نبیه بری: درباره امام موسی‌صدر سازش نمی‌کنیم

نبیه بری: درباره امام موسی‌صدر سازش نمی‌کنیم

رئیس پارلمان لبنان تاکید کرد ما هر اقدام برای عادی‌سازی روابط با لیبی را بدون روشن شدن سرنوشت امام موسی صدر و دو همراهش نمی‌پذیریم و تنها شرط برای عادی‌سازی روابط،همکاری دولت لیبی در مسئله امام موسی صدر است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از شبکه المیادین، مراسم سی و هفتمین سال ناپدید شدن امام موسی صدر و دو همراهش در لیبی با سخنرانی نبیه بری رئیس پارلمان و رئیس جنبش امل لبنان در نبطیه برگزار شد.

نبیه بری در این مراسم گفت مقامات دولت لیبی(دولت پس از سقوط معمر قذافی)کمیته‌ای برای پیگیری مسئله امام موسی صدر و دو همراهش بنا به درخواست لبنان تشکیل داده اند.

رئیس پارلمان لبنان افزود بازپرس دادگستری در بیروت به خواسته‌ها و مسائل مطرح شده از سوی خانواده امام موسی صدر رسیدگی‌ می‌کند.

نبیه بری تصریح کرد هیچ معامله‌ای به زیان مسئله امام موسی صدر و دو همراهش صورت نخواهد گرفت.

رئیس پارلمان لبنان افزود ما هر اقدام برای عادی‌سازی روابط با لیبی را بدون روشن شدن سرنوشت امام موسی صدر و دو همراهش نمی‌پذیریم و تنها شرط برای عادی‌سازی روابط،فعال شدن همکاری دولت لیبی در مسئله امام موسی صدر است.

وی تصریح کرد ما تنها بر اساس یک اصل ثابت حرکت‌ می‌کنیم و آن اصل، آزادی امام موسی صدر و دو همراهش از زندان در لیبی است.

نبیه بری افزود ما هیچ چیزی را از خانواده و دوستداران امام موسی و جنبش امل درباره مسئله امام صدر پنهان نمی‌کنیم.

رئیس جنبش امل لبنان گفت ما خواهان درج پرونده ناپدید شدن امام موسی صدر در چارچوب گفت‌وگوهای لیبی و پیگیری جدی آن هستیم.

نبیه بری با تاکید بر اینکه زمان هرگز مسئله امام موسی صدر را به فراموشی نخواهد سپرد، افزود آزادی امام موسی صدر به عنوان یک وظیفه ملی، شرعی و قانونی ما باقی خواهد ماند.

وی تصریح کرد تمام جهان از لحظه اعلام توافق هسته ای میان ایران و گروه پنج به علاوه یک(جمع بندی مذاکرات هسته ای)، وارد مرحله جدیدی شده است و  این توافق، حقایق جدیدی را در خاورمیانه به وجود آورده و بازترسیم ثبات کلی منطقه اجتناب ناپذیر است.

رئیس پارلمان لبنان درباره سوریه ابراز عقیده کرد سوریه همواره در قلب تمام معادلات منطقه‌ای قرار دارد.

نبیه بری افزود امیدواریم که توافق هسته ای به توقف بهره برداری در جنگ‌های کوچک منجر شود.

وی درباره مسئله فلسطین هم گفت ما درباره حذف و نادیده گرفتن حق بازگشت به نفع اسکان آوارگان در خارج از سرزمین فلسطین هشدار می‌دهیم.

رئیس پارلمان لبنان درباره بحران یمن و ادامه جنگ افروزی آل سعود نیز اظهار داشت ما خواهان ایفای نقش موثر و فعال عمان در پرونده یمن برای حل این بحران هستیم.

وی درباره سوریه تاکید کرد سوریه بهای تمام تروریسم را می‌پردازد و مهمترین مسئله این است که شکست تروریسم دراولویت قرار گیرد.

نبیه بری، خشکاندن منابع حمایت مالی تروریسم را مئسله مهم برای کمک به حل بحران سوریه اعلام کرد.

رئیس پارلمان لبنان در اشاره به تحرکات گروه‌های مزدور استکبار و صهیونیسم جهانی برای مخدوش کردن وجهه اسلام ناب محمدی افزود ما خواهان همکاری و ارتباط میان نجف(حوزه علمیه نجف اشرف)، قم(حوزه علمیه قم) و الازهر مصر برای جلوگیری از مخدوش شدن وجهه اسلام هستیم.

نبیه بری درباره اوضاع لبنان هم گفت به بازیابی نقش دولت و فعال سازی آن در کشور امید بسته‌ایم.

وی درباره تظاهرات اخیر در لبنان افزود کسانی که دست به تحرکات اعتراضی زده اند،مطالباتشان بر حق است.

نبیه بری، طایفه‌گری را زمینه بروز فساد دانست و گفت ما خواهان دولت مدنی و قانون انتخابات بر اساس نسبیت هستیم.

وی افزود ما بر پایبندی خود به دولت و اهمیت فعال سازی آن تاکید می‌کنیم، باقی  ماندن دولت یک ضرورت ملی است.

رئیس پارلمان لبنان تصریح کرد قانونگذاری تنها یک دروازه دارد و آن دروازه پارلمان است و درباره راه‌های دیگر هشدار می‌دهیم.

رئیس پارلمان لبنان گفت آنچه ما برای رسیدن به آن تلاش می‌کنیم، تلاش برای تعیین مرزهای دریایی است نه نگهبانی و محافظت از مرزهای اسرائیل(مناطق اشغالی 1948)

وی درباره مقاومت هم گفت هرگز درباره گزینه "ملت، ارتش و مقاومت" سازش و معامله نخواهیم کرد.

رئیس پارلمان لبنان افزود امام موسی صدر، پایه‌های مقاومت را بنیاد گذاشت و هر کس بر روی اختلاف میان جنبش امل و حزب الله شرط ببندد، درتوهم است.

وی افزود طی 10 روز نخست ماه سپتامبر خواستار گفت‌وگو میان رهبران فراکسیون‌های پارلمانی و دولت خواهم شد و  امیدوارم همه به این درخواست پاسخ مثبت بدهند.

رئیس پارلمان لبنان تصریح کرد گفت‌وگو برای بررسی مسئله ریاست جمهوری و فعالیت دولت و پارلمان و موضوع حمایت از ارتش و نیروهای امنیتی است.
انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان