ثبت و نگارش خاطرات ۴۰۰ تن از شهدای ترور

ثبت و نگارش خاطرات 400 تن از شهدای ترور

همسر شهید علیمحمدی گفت: در حال نگارش خاطرات شهدای ترور و خانواده‌هایشان هستیم. خاطرات ۴۰۰ تن از شهدای ترور را کامل کرده‌ایم و به دنبال شناسایی دیگر خانواده‌ها هستیم اما چون دسترسی به همه پرونده‌ها مقدور نیست کار ما با سختی پیش می‌رود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست خبری قربانیان و خانواده شهدای ترور با حضور «منصوره کرمی» همسر شهید هسته‌ای مسعود علیمحمدی، سخنگوی انجمن دفاع از قربانیان ترور، زهرا رویت فرزند شهید ترور هوشنگ رویت، «محمد صدیقیان» جانباز ترور و برادر شهید ترور علی صدیقیان لحظاتی پیش در خبرگزاری تسنیم برگزار شد. اعضای انجمن دفاع از قربانیان ترور در این نشست به سوالات خبرنگاران رسانه‌های مختلفی که حضور داشتند، پاسخ گفتند.

همسر شهید هسته‌ای مسعود علی‌محمدی در پاسخ به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، درمورد تعداد پرونده‌های ارائه شده از 17 هزار شهید ترور ایرانی در مجامع بین‌المللی و مسیر پیشرفت این پرونده‌ها گفت: تعدادی از پرونده‌ها تشکیل شده است یکی از اعضای انجمن ما که عضو هیئت مدیره است جانبازی است که بارها به خاطر پرونده‌اش به فرانسه رفته و در این باره دادگاه‌هایی تشکیل شده است که او در آنها شرکت کرده است پیگیری‌های ما هنوز ادامه دارد منافقین مخصوصا در فرانسه خیلی رشد کردند و توانستند جایگاهی به دست بیاورند و خیلی از نماینده‌های این کشور را خریدند به همین دلیل ترتیب اثری به پرونده‌ها داده نشده است اما هنوز جوابی نگرفته‌ایم ولی به دنبال مدارک هستیم و اگر کسی خبر یا مدرکی دارد می‌خواهیم که آنها را ارائه کند.

همسر شهید علیمحمدی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اقدامات صورت گرفته در هشت سال فعالیت انجمن دفاع از قربانیان ترور توضیح داد: ما یک NGO هستیم گروهی که با پول مردم باید بچرخد و همانطور می‌دانید برای یک پرونده معمولی در ایران باید چقدر هزینه شود. دسترسی به بسیاری از این پرونده‌های قربانیان ترور سخت است و هرکسی نمی‌تواند به آن رجوع کند ما چون یک NGO هستیم از خودمان امکانات بسیاری نداریم. باید برای پرونده‌های ما وکیل قَدَری پیدا شود هر وکیلی نمی‌تواند در خارج از کشور در مقابل منافقین بایستد و قطعا شرایط این پرونده‌ها شرایط خاصی است.

وی در ادامه سخنانش افزود: ما تعدادی مردم عادی هستیم که دور هم جمع شده‌ایم نظر ما این است که نمی‌توانیم روی دولت‌ها تاثیر بگذاریم اما چون کشورهای غربی کشورهایی هستند که دموکراسی در آن برقرار است و مردم‌شان می توانند تاثیرگذار باشند معتقدیم می‌توانیم از طریق NGOها روی افکار عمومی اثر بگذاریم تا آنها هم روی دولت‌ها اثر بگذارند. تا جایی که بشود تلاش می‌کنیم و از مسئولین هم می‌خواهیم تا به کمک کنند.

کرمی در پاسخ به یکی دیگر از سوالات خبرنگاران حاضر در نشست مبنی بر ثبت و ضبط خاطرات قربانیان و خانواده شهدای ترور گفت: درحال نگارش چندین جلد کتاب به همت انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی هستیم. خاطرات 400 تن از خانواده‌های شهدای ترور را کامل کرده‌ایم و به دنبال شناسایی دیگر خانواده‌ها هستیم اما چون دسترسی به همه پرونده‌ها مقدور نیست کار ما با سختی پیش می‌رود. گاهی خانواده ها با ما همکاری نمی کنند و ما را امین نمی‌دانند. طول می‌کشد این خانواده‌های معظم شهدا ما را شناخته و به ما اعتماد کنند. برخی از بازماندگان از دنیا رفته‌اند و به جاماندگان خانواده شهدای ترور نیز اطلاعات چندانی ندارند ادامه این رویه ظلم به شهدای ترور و خانواده‌هایشان است.

 همسر شهید علیمحمدی در خصوص برگزاری کنگره 17 هزار شهید ترور ابراز نظر کرد و گفت: چنین برنامه‌هایی نوعی دلداری به خانواده‌های شهدای ترور است که به مرور زمان مورد غفلت قرار گرفته‌اند این برنامه‌ها روحیه‌ها را تقویت می‌کند و می‌فهماند این خانواده‌ها تنها نیستند ما تعداد زیادی قربانی ترور داشته‌ایم اما تبلیغ و فعالیت رسانه‌ای قوی‌ای در این خصوص نکرده‌ایم این برنامه‌ها تاثیر بسیاری در ابعاد بین المللی دارد.

صدیقیان در پاسخ به این مطلب که «طی یکی از مواد قانونی ما حق طرح شکایتی از جانب NGOها وجود دارد اما در این میان از NGOهای فعال در زمینه‌های ترور و شهدای ترور نامی آورده نشده است» گفت: ما در این خصوص ضعف قانون نداریم می‌توانیم از قوانین جاری استفاده کنیم اما به این فکر نیفتاده‌ایم باید جمع در این مورد تصمیم بگیرد و در صورت نیاز خواست خود را از مسئولان مطرح کند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران