کدام رئیس‌جمهور آمریکا، رکورددار وتوی قوانین کنگره است؟


کدام رئیس‌جمهور آمریکا، رکورددار وتوی قوانین کنگره است؟

وتو یکی از حقوق رئیس جمهور ایالات متحده در مواجهه با قوانین کنگره است؛ قوانینی که گاهی وقت ها خوشایند مستأجر کاخ سفید نیست و او از این طریق می‌تواند، قانون مورد نظر را لغو کند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، آمریکا تا به حال، 44 رئیس جمهور داشته که هر برخی از آنها چندین بار از  حق وتو استفاده کرده اند.قانون اساسی ایالات متحده آمریکا به رئیس جمهور این کشور اختیار داده که  در صورت تشخیص خود و در جهت حفظ منافع ملی، مصوبات کنگره  را وتو کند. روسای جمهور نیز بارها از این حق قانونی خود علیه کنگره استفاده کرده‌اند.هر وقت رئیس جمهور یک مصوبه کنگره را وتو کند، نمایندگان مجلس نمایندگان و مجلس سنای ایالات متحده می‌توانند در یک رای گیری مجدد و تصویب آن مصوبه با دو سوم آرا، وتوی رئیس جمهور را باطل اعلام کنند.

در چنین صورتی طرح قانونی کنگره لازم الاجرا خواهد شد و رئیس‌جمهور نمی‌تواند از اجرای آن سرباز زند. البته این فرآیند به همین آسانی هم نیست چرا که ترکیب نمایندگان و سناتورها از زاویه دموکرات بودن و جمهوریخواه بودن، عملاً این مقابله‌به مثل کنگره را بسیار ضعیف می‌کند.اما شیوه دیگری هم برای مخالفت با لوایح قانونی کنگره وجود دارد. بر اساس قانون، رئیس جمهور تنها 10 روز برای تایید یا مخالفت با مصوبات کنگره وقت دارد و اگر در این مدت اعلام نظر نکند، لایحه به صورت خود کار جنبه قانونی به‌خود می‌گیرد. ممکن است این فاصله 10 روزه با آخرین روزهای دوره دو ساله کنگره مصادف شود و عمر کنگره پیش از پایان مهلت 10 روزه به‌سرآید. درچنین حالتی، رئیس جمهور به جای استفاده از وتوی قانونی (Legal Veto) از  وتوی تاخیری (Pocket Veto) استفاده می‌کند و عملاُ اعلام نظر خود را در خصوص لایحه مزبور به تاخیر می‌اندازد تا کنگره تعطیل شود.

جالب است بدانید که فرانکلین روزولت که در دوران جنگ جهانی دوم برای 12 سال رئیس‌جمهور آمریکا بود همچنان با 635 وتو، بیشترین استفاده را در تاریخ ایالات متحده از این حق کرده است. هر چند که 9 بار کنگره توانست وتوی او را باطل کند!

برای جزئیات بیشتر مجله الکترونیکی زیر را ببینید.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان