بازسازی سینما "پرسیا" شیراز همچنان در بلاتکلیفی است‌


بازسازی سینما "پرسیا" شیراز همچنان در بلاتکلیفی است‌

سینما "پرسیا" شیراز تنها سینمای دالبی جنوب کشور بوده که بازسازی و شروع مجدد فعالیت آن همچنان در بلاتکلیفی است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، استان فارس همیشه جزء سه استان برتر در سرانه سینما بوده و باوجود همه مشکلات و افت شدیدی که در تعداد تماشاچی وجود داشته از لحاظ سرانه سینما وضعیت خوبی دارد.

ساختار سینماهای استان فارس قدیمی است و تا سه سال پیش 8 سینما فعال در شهر شیراز وجود داشت اما اکنون 3 تا سینمای این شهر غیر فعال است و بیشتر آن به دلیل فرسودگی سازه‌ بوده است.

سیستم همه سینماهای شیراز به جز سینما "پرسیا" دولتی است به هیمن دلیل در بازسازی با مشکلات مالی روبه‌رو هستند و سینما "پرسیا" به عنوان تنها سینمای خصوصی و دالبی استان فارس در حال حاضر به دلیل فرو ریختن سقف آن تعطیل است و با توجه به اینکه سینماهای شیراز همزمان با هم ساخته شده‌اند برای جلوگیری از خطرات احتمالی و اطمینان از ایمنی این سینماها باید به صورت صحیح کارشناسی شوند.

این روزها با اکران فیلم محمد رسول‌الله (ص) و نیاز این فیلم به تجهیزات پیشرفته برای پخش، جای خالی سینمایی به روز با سیستم پخش دالبی در شهر شیراز دیده می‌شود به همین بهانه و برای بررسی وضعیت سینما پرسیا پای صحبت کریم تیموری، مدیر این سینما نشستیم.

تسنیم: در مورد علت تعطیلی سینما پرسیا توضیح دهید؟

تیموری: از شهریورماه سال 92 متوجه نامناسب‌بودن سقف سینما شد‌یم به همین دلیل به اداره ارشاد استان مراجعه و از آن‌ها خواستیم نامه‌ای برای تعطیلی سینما صادر کنند اما پیگیری‌های ما فایده نداشت و با صورت جلسه‌ای که بعد از بازدید آتش‌نشانی و دیگر مراکز مربوط تنظیم شد، دستور تعطیلی سینما را 13 آبان‌ماه 92 از تهران گرفتیم. بلاخره سقف سینما پرسیا در تاریخ 18 اردیبهشت سال 93 فرو ریخت. خوشبختانه در آن زمان کسی در سینما حضور نداشت و خسارت جانی به کسی وارد نشد.

تسنیم: این سینما چندین سال پیش بازسازی شده بود چرا در آن زمان ایمن نبودن سقف سینما تایید نشد؟

تیموری: سال 86 این سینما با هزینه بیش از 700 میلیون تومان بازسازی شد که وزارت ارشاد نیز در آن زمان حدود 200 میلیون تومان در قالب تجهیزات و هزینه کارشناسی به بازسازی این سینما کمک کرده بود اما به دلیل عدم کارشناسی درست در آن زمان به ما گفتند سقف سینما محکم است اما بعد از چند سال سقف فرو ریخت.

تسنیم: در زمان تعطیلی سینما برخی رسانه‌ها علت تعطیلی آن را مشکلات حقوقی عنوان کردند این موضوع صحت داشت؟

تیموری: این سینما مشکل حقوقی دارد که حل آن مقداری طول می‌کشد اما دلیل تعطیلی سینما مشکل حقوقی نبود بلکه دلیل آن نامناسب بودن وضعیت سقف 750 متری سینما  بود که ستون نداشت و ایزو‌گام‌های متعدد نیز مزید بر علت شده و سقف سینما را سنگین کرده بود. 

تسنیم: برای بازسازی و شروع دوباره فعالیت سینما "پرسیا" تاکنون چه اقداماتی انجام شده است؟

تیموری: ما پیگیر بازسازی و بازگشایی مجدد این سینمای مطرح استان هستیم اما چون بخش خصوصی هستیم کسی به ما اهمیت نمی‌دهد و از طرفی نیز چون سینما تعطیل است درآمدی نداریم که بتوانیم هزینه بازسازی سینما را به تنهایی متقبل شویم.

در حال حاضر نیز مسئولان برای بازگشایی دوباره این سینما با ما همکاری نمی‌کنند و می‌گویند این سینما یک بار بازسازی شده درصورتی که اگر همان ابتدا مهندسان درست کارشناسی می‌کردند فکری برای بازسازی سقف سینما می‌کردیم.

تاکنون که پیگیر‌های مستمر ما به هیچ جایی نرسیده است هرچند مدیرکل ارشاد فارس همکاری خوبی با ما دارند اما فقط همکاری ارشاد استان کافی نیست و بقیه مسئولان نیز برای رفع مشکل ما باید همکاری کنند.

سینمای ما تنها سینمای دالبی جنوب کشور بود و در آن علاوه بر اکران فیلم‌های روز ایران فیلم خارجی نیز اکران و به طور مستمر نشست‌ بررسی و نقد فیلم و کلاس‌های فیلم‌نامه نویسی برگزار می‌شد حتی مراسم بزرگداشت برای هنرمندان کشور برگزار می‌کردیم و به جرات می‌توان گفت سینما پرسیا در حوزه فرهنگ مفید بود اما بعد از تعطیلی سینما همواره این سوال در ذهنم است که چرا تعطیلی یکی از بهترین سینماهای جنوب کشور با سابقه 70 ساله برای هیچ فردی اهمیتی ندارد.

سینمای ما جز معدود سینماهایی بود که ماهنامه داخلی چاپ می‌کرد گلایه من از این بابت است که چرا تعطیلی سینما "پرسیا" که هیچ بدهکاری نداشت، سیستم پخش فیلم آن کاملاً به‌روز و از 8 صبح تا 12 شب باز بود و فعالیت فرهنگی انجام می‌داد، نباید برای کسی اهمیت داشته باشد.

این همه توجه به تهران می‌شود ولی به شهرستان‌ها اهمیتی نمی‌دهند در تهران 130 سینمای فعال وجود دارد اما در شهرستان‌ها علاوه بر سینما پرسیا شیراز که در حال حاضر تعطیل شده، ‌سینما هویزه مشهد، سینما قدس اصفهان وضعیت مطلوبی دارند.

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon