"میرمحمدصادقی" نشان داد، می‌توان ۷۰ سال بازرگان دیندار بود

"میرمحمدصادقی" نشان داد، می‌توان 70 سال بازرگان دیندار بود

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: در انقلاب اسلامی و در یک حکومت دینی می‌توان ۷۰ سال در بالاترین سطح بازرگان بود اما زندگی وفق معیاری‌های دینی، ایمانی و اسلامی و قابل دفاع داشت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم ، غلامعلی حدادعادل در مراسم بزرگداشت علاء میرمحمدصادقی بازرگان کهنه‌کار اتاق بازرگانی با اعلام این مطلب افزود: بنده در محیط کاری ارتباطی با آقای میرمحمدصادقی نداشته‌ام اما یکی از فارغ التحصیلان مدارسی هستم که ایشان در تأسیس و گسترش آن سهیم بوده است.

میان بازرگانان الگو کم معرفی کرده‌ایم

حداد عادل خاطرنشان کرد:  انتخاب الگو و معرفی آن یکی از راه‌های هدایت جامعه است و برای هرصنفی داشتن الگو و الگو شناسی مهم است. در انقلاب اسلامی، ما در رشته و قشر‌های مختلف، الگو زیاد معرفی کردیم، علما، روحانیون، رزمندگان، ارتشی‌ها و سپاهی‌ها اما میان بازرگانان الگو کم معرفی کرده‌ایم.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ادامه داد:  اهمیت مجلس بزرگداشت آقای میرمحمدصادقی این است که همه ما سرمان را بالا گرفته و یک شخصیت اقتصادی را به‌عنوان یک بازرگان نمونه معرفی می‌کنیم  که این امر فقط تشویق یک فرد نیست بلکه معنای عمیق اخلاقی را کنار خود دارد.

وی اظهار داشت: از سال 1320 که حزب توده فعالیت علنی خود را در ایران آغاز کرد، به‌طور نظام یافته‌ای کار بازرگانی و آن چیزی را که امروز کارآفرینی خوانده ‌می‌شود باطل می‌شمرد. در همه آن سال‌ها نسل جوان، دانشجویان و کتابخوان‎ها با انبوهی از کتاب‌ها و نظریه‌هایی سروکار داشتند که در آنها مارکسیست‌ها به‌زعم خود اثبات می‌کردند که سرمایه داری جنایت، خیانت و خوردن خون کارگران بوده و باید برچیده شود و در آن زمان این فضای روشن‌فکری جامعه ما بوده است.

حداد عادل تأکید کرد: اگر امروز می‌بینیم از این تبلیغات و سروصدا‌های گوناگون خبری نیست یکی از دلایلش فروپاشی شوروی است. اول انقلاب را به یاد آورید چه خبر بود، یکی از روزنامه‌های مربوط به جریان فکری مارکسیست ابراز تأسف و ناامیدی از این انقلاب می‌کرد که چرا در دو سال ابتدایی انقلاب 500 شرکت به ثبت رسیده است.

این مقام مسئول بیان داشت: نگاه عامه مردم و افراد تهی‌دست همیشه به بازرگانان و تجار انتقادی به‌درجات مختلف است که این جنبه روان‌شناسانه دارد، حال در چنین جامعه و تاریخی معرفی یک شخصیت انقلابی به‌عنوان بازرگان بسیار پرمعنا است.

حداد عادل اظهار داشت: شخصیت حاج آقا علاء همراه با 5 مؤلفه "دینداری و تعلق به یک خانواده متدین، مبارز و سیاسی بودن، کار اقتصادی کردن، شرکت در فعالیت خیر و تأسیس مؤسسات خیریه و شرکت در ایجاد مدارس و تأسیس مدرسه‌ها" بوده که بنده بیشترین ارتباطم نیز با ایشان در حوزه فعالیت‌های فرهنگی است.

وی تصریح کرد: در سال‌های بعد از انقلاب هرموقع بحثی از تأسیس مدارس اسلامی نمونه مطرح می‌شد نامی نیز از حاج آقای میرمحمدصادقی بوده است و ایشان یاریگر همه هستند به‌طوری که می‌شود شخصیت ایشان را به‌عنوان یک الگو معرفی کنیم.

حداد عادل اظهار داشت: در انقلاب اسلامی و در یک حکومت دینی می‌توان 70 سال در بالاترین سطح بازرگان بود اما زندگی وفق معیارهای دینی، ایمانی و اسلامی و قابل دفاع داشت.

وی در پایان اضافه کرد: این الگو را در اقتصاد ایران نیاز داریم که به جامعه معرفی کنیم.

انتهای پیام/*
 

دهۀ «رکود، عبرت، تجربه»
پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
رایتل
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
triboon
بانک ایران زمین