کشور نیازمند یک میلیون تن واردات گندم است


کشور نیازمند یک میلیون تن واردات گندم است

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی گفت: امسال تولید گندم در کشور مناسب بوده و با این میزان تولید امسال به واردات یک میلیون تن گندم نیاز است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، علی‌مراد اکبری ‌در مراسم رونمایی از 8 طرح نرم‌افزاری و تحقیقاتی کشاورزی با بیان اینکه  با اشاره به مصرف 100 میلیارد متر مکعب از منابع آب زیرزمینی کشور اظهار داشت: رفتار انسانی و طبیعت سبب این امر شده است و به گفته کارشناسان 70 درصد این امر متاثر از رفتار انسانی و 30 درصد متاثر از رفتار طبیعت است.

اکبری با بیان اینکه وضعیت منابع آبی کشور در حال حاضر خوب نیست افزود: بر اساس آمار‌ بارش‌ها 20 درصد روان‌آب‌ها و 49 درصد آب‌های سطحی کشور کاهش یافته است.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه با مدیریت خردمندانه منابع آب موجود نیز می‌توان امنیت غذایی کشور را تامین کرد تصریح کرد: امسال تولید گندم در کشور مناسب بود و با این میزان تولید امسال به واردات یک میلیون تن گندم نیاز است.

وی بیان کرد: توسعه روش‌های نوین آبیاری، استفاده از سیستم هوشمند، انتقال گیاهان پرمصرف به محیط‌های کنترل شده مثل گلخانه‌ها، برنامه‌ریزی برای صادرات محصولات کم‌مصرف و غیره از جمله راهکارهای مدیریت منابع آب است.

اکبری با بیان اینکه امسال 1600 میلیارد تومان اعتبار ملی آب و خاک در اختیار وزارت جهاد قرار گرفته که 11 درصد آن به استان فارس تخصیص یافته است عنوان کرد: امسال 143 میلیارد تومان اعتبار برای بخش آبیاری نوین هزینه می‌شود.

وی با بیان اینکه در دهه گذشته تولید گندم استان فارس به 2 میلیون تن هم رسید اما امسال 800 هزار تن گندم در این استان خریداری شد گفت: استان فارس با بحران کمبود آب روبه‌رو است به طوری که سال‌های قبل 750 میلیون مترمکعب از آب سد دورودزن به کشاورزی اختصاص می‌یافت اما امسال 95 میلیون مترمکعب از آب این سد برای مصرف کشاورزی رهاسازی شد.

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon