۱۳۵۰ میلیارد تومان؛ باقیمانده معوقات خانواده شهدا

1350 میلیارد تومان؛ باقیمانده معوقات خانواده شهدا

نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: از سال ۹۱ تا ۹۳ اقلام کمی پرداخت شده و مابقی مانده است و برای این سه سال یک هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان پول می‌خواهیم و سعی می‌کنیم این مبلغ را تأمین کنیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، همایش تبیین نقش نخبگان و تشکل های شاهد و ایثارگر با حضور حجت الاسلام شهیدی محلاتی نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران، معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید، حمید علی صمیمی رئیس بنیاد شهید تهران بزرگ، کمری رئیس مرکز دانش پژوهان و تشکل های شاهد و ایثارگر و جمعی از نمازندگان این تشکل ها و نخبگان ایثارگر برگزار شد. حجت الاسلام شهیدی در این مراسم با اشاره به سالروز شهادت شهیدان رجایی و باهنر گفت: اگرچه هفته دولت که هفته کار، پیشرفت و جشن و سرور برای پیشرفت کار است در ایام شهادت این دو بزرگوار برگزار می‌شود و شاید جشن و مراسم شهادت این عزیزان با هم سازش نداشته باشد منتها این روز هفته در بعد معنویت این شهدا بوده است. یعنی شهدای 8 شهریور به ویژه شهیدان رجایی و باهنر برای دولتمردان ما باید الگو باشد.

وی افزود: آنها قبل از اینکه مسئولیت اجرایی کشور برعهده شان باشد و قبل از انقلاب سال های زیادی در تبعید و محاصره بودند هردو معلم بودند و هردو افرادی خودساخته بودند که در مسیر انقلاب گام برمی‌داشتند.بسیار ساده زیست بودند و قبل از اینکه یک ماه از ریاست جمهوری و نخست وزیری آنها بگذرد به شهادت رسیدند و این برای ما فاجعه‌ای بود. ما باید از شهیدان رجایی، باهنر و بهشتی الگو بگیریم. ساده زیستی دقت کار و موفقیت از این الگوها برای دولتمردان الزامی است. 

نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به فعالیت‌های بنیاد در زمینه تشکل‌های ایثارگر گفت: زمانی که به بنیاد آمدم اولین فکری که کردم و کاری که انجام دادم برنامه ریزی برای تشکل‌ها بود. دو یا سه ماه مرتبا نمایندگانی از تشکل‌های مختلف می‌امدند و مسائل بنیاد شهید را از زبان آنها شنیدم. و برمبنای گفتار آنها تصمیم گرفتم. بیش از 85 گروه در این زمینه با من ملاقات داشتند. ما قریب به 200 تشکل بین ایثارگران داریم که حدود 130 تشکل از آنها در استان‌ها و بقیه در تهران هستند.

شهیدی محلاتی در ادامه تصریح کرد: بارها گفتم از تشکل‌ها به عنوان اتاق فکر استفاده کنیم و معتقدم ما باید به مسیری برویم که بنیاد شهید به دست این تشکل‌ها و نخبگان باشد. زیرا اینها خود از ایثارگران هستند و در این زمینه آمادگی دارند. برهمین مبنا اختیارات کلی به مرکز دانش پژوهان و تشکل‌های شاهد و ایثارگر دادیم و کارهایی به آنها واگذار کردیم. مسئله آسیب شناسی نسبت به مسائل بنیاد شهید یکی از کارهایی بود که به انها واگذار شد در زمان آغاز مسئولیت من حتی ارتباط بین بنیاد شهید و ایثارگران کم بود و دیوار بی اعتمادی خیلی زیاد بود. برای برطرف کردن این مشکل از این عزیزان استفاده کردیم.

وی با اشاره به تضعیف جایگاه برخی از ایثارگران توسط عده‌ای گفت: عده‌ای علیه این عزیزان سمپاشی کرده بودند و در جامعه اینگونه جا افتاده بود که هرچه امکانات در جامعه وجود دارد برای ایثارگران است در حالی که این مطلب واقعی نیست و تبلیغ سوء علیه جامعه ایثارگری است. ما جانبازانی داریم که در راه ایثارگری 30 سال است که روی ویلچر نشسته‌اند حالا چطور می‌توانیم خدمات آنها را جبران کنیم. بنیاد شهید یک سازمان بسیار بزرگ است. سازمانی که بیمارستان، دانشگاه، کشاورزی، سازمان اقتصادی، بانک و بیمه دارد. باید بگویم خیلی از مراکزی که مطرح است مواردی است که من موافق تشکیل آن نبودم.اما به دلیل اینکه قبلاً ایجاد شده بود فعالیت‌هایش را ادامه دادند.

معاون رئیس جمهور افزود: اولین کاری که انجام دادیم برنامه ریزی برای 5 سال آینده بود مسئله مطالبات ایثارگران از روز اول مطرح بود و الحمدالله این موضوع تمام شد. الآن یکی از مهمترین مسائل ما مسئله اشتغال ایثارگران است. حدود 67 هزار ایثارگر داشتیم که نیاز به اشتغال داشتند و برنامه ریزی کردیم و گفتیم عزیزانی که در بنیاد مأمور هستند به وزارتخانه‌های خود بازگردند و کسانی که 30 سال خدمتشان پرشده است، دیگر ادامه ندهند تا بتوانیم در درون بنیاد تعدادی نیرو جایگزین آن کنیم. به سازمان‌های اقتصادی اعلام کردیم به غیر از ایثارگر نیروی دیگری نپذیرند و سهمیه های 25 درصدی در مورد سازمان‌های دولتی اعمال شد. بدین ترتیب آمار 67 هزار نفر به زیر 57 هزار نفر رسید.

شهیدی محلاتی با اشاره به برطرف کردن بحث اشتغال گفت: قریب 400 نفر از ایثارگران در درون بنیاد مشغول شده‌اند، از طرفی اشتغالزایی می‌کنیم و از طرفی ورود می‌کنند. من درخواست دارم از همه تشکل‌های ایثارگر و نخبگان که در بحث مسئله اشتغال و اشتغالزایی فکر و طرح بدهند. در این زمینه طرح تکاک را شروع کردیم ولی موفقیت خوب و مورد نظر خود را بدست نیاوردیم. معتقدم شما باید در این زمینه‌ها فکر کنید و فعالیت‌های مناسب را آغاز کنید.

وی با اشاره به موضوع نشر فرهنگ ایثار و شهادت گفت: دبیرخانه توسعه نشر فرهنگ ایثار و شهادت در دل همین تشکل‌ها ایجاد شد و به زودی اولین جلسه آن با حضور رئیس جمهور برگزار خواهد شد. رهبری به کرات فرمودند در مسئله فرهنگ ایثار و شهادت کار کنید و باید خاطرات والدین شهدا ثبت شود. هرچند ما در تمام فعالیت‌ها مشکل بودجه داریم. وضعیت بودجه برای سال 94 روی نفت حدود 80 دلار بود که حالا حدود 40 دلار رسیده است بنابراین کمبود بودجه داریم ولی با امکانات کم هم باید کار کنیم.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به برطرف کردن مشکل بودجه‌ها گفت: در رابطه با بودجه برای تشکل‌های ایثارگر با ستاری معاون فناوری ریاست جمهوری صحبت کردیم تا برای بحث دانش بنیان تأمین شویم و دست مرکز دانش پژوهان در این زمینه باز شود و امکانات بیشتری در اختیار نخبگان بگذارد. مسئله قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران کارهایش انجام شده، 71 و نیم درصد اجرایی شده و 20 درصد آن باقی مانده است. این درصد کارهایی است که بنیاد را موظف کرده و نیاز به بودجه فراوانی دارد که آن را نیز پیگیری می‌کنیم و رئیس جمهور دستور داده تا این موضوع اجرایی شود. 19 درصد آن تدوین آیین نامه‌ای است که به کمیسیون دولت فرستاده شده است.

شهیدی محلاتی با اشاره به موضوع بیمه جانبازان گفت: سال گذشته طبق بند ج تبصره 16 اعلام شد شاغلین هم زیرپوشش بنیاد بیایند منتها مصوب شد از سرجمع بودجه سازمان‌ها کم شود و به بنیاد داده شود و با مشکلاتی که داشتیم یک سال این کار انجام شد. این کار برای سال بعد هم تمدید شد. در مورد موضوع سلامت هم اطمینان می‌دهم که نگرانی نداشته باشید. بیمه‌هایی که مورد قبول واقع نمی‌شود و داروها تأمین نمی‌شود هزینه‌های آن از صندوق سلامت پرداخت خواهد شد ایثارگران هرجا که در موضوع سلامت به مشکل برخورده‌اند به ادارات کل استان‌ها یا به اداره منطقه بیایند و بدانند مشکلاتشان حل خواهد شد. در شورای معاونین گفته شد حدود 80 درصد از ایثارگران از رسیدگی بحث درمان رضایت دارند.

وی افزود: 170 هزار دانشجو در جامعه ایثارگر داریم و قریب هشت هزار نخبه در میان آنها وجود دارد. برای شهریه‌های دانشگاهیان آزاد همانطور که من از آقا هم اجازه گرفتم از زمین‌های خودمان دادیم تا برای ایثارگران پیش نیاید و در جلسه‌ای که با میرزاده رئیس دانشگاه آزاد داشتیم مسائل دانشجویان دانشگاه آزاد را حل کردیم. فراموش نکنید بنیاد شهید سازمانی است که سه میلیون و 200 هزار نفر جمعیت را تحت پوشش دارد و اداره این تعداد واقعا مشکل است. در موضوعات مختلف اطلاع رسانی ما در بنیاد کم است ولی سعی همه ما این است که بکوشیم و مسائل و مشکلات را حل کنیم.

نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به پرداخت معوقات ایثارگران گفت: معوقاتی که تا پایان سال 90 مانده بود تمام شده است اما از سال 91، 92 و 93 اقلام کمی پرداخت شده است و مابقی مانده است و برای این سه سال یک هزار و 350 میلیارد تومان پول می‌خواهیم و سعی می‌کنیم این مبلغ را تأمین کنیم تا به خانواده شهدا برسد. پرداخت معوقات خانواده شهدا از طریق بانک کوثر بود ولی هنوز می‌بینیم به دلیل ضعف اطلاع رسانی برخی معوقات در این بانک مانده است وخانواده‌ها ناراضی از اینکه به دستشان نرسیده است. باید مشکل اطلاع رسانی را نیز به کمک شما حل کنیم.

شهیدی محلاتی با اشاره به تقدیر رهبر معظم انقلاب از دیدارها با خانواده شهدا گفت: از 22 بهمن تا 22 اسفند حدود 400 هزار دیدار طرح سپاس در سراسر کشور داشتیم بعد از روز شهید مقام معظم رهبری فرمودند آقای شهیدی شما در بنیاد شهید خوب کار کردید شما به همه شما جزای خیر دهد. و چند روز پیش که در جلسه دولت خدمت ایشان بودیم جمله ای درباره شهیدان باهنر و رجایی بیان کردند و گفتند«اینکارها و دیدارهایی که با خانواده شهدا داشتید از جمله کارهای شهیدان رجایی و باهنر بوده است». تأکید ایشان برای ما اهمیت فراوانی دارد.

وی با اشاره به جمع آوری اطلاعات همه ایثارگران و در دسترس قراردادن این اطلاعات گفت: باید برای بنیاد شهید بانک اطلاعاتی درست کنیم تا بتوانیم تمام افراد رزمنده و ایثارگر را توسط آن پیدا کنیم وهمه ایثارگران به این بانک اطلاعاتی دسترسی داشته باشند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران