اسدی: رئیس فدراسیون باید فوتبالی باشد، فوتبال را درک کند و مدیریت بداند

اسدی: رئیس فدراسیون باید فوتبالی باشد، فوتبال را درک کند و مدیریت بداند

دبیرکل فدراسیون فوتبال گفت: ادبیاتی که دوستان استفاده می‌کنند و مثلاً به کار بردن کلمه راهزن اصلاً خوب نیست و من آن را نمی‌فهمم.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، علیرضا اسدی در نشست مطبوعاتی امروز (دوشنبه) خود با تسلیت به جامعه ورزش بابت درگذشت امیرحسین کریم‌پور یکی از کارمندان بخش روابط بین‌الملل فدراسیون فوتبال اظهار داشت: به خاطر تلطیف رابطه‌ای که در شش ماه گذشته با رسانه‌ها داشتم، باید عذرخواهی کنم، اما اکنون در خدمت شما هستم. ما می‌خواستیم در این مدت بیشتر کار کنیم و کمتر حرف بزنیم اما هر برنامه‌ای یک دوره‌ای دارد و حالا ما با پشت سر گذاشتن این دوره قصد داریم خدمت شما باشیم.

باید با همکاری یکدیگر مشکلات فوتبال را برطرف کنیم
دبیرکل فدراسیون فوتبال افزود: اگر قرار است فضا را عوض کنیم، بهترین کار این است که با همکاری یکدیگر مشکلات را در حوزه فدراسیون و فوتبال برطرف کنیم، هرچند ممکن است در این بخش نقاط قوت هم وجود داشته باشد و می‌توانیم آنها را مرور کنیم. امیدوارم که گفتمان صادقانه ما در این خصوص مثمرثمر باشد.

برای موفقیت تیم ملی هر کاری انجام داده‌ایم
وی در پاسخ به این پرسش که حمایت‌هایش از کارلوس کی‌روش و تیم ملی چه بوده و اینکه پیش از این اعلام کرده بود ناگفته‌هایی در مورد کی‌روش دارد و چه زمانی این ناگفته‌ها را بازگو می‌کند، خاطرنشان کرد: باید فضا را به سمتی ببریم که نگاه‌ها سازنده باشد. من ابایی از پاسخ دادن به این سؤال‌ها ندارم، اما در شرایطی که تیم ملی کشورمان در آستانه بازی قرار دارد، این سؤال‌ها کمکی به ما نمی‌کند. البته باید بگویم که در حوزه اداری، ویزا و خیلی از مسائل دیگر هر کاری برای موفقیت تیم ملی انجام داده‌ایم.

تاریخ برگزاری مجمع سازمان لیگ 18 شهریورماه مشخص می‌شود
اسدی در ادامه در پاسخ به این سؤالات که «بحث غیرقانونی بودن فعالیت 9 عضو مجمع سازمان لیگ به کجا رسید و اینکه انتخابات هیئت رئیسه این سازمان چه زمانی برگزار می‌شود؟»، اظهار داشت: این موضوع را در هیئت رئیسه مطرح کردیم و طرح‌مان همین بود که مجمع انتخاباتی سازمان لیگ به زودی برگزار شود، چرا که باید دوستانی که زمان‌شان برای حضور در سازمان لیگ به پایان رسیده، جایگزین شوند تا لیگ برتر فوتبال نیز از این شکل خود بیرون بیاید. امروز دعوتنامه سازمان لیگ به دست من رسید و قرار است 18 شهریورماه در آکادمی ملی فوتبال جلسه‌ای برگزار شود و تاریخ دقیق مجمع انتخاباتی نیز در این جلسه مشخص خواهد شد.

از نظر AFC ورزشگاه‌های مورد قبول ما آزادی و پاس قوامین هستند
دبیرکل فدراسیون فوتبال درباره اینکه فدراسیون فوتبال ایران در بازی‌های مقدماتی جام جهانی 2018 روسیه و جام ملت‌های 2019 امارات میزبان بازی‌های کشورهایی همچون عراق، افغانستان و سوریه نیز خواهد بود و با توجه به امکانات ورزشگاه‌های آزادی و پاس قوامین این کار چگونه صورت خواهد گرفت، چرا که مشکلاتی همچون نور و ... وجود دارد، گفت: آقای کفاشیان ترجیح داد بازی‌های این کشورها در ایران انجام شود و از نظر AFC ورزشگاه‌های مورد قبول ما آزادی و پاس قوامین هستند. مشکل اصلی آنها بحث صندلی‌های ورزشگاه است که ما متأسفانه در ورزشگاه آزادی طبقه دوم را از دست دادیم، چون در این طبقه صندلی وجود ندارد، اما برخی مشکلات دیگر نیز وجود دارد که آن هم حضور تماشاگران است.

قطعی نورافکن‌های ورزشگاه پاس قوامین مربوط به این ورزشگاه نبوده است
وی افزود: در بازی امید‌های افغانستان جمعیت بسیار زیادی از برادران افغانستانی به ورزشگاه آمدند که به همین منظور با مسئولان AFC جلسه‌ای گذاشتیم تا برای کنترل این جمعیت مشکلی پیش نیاید. در بحث نور ورزشگاه نیز مشکلی نیست و AFC نور ورزشگاه‌ها را تأیید کرده است. قطعی نورافکن‌های ورزشگاه پاس قوامین در دیدارهای اخیر هم مربوط به این ورزشگاه نبوده است، بلکه برق منطقه مشکل پیدا کرده بود.

در عین احترام به مربیان خارجی باید قدر مربیان ایرانی را هم بدانیم
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه آخرین وضعیت سرمربیگری تیم‌های ملی فوتبال ساحلی و فوتسال به کجا کشیده شده و اینکه آیا به خاطر مشکلات مالی هدایت این دو تیم از مربی‌های خارجی گرفته شده است، گفت: به نظر من در عین اینکه به مربیان خارجی احترام می‌گذاریم، باید قدر ایرانی‌ها را هم بدانیم. بهتر است که ما بتوانیم از دانش فنی خارجی‌ها استفاده کنیم و سطح مربیان‌مان را بالا ببریم، البته این مسائل نباید دلیل بر این باشد که نتایج را از دست بدهیم. در این‌گونه موارد در کمیته فنی صحبت و جمع‌بندی می‌شود. مثلاً در خصوص اینکه حضور مربیان خارجی از نظر تربیتی، احترام، مالی، رفت و آمد و آموزشی چگونه است، اما به نظر من بهترین روش این است که دانش فنی مربیان خارجی استفاده کنیم.

شخصاً تمایل دارم مربیان ایرانی در تیم‌های ملی فوتسال و فوتبال ساحلی فعالیت داشته باشند
اسدی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه نظر شخصی خودش در خصوص سرمربیگری تیم‌های ملی فوتبال ساحلی و فوتسال چیست، اظهار داشت: شخصاً تمایل دارم مربیان ایرانی در این تیم‌ها فعالیت داشته باشند، اما به شرط اینکه از دانش فنی مربیان خارجی استفاده کنند، حتی این استفاده نباید در حد فیلم دیدن باشد بلکه باید در حوزه مشاوره بتوانیم در تمام سطوح از مربیان خارجی استفاده کنیم. به نظر من این بالاترین سرمایه‌گذاری است.

رد یا تأیید کردن فساد در فوتبال نیاز به اسناد و مدارک دارد
دبیرکل فدراسیون فوتبال در پاسخ به این پرسش که بحث فساد در فوتبال به کجا کشیده شده و اینکه آیا او فساد در فوتبال را تأیید می‌کند یا خیر، عنوان کرد: رد یا تأیید کردن اینگونه مسائل نیاز به اسناد و مدارک دارد، اما می‌بینیم که کمیسیون اصل 90 مجلس به این مسئله رسیدگی می‌کند و ظاهراً گزارش فساد در فوتبال آماده این است تا در صحن مجلس قرائت شود.

وی ادامه داد: چیزی که در این بحث بسیار مهم است، این است که باید صبر داشته باشیم و عجولانه وارد تصمیم‌گیری نشویم. قطعاً قاضی بهترین شخصی است که می‌تواند در این خصوص تصمیم‌گیری کند. من هم ترجیح می‌دهم پیش از تصمیم‌گیری قاضی حرفی نزنم، چون اصلا در حد قاضی نیستم و صلاح هم نیست که این کار را انجام بدهم. ما منتظر هستیم تا رکن قضایی و مجلس نتیجه این مسئله را به ما اعلام کنند. فکر می‌کنم این عاقلانه‌ترین کار باشد.

چیزی که ارزش‌اش از کعبه هم بالاتر است، کرامت انسانی است
اسدی در خصوص اینکه پس از مطرح شدن فساد در فوتبال نگاه‌ها به این رشته بد شده است، گفت: فساد در فوتبال به گونه‌ای است که باید حوزه‌های مختلف نظری بگویند، مثلاً فساد اقتصادی، اخلاقی، داوری، رفتاری، ساختاری و نیروی انسانی یا موارد دیگر تمام اینها باید بررسی شود، چیزی که ارزش‌اش از کعبه هم بالاتر است، کرامت انسانی است هرچند این به این معنا نیست که بخواهیم با ترس وارد این مقوله شویم.

برخی رسانه‌ها فقط فضا را ملتهب می‌کنند
دبیرکل فدراسیون فوتبال افزود: متأسفانه در این بخش برخی از رسانه‌ها مسائلی را پررنگ می‌کنند که برای آن مستنداتی ندارند و فقط فضا را ملتهب می‌کنند. بعضی وقت‌ها بحث‌هایی که رسانه‌ها عنوان می‌کنند به مطرح شدن این فضا کمک شایانی می‌کند. ممکن است همه خیلی چیزها دوست داشته باشند، اما همه کار‌ها باید براساس قواعد صورت گیرد.

وی در واکنش به طرح این مسئله که در این فصل از لیگ برتر اشتباهات داوری زیاد شده و با توجه به اینکه نظارت بر این مسئله باید برعهده دبیرکل باشد نظرش در این خصوص چیست، گفت: اینکه اشتباهات زیاد شده را متوجه نمی‌شوم، یعنی تعداد اشتباهات چقدر بوده و اکنون به چند اندازه رسیده است؟ اگر می‌خواهید مطلبی را عنوان کنید که عموم مردم آن را متوجه شوند باید کیفیت را به کمیت تبدیل کنید و بگویید که اشتباهات زیاد شده یعنی چه، یعنی داوران ما در پنج هفته اول فصل قبل 40 پنالتی اشتباه گرفته‌اند و اکنون به 45 رسیده است یا تغییر امتیازات با اشتباهات داوری زیاد شده است؟ منظورتان از اینکه اشتباهات زیاد شده ، چیست؟ اول باید این مشکل را پیدا کنیم.

اسدی در پاسخ به این سؤال که حضور علی کفاشیان و مهدی تاج در مجلس برای پاسخگویی به این مسئله یکی از معیارهای زیاد شدن اشتباهات است، اظهار داشت: این موضوع بحث حاشیه‌ای آن است نه بحث علمی‌اش.

دبیرکل فدراسیون فوتبال پس از این واکنش‌ها با این موضوع مواجه شد که شاید اعتراض بیش از حد تیم‌ها و مسائل مربوط به کارشناسی داوری که نشان می‌دهد اشتباهات داوری زیاد شده معیار خوبی برای بالا رفتن اشتباهات باشد که وی در این خصوص عنوان کرد: اگر هر تیمی باخت و واکنش منفی نشان داد و ما بخواهیم براساس این واکنش‌ها تصمیمی بگیریم درست پیش نرفته‌ایم. اکنون اینجا بحث تأیید یا اثبات موضوع نیست، بلکه بحث ما این است که حجم تغییر اشتباهات داوری چقدر بوده و اگر آن را با سطوح دیگر لیگ مقایسه کنیم به آماری می‌رسیم که متوجه می‌شویم اشتباهات بالا رفته یا پایین آمده است. اگر ما بخواهیم غیرساختاری رفتار کنیم ابتدای امر می‌گویم که باید افراد تغییر کنند اما آیا تغییرات ما باید روی افراد باشد، باید روش‌مان را تغییر دهیم، نگاه‌مان عوض شود یا نظارت‌مان را طور دیگری انجام دهیم؟ ما کدام یک را باید تغییر بدهیم. برخی می‌گویند نگاه تشکیلاتی را باید تغییر داد یا به سرعت افراد را تغییر بدهیم.

انتخاب داوران به عهده دبیرکل فدراسیون نیست
وی ادامه داد: موضوع دیگر این بود که می‌گویید دبیرکل فدراسیون فوتبال باید روی داوری‌ها نظارت داشته باشد، اما دبیرکل مسئول اجرایی و اداری فدراسیون است که مسئولیت کلیه دپارتمان‌ها برعهده دبیرکل خواهد بود که در این بین کمیته‌ها نقش مشاوره، برنامه‌ریزی و نظارت بر کار اجرایی را دارند و گزارش آن را به هیئت رئیسه می‌دهند. اگر پیش از این، این نظارت‌ها وجود نداشته یا کمتر کار شده است، اکنون باید این مسائل اصلاح شود که این اتفاق نیز در حال رخ دادن است. من شنیده‌ام که دبیرکل در انتخاب داوران دخالت دارد اما هیچ موقع انتخاب داوران به عهده دبیرکل نیست و فقط انشای احکام به عهده دبیرکل است و نظارت بر عملکرد کمیته‌ها نیز یکی دیگر از وظایف دبیرکل محسوب می‌شود.

اعتراض به داوران باید در مسیر قانونی و عقلانی باشد
اسدی با تأکید بر اینکه برای بهتر شدن شرایط نیاز به زمان داریم، اظهار داشت: در این مدت شما (رسانه‌ها) آمار می‌گیرید که مثلاً از بین 10 داور یک مجموعه اشتباهاتی صورت گرفته و پس از بررسی‌ها مشخص می‌شود که 8 یا 9 داور نمره قبولی نگرفته‌اند که به همان نسبت و طبق آیین‌نامه با خاطیان برخورد صورت می‌گیرد. در بحث قضاوت بازی‌ها فدراسیون فوتبال این اختیار را به داوران تفویض کرده که در طول 90 دقیقه بازی به صورت مستقل سوت بزنند و حمایت فدراسیون نیز پشت آنها وجود دارد، حالا در این بین اگر قرار باشد با هر اتفاق و اشتباهی به داوران هجوم ببریم این مسئله‌ای است که باید تغییر کند. اعتراض به اشتباهات و حق اجحاف شده باشگاه‌ها وجود دارد اما این اعتراض باید در مسیر قانونی و عقلانی باشد و ما باید این مسیر را آنقدر تقویت کنیم که همه به این مسیر اعتماد کنند.

مسیر اعتراض به داوری در فوتبال ما درست نیست
دبیرکل فدراسیون فوتبال تأکید کرد: چرا اکنون اعتراض‌ها به داوری بالاست؟ چرا وقتی اشتباهی صورت می‌گیرد تماشاگر، بازیکن، مربی، سرپرست، مدیر و... مستقیم خودشان به داوری اعتراض می‌کنند؟ کجای دنیا به این شکل اعتراض می‌شود؟ مشکل اینجاست که مسیر اعتراض درست نیست و اگر این مسیر را درست کنیم و به سرعت هم به نتیجه برسیم، رکن اساسی فدراسیون فوتبال که بسیار قابل احترام است وظیفه اصلی خود را به درستی انجام می‌دهد و در این بین رکن اجرایی باید سریع این حکم را اجرا کند. به این صورت اعتماد به تمام سطوح فوتبال باز خواهد گشت و اولین حسن آن این است که داور با اعتمادبه‌نفس وارد زمین می‌شود.

باید به گونه‌ای رفتار کنیم که فضای موجود در فوتبال درست شود
وی افزود: بخش دیگری که می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد تا این اعتماد بازگردد شما رسانه‌ها هستید که علاوه بر امانت‌داری برای انتقال مشکلات فوتبال به فدراسیون و بالعکس باید میزان بُلد (بزرگنمایی) این مشکلات را به اندازه‌ای انجام دهید که وجود دارد. وقتی این بزرگنمایی بیش از حد انجام شود فضا مناسب نیست و ما باید به گونه‌ای رفتار کنیم که فضای موجود درست شود. شما وظایف خودتان را به بهترین شکل انجام دهید و ما هم با مخاطبان خودمان که تماشاگران، مدیران باشگاه‌ها و... هستند به درستی برخورد می‌کنیم تا زودتر به سرمنزل مقصود برسیم.

براساس شاخصه‌ها خیلی‌ها نمی‌توانند در انتخابات فدراسیون فوتبال شرکت داشته باشند
وی درباره نوع انتخابات آینده ریاست فدراسیون فوتبال و اینکه چه افرادی می‌توانند در این انتخابات شرکت کنند، عنوان کرد: مانند انتخابات ریاست جمهوری برای ریاست فدراسیون فوتبال هم هر کسی می‌تواند نام‌نویسی و در انتخابات شرکت کند و منع قانونی وجود ندارد، اما مثل انتخابات ریاست جمهوری افرادی که می‌خواهند به عنوان رئیس فدراسیون انتخاب شوند باید شاخصه‌هایی داشته باشند. اگر بخواهیم براساس شاخصه‌ها عمل کنیم آن وقت می‌بینیم که خیلی‌ها نمی‌توانند در انتخابات فدراسیون فوتبال شرکت داشته باشند و البته خیلی‌ها هم هستند که قابلیت این را دارند به فدراسیون فوتبال و کشورشان خدمت کنند.

رئیس فدراسیون باید فوتبالی باشد، فوتبال را درک کند و مدیریت بداند
اسدی ادامه داد: قطعاً می‌خواهید بدانید این شاخصه‌ها چیست؛ به نظر من کسی که می‌خواهد رئیس فدراسیون فوتبال شود، باید تجربه ملی داشته باشد، یعنی چه به عنوان بازیکن و چه مربی و چه داور تجربه بین‌المللی داشته باشد تا بتواند از تجربیات فوتبالی‌اش استفاده کند و به نوعی فوتبال را درک کند. چنین شخصی می‌تواند متوجه شود که فوتبال حرفه‌ای و قهرمانی یعنی چه، در کنار اینها باید تحصیلات مناسب در حوزه مدیریت هم داشته باشد. وقتی اینگونه شاخصه‌ها را کنار هم قرار بدهیم می‌بینیم که تعداد افرادی که می‌توانند به عنوان رئیس فدراسیون فعالیت کنند، بسیار کم است، بنابراین توصیه من این است که انتخابات پیش روی فدراسیون فوتبال یک انتخابات صحیح و نه سنتی باشد.

دنبال ریاست فدراسیون فوتبال نیستم
دبیرکل فدراسیون فوتبال در پاسخ به این پرسش که «آیا خودش هم در انتخابات ریاست فدراسیون شرکت خواهد کرد و برای این پست کاندیدا می‌شود؟»، اظهار داشت: پاسخ دادن به این سؤال بسیار زود است، من همین که بتوانیم کارهای دبیرکلی را انجام بدهم برایم کافی است. خیلی دنبال این مسائل نیستم.

سازمان لیگ حکم تیم‌های بدهکار را اجرا نکرد
وی در ادامه نشست خبری‌اش در خصوص اینکه چرا بین رکن قضایی و رکن اجرایی فدراسیون فوتبال در بحث پرونده‌های قضایی و صادر شدن رأی اختلاف وجود دارد، اظهار داشت: اگر منظورتان من هستم که چرا احکام را دیر انشا می‌کنم، باید بگویم بیشترین زمانی که برای امضا کردن یک حکم قضایی صرف می‌کنم 10 دقیقه است، اما به غیر از امضای من افراد دیگری هستند که باید تصمیم‌گیری کنند. مثلاً ما گفتیم که تعدادی بدهکار و یا فلان میلیارد تومان بدهی وجود دارد، اما چه کسی باید این حکم را اجرا می‌کرد؟ قطعاً جواب سؤال سازمان لیگ است، اما این اتفاق نیفتاد!

اسدی افزود: مشکلات در حوزه مالی باشگاه‌ها و تورم کاذبی که در این قسمت وجود دارد، بسیار زیاد است، البته ممکن است رکن قضایی حکمی را صادر کند، اما رکن اجرایی آن را انجام ندهد. وقتی باشگاه‌ها بدهکار باشند و تعهدات جدید مالی متناسب با افرادی که جذب باشگاه‌ها می‌شوند نباشد، نتیجه‌اش انباشت بدهی‌های باشگاه‌ها می‌شود که همین مسئله مهمترین عنصر در بحث فساد و مشکلات اجرایی در فدراسیون فوتبال است.

اعتقادی به تعطیلی مسابقات لیگ برای برطرف شدن مشکلات ندارم
دبیرکل فدراسیون فوتبال تصریح کرد: ما می‌گوییم که باشگاه‌هایی که توان مالی ندارند در مسابقات شرکت نکنند، اما علت حضور آنها در مسابقات چیست؟! خیلی‌ها می‌گویند بیاییم لیگ را تعطیل کنیم تا وضع فوتبال درست شود اما من چنین اعتقادی ندارم، چون معتقدم در حرکت باید مدیریت کنیم. ما نمی‌توانیم به خاطر مدیریت چیزی را متوقف یا تعطیل کنیم.

اگر احکام رکن قضایی اجرا نشوند دیگر احترامی وجود نخواهد داشت
وی خاطرنشان کرد: مسلماً اگر به رکن قضایی و رکن داوری که دو رکن مهم در فدراسیون هستند، توجه نشود مشکلاتی به وجود می‌آید. اگر رکن قضایی حکم بدهد و این حکم اجرا نشود، مسلماً دیگر احترامی وجود نخواهد داشت و نمی‌شود ضمانت داد که کارها روی روال انجام شود.

نیازی ندارم کسی هوا یا زمینم را داشته باشد!
اسدی در واکنش به صحبت‌های اسلامیان مبنی بر اینکه اسدی توسط وزارت ورزش به فدراسیون فوتبال آمده و مسئول کمیته داوران است، اما بیشترین انتقادات از داوری‌ها توسط وزارت ورزش انجام می‌شود و به نوعی این وزارتخانه هوای اسدی را ندارد، گفت: من نیازی ندارم کسی هوا یا زمینم را داشته باشد! واقعاً نمی‌دانم چطور اعضای فدراسیون فوتبال علیه یکدیگر صحبت و انتقاد می‌کنند و انتظار دارند یک مقام بالاتر انتقادی را انجام ندهد. من اگر حرفی نمی‌زنم به خاطر این است که اعضای هیئت رئیسه نباید علیه هیچ‌کدام از ارکان صحبت کنند.

دبیرکل فدراسیون فوتبال ادامه داد: شاید شما (خبرنگاران) در گفتن این جمله که من مسئول کمیته داوران هستم اشتباه لُپی کردید! همه می‌دانند که طبق قوانین AFC و فیفا کمیته‌ها زیر نظر دبیرکل نیستند.

در اینجا اسدی به اساسنامه کنفدراسیون فوتبال آسیا رجوع کرد و گفت: در اینجا نوشته شده است که دبیرکل فقط به کمیته‌ها مشاوره می‌دهد و در بحث برنامه‌ریزی و نظارت و کنترل هیچ نقشی ندارد. الان رئیس کمیته داوران اصفهانیان است که خودش عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال است.

تنها دپارتمان‌ها زیر نظر دبیرکل هستند
وی تصریح کرد: تنها دپارتمان‌ها زیر نظر دبیرکل هستند، که به این صورت هیچ دخالتی از دید من در دپارتمان‌ها انجام نمی‌شود. هر دپارتمان کار خودش را انجام می‌دهد، اما با نظارت من، بعد از آن ما بر مبنای شاخصه‌هایی که وجود دارد فعالیت‌ یک دپارتمان را ارزیابی می‌کنیم و اگر اشتباه کوچکی وجود داشته باشد سعی می‌کنیم آن را برطرف کنیم در غیر این صورت اگر اشتباه فاحشی در هر یک از دپارتمان‌ها باشد در خصوص آن دپارتمان تصمیم می‌گیریم.

از دیدگاه ما هیچ تفاوتی بین تیم‌های ملی وجود ندارد و همه مثل فرزندان یک خانواده هستند
دبیرکل فدراسیون فوتبال در واکنش به صحبت یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه چرا بین تیم ملی بزرگسالان و تیم امید تقابل وجود دارد که این مسئله باعث می‌شود کی‌روش و همچنین پیروانی علیه تیم المپیک موضع‌گیری کنند و بگویند فدراسیون بیشتر به تیم المپیک توجه می‌کند تا بزرگسالان، گفت: من متأسفم که در یک تیم و مجموعه اعضای آن مجموعه اینگونه علیه هم موضع می‌گیرند، مگر فرقی بین تیم امید با تیم‌های دیگر وجود دارد؟! مگر غیر از این است که همه نماینده کشورمان هستند؟! واقعاً این برخوردها مناسب نیست. میزهای مذاکره برای این ابداع شده‌اند که افراد دور آن بنشینند و مشکلات‌شان را حل کنند نه اینکه از راه دور و از طریق رسانه‌ها حرف‌های‌شان را بزنند. من واقعاً نمی‌دانم این چه عادتی است که در کشور ما وجود دارد و همه از راه دور با هم صحبت می‌کنند. از دیدگاه ما هیچ تفاوتی بین تیم‌های ملی وجود ندارد و همه مثل فرزندان یک خانواده هستند.

برخی موضع‌گیری‌ها و یک‌طرفه به قاضی رفتن‌ها درست نیست
اسدی ادامه داد: در یک خانواده پسر بزرگ و کوچک وجود دارد که حقوق‌شان یکسان است، اما ممکن است پسر بزرگتر احترام و مسئولیت بیشتری داشته باشد. به نظر من اینگونه موضع‌گیری‌ها و یک‌طرفه به قاضی رفتن‌ها درست نیست. وقتی اینگونه صحبت‌ها مطرح می‌شود شما خبرنگاران مانند شکارچی به سرعت این جملات را به اطلاع مردم می‌رسانید، اما اینگونه صحبت‌ها باعث می‌شود نه تنها اختلافات از بین برود بلکه باعث تقویت آن هم شود.

ادبیات دوستان و استفاده از کلمه راهزن اصلاً خوب نیست و آن را نمی‌فهمم
وی تأکید کرد: این ادبیاتی که دوستان استفاده می‌کنند و مثلاً به کار بردن کلمه راهزن اصلاً خوب نیست و من آن را نمی‌فهمم ما کشور فرهنگی هستیم که باید بهتر در آن صحبت کنیم. من علاقه‌مند هستم که دل‌ها بیشتر به هم نزدیک باشد.

انتقاد اسدی از رفتاری که از سوی مسئولان تیم ملی با تیم امید صورت گرفت
دبیرکل فدراسیون فوتبال در خصوص اینکه یکی از اختلافات بزرگ تیم امید و تیم بزرگسالان مربوط به بازیکنان مشترک این دو تیم است، گفت: اصول اولیه این است که هر تیمی که مسابقاتش نزدیک‌تر  بوده و سطح بالاتری داشته باشد در اولویت قرار دارد، مانند روزهای عید نوروز که تمام اولویت فوتبال ایران تیم امید بود، اما در همان برهه از زمان دیدید که چه رفتارهایی اتفاق افتاد و دوستان برای دادن بازیکن به تیم امید چه کارهایی کردند. به نظر من باید فضا در فوتبال‌مان تلطیف شود.

اگر فضا را تلطیف نکنیم و به ادبیات پایبند نباشیم، مشکلات زیادی به وجود می‌آید
اسدی خاطرنشان کرد: قانون آدم نمی‌سازد، بلکه ماشین می‌سازد و اخلاق است که روح انسان‌ها را تلطیف می‌کند. من به خودم می‌گویم اگر فضا را تلطیف نکنیم و به ادبیات پایبند نباشیم، مشکلات زیادی به وجود می‌آید در غیر این صورت هیچ مشکلی نیست.

خوب نیست که مدیر تیم بزرگسالان بخواهد با ادبیات بد به رئیس فدراسیون حمله کند
وی در پاسخ به این پرسش که در این وضعیت وظیفه فدراسیون فوتبال چیست، گفت: مسلماً وظیفه فدراسیون فوتبال این است که اجازه ندهد هیچ‌کدام از این دوستان صحبت‌های حاشیه‌ای داشته باشند. این خوب نیست که مدیر تیم بزرگسالان ما بخواهد با ادبیات بد به رئیس فدراسیون حمله کند. اگر این ادبیات از فوتبال ما جمع شود، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. ما نباید اجازه بدهیم هر کسی از هر عرصه‌ای وارد شود و اظهارنظر کند.

دبیرکل فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: خیلی نمی‌خواهم مصداقی صحبت کنم. افشین پیروانی عزیز همه ما و یک فرد تحصیلکرده، بازیکن ملی و پرسپولیس بوده است. من بعید می‌دانم او از چنین ادبیاتی استفاده کرده باشد.

اگر در فوتبال بحث منافع شخصی در میان باشد باید به خدا پناه برد
اسدی در ادامه و در واکنش به این سؤال که چرا افشین پیروانی روز گذشته اعلام کرده اختلاف میان تیم امید و تیم بزرگسالان به خاطر ضعف رئیس فدراسیون است، گفت: هیچ گروهی از فدراسیون به این شکل رفتار نمی‌کند و همه در حوزه اخلاقی هستند. تاکنون ندیده‌ام کسی بخواهد با چنین ادبیاتی صحبت کند. مطمئناً پیروانی هم چنین حرفی نزده است. اصلاً این فوتبال برای چیست؟ مگر هدف غیر از این است که قلب‌ها به هم نزدیک شود، شادی‌آفرین باشیم و فکر می‌کنم ورزش و فوتبال برای رشد و جوانمردی است، اگر در عرصه مسابقه هم حاشیه‌ای به وجود بیاید مسئله چیز دیگری است، اما اگر بحث منافع شخصی در میان باشد باید به خدا پناه برد.

انتخاب رئیس دپارتمان داوری براساس ماده 60 غیرقانونی نبود
وی درباره اینکه گفته شده بود دبیرکل فدراسیون فوتبال برای انتخاب رئیس دپارتمان داوری فراقانونی عمل کرده است و چه پاسخی برای این  موضوع دارد، اظهار داشت: من هم این موضوع را شنیدم که گفته‌اند دبیرکل فراقانونی عمل کرده و خارج از سیستم کاری را انجام داده است، اما ماده 60 آیین‌نامه فدراسیون فوتبال درباره دبیرکل نوشته است که مسئول ارشد اجرایی فدراسیون فوتبال دبیرکل است که با پیشنهاد رئیس فدراسیون انتخاب شده و در سازماندهی فدراسیون کارهای سازمانی و کادر اداری زیرنظر دبیرکل هستند، یعنی انتخاب‌هایی که مربوط به کادر اجرایی باشد به عهده دبیرکل است. در بند سه ماده 60 آیین‌نامه هم نوشته شده پیشنهاد روسای دپارتمان‌ها و مسئولان اداری با دبیرکل خواهد بود و در این بین هیچ کجا از کمیته‌ها نامی برده نشده است. انتخاب رئیس دپارتمان داوری هم براساس ماده 60 غیرقانونی نبود.

90 درصد آنهایی که در فوتبال هستند مشخصه‌های من را ندارند
دبیرکل فدراسیون فوتبال در خصوص اینکه محمود اسلامیان اعلام کرده وزارت ورزش و جوانان دبیرکل فدراسیون را انتخاب کرده و حالا که داوری‌ها زیر نظر دبیرکل است، وزارت ورزش باید از داوری‌ها حمایت‌کند، گفت: اول از همه باید بگویم گزینه وزارت ورزش، وزارت علوم و... برای من بی‌معناست. اکنون می‌توانم بگویم در 25، 26 فدراسیون نفراتی از وزارت ورزش پیشنهاد شدند و من هم افتخار می‌کنم با شاخص‌هایی که دارم از سوی وزیر ورزش برای دو فدراسیون انتخاب شدم و باید اعلام کنم که نکته ظریفی در اینجا وجود داشت و آنهم این است که آیا فقط من برای دبیرکلی فدراسیون پیشنهاد شدم و گزینه دیگری نبود؟! آیا گزینه‌های دیگر توسط فدراسیون رد شده یا فدراسیون آنها را انتخاب کرد؟ روال به چه شکل بوده که گزینه‌های دیگر پیشنهادی به فدراسیون رد شده‌اند و در نهایت روی یک گزینه به توافق مشترک رسیده‌اند، تازه این یک نفر هم بازیکن تیم ملی بوده، بدون تکبر کار کرده، پزشک است و در دو وزارتخانه مدیرکل بوده است، ضمن اینکه در تیم امید هم مدیریت کرده است. که مطمئناً 90 درصد آنهایی که در فوتبال هستند این مشخصه‌ها را ندارند!

آیا تنها مشکل من این است که از سوی وزارت ورزش انتخاب شده‌ام؟!
وی افزود: آیا تنها مشکل من این است که از سوی وزارت ورزش انتخاب شده‌ام؟! همین الان می‌توانم 15 رئیس فدراسیون را نام ببرم که با دستور مستقیم وزارتخانه کار می‌کنند. اکنون مشکل من توانمندی است یا ارتباطی که با وزارتخانه دارم؟ اگر هم ارتباطی وجود دارد به آن افتخار می‌کنم، چون مگر می‌شود زیرمجموعه‌ها با بالادستی خود ارتباط نداشته باشند؟ وقتی وزیر به مجلس می‌رود و از او سؤال می‌شود که درباره داوری‌ها بگوید، مگر می‌شود وزیر ورزش بگوید چیزی نمی‌دانم؟

اگر وزارت ورزش دخالتی در امور فدراسیون داشته باشد دوباره با تحریم و تعلیق روبه‌رو می‌شویم
اسدی با تأکید بر اینکه فدراسیون فوتبال استقلال خود را باید حفظ کند و وزارت ورزش هم دخالتی در استقلال فدراسیون ندارد، خاطرنشان کرد: اگر خدای نکرده وزارت ورزش بخواهد دخالتی در امور فدراسیون داشته باشد، ما دوباره با تحریم و تعلیق روبه‌رو خواهیم شد و مطمئناً این اتفاق هم رخ نمی‌دهد. اگر اتفاقی هم صورت گرفته رعایت احترام است و همان‌طور که اینجا در فدراسیون فوتبال احترام‌ها حفظ می‌شود و تاکنون من مصاحبه‌ای علیه کفاشیان انجام نداده‌ام این اتفاق باید در نهادهای بالادستی نیز صورت بگیرد. اینکه بخواهند در فدراسیون فوتبال و از اعضای هیئت رئیسه درباره سایر ارکان فدراسیون صحبتی کنند، درست نیست. هدف ما رعایت اخلاق و رشد آن است و اگر این اتفاق رخ ندهد باید از خود این افراد بپرسیم که چرا اخلاق را رعایت نکرده‌اند.

مجتبی محرمی که هم دوره من بود الان کجاست؟
وی تأکید کرد: اکنون جایگاه پیشکسوتان ما کجاست و آنها کجا هستند؟ ما باید دست پیشکسوتان‌مان را ببوسیم، بسیاری از این بازیکنان که زمانی مردم ساعت‌ها برای گرفتن عکس با آنها می‌ایستادند، کجا هستند؟ مجتبی محرمی که هم دوره خود من بود، اکنون کجاست و چرا احترام این پیشکسوتان را حفظ نمی‌کنیم؟ حالا به دور از هر اتفاق، بیماری، معضل اجتماعی و یا کهولت سن نباید پیشکسوتان‌مان را فراموش کنیم، چون آنها شناسنامه این فوتبال هستند، نه فقط در فوتبال بلکه در داوری و مدیریت هم باید این احترام‌ها حفظ شود. این مقام‌ها و پست‌ها نمی‌ماند و مطمئناً اگر احترام‌ها را در فدراسیون فوتبال حفظ کنیم هم تیم ملی سربلندی خواهیم داشت و هم می‌‎توانیم باشگاه‌های بزرگ داشته باشیم و هم جوانانی که می‌توانند به بالاترین نقطه برسند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار ورزشی
اخبار روز ورزشی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon