استفاده از ظرفیت زنان گیلان برای رسیدن به توسعه پایدار در استان


استفاده از ظرفیت زنان گیلان برای رسیدن به توسعه پایدار در استان

مدیرکل امور بانوان استان گیلان گفت: ظرفیت زنان گیلان برای رسیدن به توسعه پایدار در استان به کارگیری می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، فاطمه رفیعی مدیرکل امور بانوان خانواده استانداری گیلان یکی از مهم‌‌ترین دغدغه‌های خود را بحث فرهنگ و اخلاق در جامعه می‌داند و معتقد است که باید یک برنامه‌ریزی بلند مدت در این راستا انجام شود آنچه در ادامه می‌خوانید گفت‌وگویی است که وی راجع به برنامه‌های کاری آینده خود صحبت می‌کند.

تسنیم:  شما کم‌تر از دوماه است که به این سمت منصوب شده‌اید مهم‌ترین اولویت کاری خود را چه می‌دانید؟

رفیعی:  طبق آمار و ارقامی که وجود دارد و آن چیزی که در واقعیت اجتماعی قابل لمس است یک چیزهایی باید در اولویت کاری قرار گیرد واین اولویت‌ها را آمار و ارقام به ما می‌گوید و اکنون آن چیزی که در اولویت ما وجود دارد و باید به آن دقت شود وضعیت فرهنگ و اخلاق‌مداری در خانواده و جامعه است.

این کار هم یک کار کوتاه مدت نیست بلکه نیاز به برنامه ریزی بلند مدت دارد و اکنون ما در پی تشکیل کارگروه‌هایی هستیم  که از دوستان متفکر و کسانی‌که دلسوز هستند و با هر تفکر و سلیقه‌ای و در هر صنفی که باشند استقبال می‌کند که پیشنهادها و طرح‌های خود را بیان کنند، یعنی نمی‌خواهیم منعی در این زمینه ایجاد شود.

دومین موردی که احساس می‌کنم  باید در اولویت قرار گیرد مسئله بیکاری است و اینکه از طریق  کارآفرینی و اشتغال خانگی فرهنگ اشتغال تقویت شود.

برای اینکه ما به توسعه پایدار دست پیدا کنیم باید از استعدادهایی که در زنان و جوانان ما موجود است استفاده کنیم. توسعه پایدار طبق همه اصول فکری و علمی این است که از طریق مردم ایجاد شود.

یک جمله‌ای را رئیس جمهور در دیدار با نخبگان و کارآفرینان در همدان مطرح کردند و آن این بود که باید اقتصاد خود را به گونه‌ای پیش بریم که تهدیدهای تحریم  کارساز نباشد.

نیمی از جمعیت جامعه ما را زنان تشکیل می‌دهند و اکنون هم یک پنجره روشنی از بعد انتخابات بین مردم باز شده است.

من جمله‌ای را از مقام معظم رهبری در سخنرانی دیدار با جمعی از بانوان ایشان شنیده‌ام که از نظر من همین یک جمله می‌تواند کارگشا باشد ایشان فرمودند: اشتغال زنان از جمله چیزهایی است که بنده با آن موافقم چه با رویکرد اقتصادی، سیاسی و فرهنگی باشد چه با رویکرد خیرخواهانه، پس وقتی رهبر ما این گونه فکر می‌کند این جامعه را می‌شود حرکت بیشتری داد.

البته چند نکته راجع به اشتغال بانوان باید در نظر گرفته شود که کار و اشتغال، در خانه باعث تحت الشعاع قرار گرفتن همسر و فرزندان نشود، یعنی اشتغال در جای خود خوب است و خانواده باید جایگاهش حفظ شود  این دو باهم می‌تواند همگونی خوبی را برای جامعه ایجاد کند.

تسنیم: در مبحث کارآفرینی افراد توانمند و مستعد در سطح استان بسیار زیاد هستند اما ممکن است سرمایه ابتدایی که لازمه شروع فعالیتشان است را نداشته باشند آیا امور بانوان از این گونه افراد حمایت می‌کند؟

رفیعی: با توجه به اینکه امور بانوان دستگاه ستادی است و وارد ارزیابی جزئی نمی‌شود ولی یکی از مواردی که در بند 9 شرح وظایف اداره وجود دارد تعامل با واحدهای استانی دستگاه‌های اجرایی سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی نهادهای زیربط در امور بانوان به منظور تبادل نظر آگاهی از طرح‌ها و برنامه‌های سایر دستگاه‌ها و انجام هماهنگی‌های لازم در انعکاس مشکلات زنان در استان به منظور رفع آن‌ها است و در بند 10 تلاش برای تأمین اعتبارات مورد نیاز برای اجرای طرح‌ها و برنامه‌های مربوط به امور خانواده با همکاری واحدهای استانی دستگاه‌های زیربط  بیان شده است.

در بحث کارآفرینی آن چیزی که مهم است همت و اراده فرد است اما در این مسیر نیاز به یکسری حمایت‌ها دارد وامور بانوان سعی می‌کند این حمایت‌ها را از طریق دستگاه‌های اجرایی انجام دهد.

ما زنان توانمند و کارآفرین زیاد داریم و اکثر افرادی که به جایی رسیدند از اعتماد به نفس خوبی برخوردار هستند ، ما خانم‌ها باید خودمان را باور داشته باشیم اگر ما آن توانایی را نشان دهیم و دیگران هم ببینند بدانید که به اعتماد طرف دیگر و جنس مخالف هم افزوده خواهد شد.

تسنیم: از نظر شما علت اینکه بعضی از زنان جامعه ما خود را باور ندارند چیست؟

رفیعی: این مسئله مقداری به گذشته برمی‌گردد که تنگ‌نظری‌هایی وجود داشت و این‌طور وانمود شده بود که شما زن‌ها این توانایی را ندارید و نمی‌توانید و گاهی اوقات هم این عرصه را باز نکردند تا زنان بتوانند خودشان را نشان دهند این نه تنها در مملکت ما بلکه در جاهای دیگر هم اتفاق افتاده است این بحث که زنان کاری را انجام می‌دهند به جنسیت آن‌ها نگاه نشود بلکه به استعداد و توانایی فرد توجه شود.

هرجا که زنان توانستند خود را باور کنند که علمشان می ‌تواند حرکتی ایجاد کند در آن عرصه زنان به‌خوبی خود را نشان دادند،البته یکسری موانعی وجود داشته است مثلا افراد تنگ‌ نظری که دارای جمود فکری بودند، این مسئله با دین ما همخوانی نداشته لذا ما در دوران پیامبر می‌بینیم که چقدر به زن‌ها احترام می‌گذاشتند و یا خود حضرت خدیجه (س) یک تاجر موفقی بودند.

در واقع دین ما نگاه جنسیتی ندارد بلکه نگاه دین ما یک نگاه انسانی است از آن حیث که انسان است و یک زن مانند یک مرد می‌تواند در عرصه‌های اجتماعی فعالیت کند اما با حفظ حدودهایی که عقل آن را می‌پذیرد.

تسنیم: متأسفانه این مباحث در جامعه ما یا به‌صورت افراط یا تفریط کشیده شده است، برای اینکه این تعادل در جامعه ایجاد شود چه راهکارهایی باید پیاده شود؟

رفیعی: باید یک کار فرهنگی صورت پذیرد که زنان این فکر را داشته باشند که من با جنس خودم نمی‌خواهم وارد عرصه سیاسی، فرهنگی و اجتماعی شوم  و هر زنی که این باور را داشته باشد اول انسانیت را بخواهد و وجود خود را در نظر بگیرد می‌بینیم که جنس مقابل هم در برابر این زنان تعظیم می‌کنند.

اما زنانی‌که خواستند بر اساس ظاهر در عرصه‌های مختلف شرکت کنند بعد می‌بینیم که تاریخ قضاوت خوبی از آن‌ها ندارد.

دیدگاه امام نسبت به زن یک دیدگاه روشنی بوده است و جمله‌ای که از مقام معظم رهبری خواندم نشان می‌دهد همان فکر باز و روشن را نسبت به زنان دارند، آقای روحانی و معاون ایشان خانم مولاوردی و استاندار گیلان هم نگاه روشنی دارند، لذا ما باید از این فرصت‌ها استفاده کنیم از جمله در سطح استان، که زنان توانمند در عرصه‌های مدیریتی و کاری فعال‌تر می‌شوند.

تسنیم: از آن جایی که دیگر سخنرانی‌ها برای مردم یکنواخت شده است، چقدر خوب است که خانم‌های نمونه کار آفرین استان را  به‌عنوان الگو به دیگر بانوان نشان دهیم در این‌صورت تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت آیا برنامه‌ای هم در این راستا دارید؟

رفیعی: اکنون ما خانم‌هایی در سطح استان داریم که  محصولات خود را به کشورهای مجاور اروپایی صادر می‌کنند ما از آن‌ها خواستیم که نشست‌هایی داشته باشند با زنان و دختران تحصیل‌کرده ما، تا بتوانند این تحرک را در آن‌ها ایجاد کنند.

خانم ملاوردی در مصاحبه خود اعلام کردند  که 24 تا 27  شهریور یک همایش و نمایشگاه بین المللی درباره نقش آفرینی زنان در توسعه پایدار برگزار می‌شود، که زنان گیلانی از هم اکنون آمادگی خود را اعلام و ثبت نام کرده اند.

ما زنان روستایی توانمندی داریم که باید به آن‌ها توجه شود یکی از مسئولیت‌های رسانه‌هایی مانند شما همین است که این قضیه را علنی‌تر کنید به دیگران بشناسانید مثلا هر روز یک بخش کوچکی از صفحه خود را مربوط به زنان قرار دهید خبرهای خوش زنان در عرصه کاری و یا خیلی از مشکلاتشان و درد دل‌هایی که دارند با مسئولین در آن‌جا خیلی منصفانه مطرح شود.

تسنیم:  اگر حرفی باقی مانده بفرمایید.

رفیعی: ما بسیار علاقه‌مندیم از هم‌فکری و همکاری تمامی زنان  و مردان نخبه و فرهیخته بهره‌مند شویم و معتقد هستیم که عقول، بهتر می‌تواند گره‌ها  را باز کند.

با تدبیر و تعادل می‌توانیم این مشکلات را حل کنیم از افراط و تفریط‌ها و از شعار زدگی بپرهیزیم و سلیقه‌های خاص را کنار بگذاریم.

 دین ما بر مبنای تعادل است آن‌جایی که آمدیم منطقی و با اعتدال کار کردیم عقل ها کنار هم قرار می‌گیرند و می‌توانند روشنگری کنند.

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon