"توسعه از طریق بزک استکبار" استقلال و آزادی ملت را هدف قرار داده است

"توسعه از طریق بزک استکبار" استقلال و آزادی ملت را هدف قرار داده است

خبرگزاری تسنیم: استاد دانشگاه امیرکبیر گفت: "تز توسعه" که توسط برخی غربگرایان داخلی مطرح شده است، در تضاد کامل با مبانی انقلاب و موضوعات اساسی آن یعنی استقلال و آزادی ملت ایران است.

اقبال شاکری استاد دانشکده مهندسی عمران دانشگاه امیرکبیر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم با اشاره به ایجاد دو قطبی‌های کاذب از سوی غربگرایان برای کمرنگ کردن دو قطبی اصلی استقلال- وابستگی اظهار داشت: انقلاب اسلامی دارای مبانی و اصولی است که تابع شرایط روز نبوده و رمز ماندگاری انقلاب محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه تفاوت انقلاب ما با سایر انقلاب‌های دیگر در همین مسئله‌ است، افزود: این مبانی و اصول امر پوشیده‌ای نیست و در سخنان و فرمایشات رهبری  و امام (ره) به خوبی بیان شده است؛ به گفته امام (ره) علت ایجاد انقلاب علت بقای آن نیز هست لذا این مبانی از جمله شاخصه‌های مهم نظام محسوب می‌شوند و کنار گذاشتن آن‌ها  به معنای کنار گذاشتن استقلال و آزادی نیز تفسیر می‌شود.

این استاد دانشگاه استکبار‌ستیزی را مهمترین شاخصه نظام اسلامی دانست و یادآور شد: استکبارستیزی به معنای تقابل جمهوری اسلامی با دولت امریکا نیست بلکه به معنای تقابل هژمونی نظام جمهوری اسلامی با هژمونی استکبار است که مصداق اتمّ آن در حال حاضر امریکاست. استقلال و آزادی کشور با این مبانی مخلوط هستند لذا نمی‌توان این موضوعات را از انقلاب جدا کرد.

شاکری با اشاره به اینکه "تز توسعه برون‌زا" به این معنی که با استکبار سازش کنیم تا مسائل‌ و مشکلات ما حل شود، در تضاد کامل با مبانی انقلاب و موضوعات اساسی آن یعنی استقلال و آزادی است، تصریح کرد: مبانی انقلاب، حمایت از مظلوم، مردمسالاری دینی در این مفهوم دیگر قابل تعریف نیست و در این شرایط رمز قدرتمندی و بقای نظام مورد خدشه قرار می‌گیرد.

وی افزود: برخی با مطرح کردن این مفاهیم به دنبال توجیه کردن تنبلی داخلی و ارتباط با خارج از کشور هستند، تمام کشورهایی که مبانی پیشرفت خود را از درون خود کسب نکردند وابسته شدند، پدیده‌ای که در کشورهایی نظیر عربستان، مصر، ترکیه آذربایجان،  پاکستان و افغانستان دیده می‌شود و امر پوشیده‌ای نیست.

استاد دانشگاه امیرکبیر افزود: اگر به دنبال حفظ مبانی و اصول نظام هستیم باید به مبانی اصلی تکیه کنیم و پیشرفت درون‌زا را مورد هدف قرار دهیم، ضمن اینکه ارتباط با خارج  نیز نفی نمی‌شود ایران با همه کشورها ارتباط دارد و ارتباط آن با کشورهای دارای خوی استکباری حساب شده و برای حفظ استقلال کشور است.

شاکری در پایان اضافه کرد: رمز ماندگاری ما تکیه به داخل و توجه به قدرت لایزال مردم است. با در پیش گرفتن مفاهیمی چون تز توسعه نه تنها پیشرفتی برای کشور حاصل نمی‌شود بلکه هر روز وابسته‌تر می‌شویم.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار ویژه نامه‌ها
اخبار روز ویژه نامه‌ها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی