"کاهش سهمیه آرد" گرمای تنور نانواداران بجنورد را گرفت

"کاهش سهمیه آرد" گرمای تنور نانواداران بجنورد را گرفت

کاهش ۲۰ درصدی سهمیه آرد نانوایی‌های بجنورد و برخی از شهرستان‌های خراسان شمالی به‌یک‌باره صف نانوایی‌ها را شلوغ کرد و حتی سبب شد تا برخی دست‌خالی به منازلشان روند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بجنورد، درحالی‌که آزادسازی قیمت نان در بسیاری از استان‌ها امری عادی به نظر می‌رسد اما در خراسان شمالی برای مردمی که قوت غالبشان نان است و بخش عمده سفره‌هایشان را نان رنگین می‌کند این موضوع نگران‌کننده است.

کاهش سهمیه آرد نانوایی‌ها را شلوغ کرد

یکی از شهروندان بجنوردی دراین‌باره می‌گوید: چند سالی بود که دیگر خبری از آن صف‌های طویل برای خرید نان نبود و مردم به یک آرامش نسبی رسیده بودند اما با کاهش سهمیه آرد نانوایی‌ها، مردم دوباره دغدغه نان و صف نان را دارند.

نیستانی می‌افزاید: کاهش سهمیه آرد و آزاد پزی برای استانی همچون خراسان شمالی که مردمی کم‌درآمد دارد یعنی فشار بر مردم و این اصلاً به نفع مردم نیست.

وی معتقد است: درگذشته نان ارزان بود و دورریز نان هم بسیار و چون فروش «نان خشک» گاهی بیشتر از ارزش نان گرم بود برخی از بیش از نیاز خرید می‌کردند و از دورریز نان نگران نبودند اما اکنون چند سالی است که با افزایش قیمت نان دیگر خبری از این رفتار نیست.

آزاد پزی نان تأثیری در کیفیت ندارد

شهروندی دیگر می‌گوید: کاهش سهمیه آرد نانوایی‌ها به ضرر نانوایان و مردم است و اگر دولت قصد آزاد پزی نان را دارد باید به فکر مردم محروم حواشی شهرها و افراد کم‌درآمد هم باشد.

خانم حیدر پور می‌افزاید: هرسال پس از افزایش قیمت نان به مردم قول افزایش کیفیت نیز داده می‌شد اما افزایش قیمت نان در عمل هیچ تأثیری بر کیفیت نان نداشت.

وی معتقد است: کاهش سهمیه آرد شاید در مرکز شهر تأثیری نداشته باشد اما مردم حواشی شهر را به‌شدت دچار مشکل می‌کند.

حیدرپور می‌گوید: تنها تعداد محدودی نانوایی در برخی مناطق شهری وجود دارد و این نانوایی‌ها با شهر و نانوایی بعدی فاصله زیادی دارند که با کاهش سهمیه آرد این روزها آن‌ها مجبور به طی مسافت زیادی برای تهیه نان شده‌اند.

برخی شب گرسنه می‌خوابند

یکی از نانواداران بجنورد نیز می‌گوید: نزدیک به 2 ماه است که سهمیه برخی از نانوایی‌ها کم شده است و این موضوع سبب شده تا صف نانوایی‌ها شلوغ شود و به خیلی از مردم نان نرسد و ازآنجایی‌که قوت غالبشان نان است شب گرسنه بخوابند.

وی معتقد است: شاید آزادسازی قیمت نان در استان‌های دیگر عاقلانه و راه علاج به نظر برسد اما در خراسان شمالی و حواشی شهرها این رفتار جز مشقت و سختی چیزی عاید مردم نمی‌کند.

حقوق کارگران نانوایی را کاهش می‌دهیم

این نانوا می‌افزاید: اگر شرایط به همین شکل ادامه داشته باشد به‌اجبار حقوق کارگران نانوایی را نیز باید کاهش دهیم که مطمئناً مشکلی بر مشکلات افزوده می‌شود.

وی معتقد است: چنانچه هدف آزاد پز شدن نانوایی‌ها نیز باشد بازهم فشار بر مردم بیشتر می‌شود.

وی می‌گوید: برخی از مشتری‌های ما حتی پول نان را ندارند و گاهی به‌طور نسیه از ما نان می‌گیرند و قول می‌دهند زمان پرداخت یارانه‌ها پول ما را پس بدهند حالا با این شرایط و آزاد پزی نمی‌دانم چه اتفاقی قرار است رخ دهد.

کاهش سهمیه برای اجرای هدفمندی بوده است

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی نیز در گفت‌وگو با ما اظهار می‌کند: کاهش 20 سهمیه آرد نانوایی‌ها از دو و نیم ماه پیش در استان (از ماه رمضان) اجرایی شده و برای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها بوده است.

یحیی نیکدل می‌گوید: در سایر استان‌ها گاهی سهمیه 20 درصد آزاد شدن قیمت آرد با ورود داوطلبانه برخی واحدهای نانوایی تأمین‌شده اما در خراسان شمالی واحدهای نانوایی از ورود داوطلبانه استقبال نکردند.

نیکدل می‌افزاید: به همین سبب این سهمیه تأمین نشد. یعنی آزادسازی نان در این استان هنوز اجرایی نشده بود اما کاهش 20 درصدی سهمیه نانوایی‌ها در این استان به‌عنوان آخرین استان‌ها اجرایی شد.

وی با اشاره به صف‌های طولانی نان در نانوایی‌های استان خاطرنشان می‌کند: در فصل تابستان و افزایش حضور مسافران هم شاهد صف‌های طولانی واحدهای نانوایی بودیم که قرار شد دراین‌باره تدبیر شود.

نیکدل تصریح می‌کند: نانوایی‌ها مجاز هستند به‌اندازه کاهش 20 درصد سهمیه خود آزاد پزی داشته باشند که در همان روز که آزاد پزی دارند نان پخت شده به قیمت آزاد عرضه می‌شود.

انتهای پیام/ ی

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon