توانمندسازی تشکل‌های اقتصادی اولویت اتاق بازرگانی کرمان است


توانمندسازی تشکل‌های اقتصادی اولویت اتاق بازرگانی کرمان است

دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان یکی از مهمترین اهداف این اتاق در دوره هشتم فعالیت هیات نمایندگان را توانمندسازی و تقویت تشکل‌ها عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان، محسن رشیدفرخی در نشست هم‌اندیشی توانمندسازی انجمن های تخصصی اتاق، گفت: مشکلات مطرح شده از سوی نمایندگان انجمن ها همان مسائل کلیشه‌ای همیشگی است که اکثرا بحث مسائل و حمایت های مالی مطرح می شود و البته برخی انجمن ها پس از چند سال شکل گیری هنوز اهداف مشخصی ندارند که این مسائل جز مشکلات عدیده تشکل هاست.

رییس انجمن خرمای استان کرمان ضعف ساختاری را دلیل بسیاری از این مشکلات عنوان کرد و افزود: اتاق وظیفه تشکیل انجمن‌ها را بر عهده دارد و موظف نیست همیشه آن‌ها را مورد حمایت های مادی، مدنی و اجتماعی قرار دهد.

وی تصریح کرد: اگر انجمنی یک سال پس از تاسیس همچنان نیازمند حمایت مالی باشد به نظر می آید این انجمن اقدام چندانی نتواند انجام دهد و وجود آن مشکلی را حل نمی‌کند.

وی حضور در نمایشگاه‌ها را یکی از امور واجب هر تشکلی دانست و گفت: باید با حضور در نمایشگاه‌ها برای انجمن درآمدزایی کنید و برای این کار نمایشگاه‌های هدف خود را تعریف و برای حضور هر چه موثرتر در آنها برنامه ریزی کنید.

در ادامه این نشست، دبیر کل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان یکی از مهمترین اهداف این اتاق در دوره هشتم فعالیت هیات نمایندگان را توانمندسازی و تقویت تشکل ها عنوان کرد.

مسعود رشیدی نژاد، افزود: همه تشکل‌های اتاق که پیش از این با نام های مختلف از جمله سندیکا، انجمن و اتحادیه تاسیس شده بود، یکپارچه سازی و همه به نام انجمن فعالیت می کنند.

وی تعداد تشکل‌های ثبت شده اتاق را 25 مورد عنوان کرد و گفت: از این تعداد سه انجمن در اتاق ایران ثبت شده‌اند و موافقت قطعی دارند، هفت انجمن موافقت اصولی دارند اما در اتاق ایران ثبت نشده و مابقی انجمن ها نوپا هستند.

رشیدی نژاد، با اشاره به اینکه انجمن سیر تنها انجمن منحل شده اتاق کرمان است، اظهار داشت: ظرفیت های اقتصادی استان بیش از 25 تشکل است که باید تقویت و احیا شوند.

دبیر کل اتاق کرمان بر خودکفایی انجمن ها تا دو سال بعد از تاسیس آنها تاکید کرد و گفت: دغدغه انجمن ها نباید دریافت کمک های ناچیز مالی از اتاق باشد بلکه باید پس از گذشت مدت زمانی کوتاه از تاسیس، مستقل شده و هزینه‌های خود را تامین کنند.

وی در ادامه از برگزاری دوره آموزشی تکمیلی توانمندسازی تشکل های اقتصادی در 10 شهریورماه جاری خبر داد و افزود: جذب، حفظ و رشد اعضای تشکل های اقتصادی و تامین منابع مالی تشکل ها دو محور اصلی برگزاری این دوره آموزشی است.

رشیدی نژاد وجود استراتژی یکپارچه برای تمامی تشکل ها را ضروری دانست و بیان کرد: تنوع مشکلات انجمن ها زیاد است که رتبه بندی آنها بر اساس رسیدگی و بررسی بیشتر  و بهتر مسائل و نیازهای حوزه فعالیت انجمن در دستور کار اتاق است.

وی شورای گفت و گوی استانی دولت و بخش خصوصی را بهترین و تاثیرگذارترین جلسه برای ارائه مطالبات انجمن ها عنوان کرد و گفت: می توانیم از طریق این شورا مصوباتی را بگیریم که ثبات و اقتدار انجمن را به دنبال داشته باشد.

دبیر کل اتاق کرمان برند شدن انجمن را مهمترین عامل برای جذب عضو دانست و افزود: ظرفیت تبدیل شده به برند در بعضی انجمن های ما وجود دارد که این مهم باید در خصوص همه تشکل ها انجام شود.

رشیدی نژاد همچنین به پیگیری روند هر چه سریع تر ثبت انجمن ها توسط اتاق کرمان اشاره کرد و افزود: سعی می کنیم تا پایان مهرماه سال جاری تکلیف انجمن های در نوبت ثبت، مشخص شود تا با رسمت بخشیدن به آنها انگیزه انجمن ها تقویت شود.

در ادامه رییس مرکز تحقیقات اتاق کرمان نیز در این نشست بیان کرد: توانمندسازی و عارضه یابی تشکل ها هدف اصلی برگزاری دوره آموزشی هفته جاری است و تهیه نقشه راه و راهبرد انجمن ها را نیز آغاز می کنیم.

محمد حسنی با بیان اینکه نیاز بخش خصوصی می تواند از طریق انجمن ها مطرح و برطرف شود به وجود سردرگمی در برخی انجمن ها اشاره کرد و گفت: شاید اساسنامه انجمن ها اشکالاتی داشته باشد که باید آنها را برطرف کنیم.

در ادامه مدیر دفتر ارزیابی عملکرد اتاق کرمان بر ایجاد هر انجمن بر اساس نیاز تاکید کرد و افزود: پیشنهاد می کنم که اتاق کرمان چند انجمن فرا ملی را رصد کند و اطلاعات مختلف آن در مورد عضو گیری، نحوه فعالیت را در اختیار انجمن ها قرار دهد.

محمود صنعتی، همچنین پیشنهاد داد که کمک‌های مالی اتاق به انجمن ها در راستای فرهنگ سازی و کمک به کمیته های تخصصی از سوی کمیسیون های تخصصی اتاق باشد زیرا اختصاص کمک ها به هزینه های جاری انجمن ها هیچ سودی نخواهد داشت.

در این نشست نمایندگان انجمن های اتاق به بیان نظرات و دیدگاههای خود در رابطه با تقویت و توانمندسازی این تشکل‌ها پرداختند و برخی مشکلات خود را مطرح کردند.

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon