیم‌ ها می‌شود ولی ما در این زمینه تجربه کمتری داریم.

در حال حاضر در 50 متر سه وضعیت استعدادهای زیادی داریم و اگر شرایط تمرین فراهم شود نتایج خوبی به دست خواهیم آورد. چند هفته است که از آذربایجان آمدیم و نمی‌دانم تصمیم فدراسیون در مورد سه وضعیت چیست اما می‌دانم که ما می‌توانیم در این المپیک به خیلی چیزها نزدیک شویم ولی شانس ما در سه وضعیت نسبت به تفنگ بادی کمتر است.

تسنیم: و حرف پایانی؟

از مردم می‌‌خواهم برای ما دعا کنند، چون شرایط سخت است. وقتی صحبت المپیک است دیگر پای فرد در میان نیست و همه برای موفقیت و سربلندی کشور تلاش می‌کنیم و می‌خواهیم برای اولین بار بانوان ایران را در المپیک صاحب مدال کنیم.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار ورزشی
اخبار روز ورزشی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon