جزئیات برنامه‌های هفته دفاع مقدس شهرداری اعلام شد

جزئیات برنامه‌های هفته دفاع مقدس شهرداری اعلام شد

مشاور شهردار تهران در نشست خبری گفت: برنامه‌های هفته دفاع مقدس با مسئولیت و دبیری باغ موزه دفاع مقدس با همکاری معاونت اجتماعی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و سازمان زیباسازی برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست خبری سردار جواد خضرائی مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس جهت تشریح برنامه‌های هفته دفاع مقدس صبح امروز در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد. 

وی در ابتدای سخنان خود ضمن اشاره به اینکه برنامه‌های اعلامی، برنامه‌های باغ موزه دفاع مقدس و مجموعه شهرداری تهران است گفت: بنا به تدبیر شهردار تهران دکتر قالیباف امسال برنامه‌های هفته دفاع مقدس با مسئولیت و دبیری باغ موزه دفاع مقدس برگزار خواهد شد و تمام برنامه‌های این حوزه از ناحیه این مجموعه برنامه‌ریزی شده است. فعالیت‌های هفته دفاع مقدس دربرگیرنده فعالیت‌های معاونت اجتماعی شهرداری تهران، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، باغ موزه دفاع مقدس، سازمان زیباسازی و مناطق 22 گانه تهران می‌باشد. 

خضرائی ضمن تبیین علت برگزاری این برنامه‌ها گفت: هدف نهایی دشمنان غلبه بر جمهوری اسلامی است که البته بخشی از عدم موفقیت این دشمنان باتدابیر حکیمانه مقام معظم رهبری انجام شده و با سیاست‌های ایشان جلوی این هدف دشمنان گرفته شده است. همچنین رشادت رزمندگان در 8 سال دفاع مقدس تاثیر خود را گذاشته است. چرا که دشمن با تحلیل مقاومت‌های این رزمندگان نمی‌تواند تهاجم نظامی را در دستور کار خود قرار دهد. برداشت تحلیل‌گران این است که دشمن در 8 سال دفاع مقدس که در آن کشور از نظر نظامی ثبات نداشت آموخته و بنابراین اگرچه از گزینه پوسیده و امتحان پس داده نظامی صحبت می‌کند اما تحلیل رفتاری رزمندگان این اجازه را به او نمی‌دهد. 

وی ادامه داد: بخشی از این غلبه بر دشمنان نیز مربوط به سیاستگذاری دولت خدمتگذار بوده که امیدواریم بتواند حل شرایط اقتصادی را به دنبال داشته باشد در حقیقت تدابیر سیاسی باید نقش خود را در معاش مردم و کشور اجرا کند. چرا که دولت قدرتمندتر دولت صرفا نظامی نیست. بلکه یک دولت با قدرت اقتصادی بالا است که به واسطه قدرت نظامی خود بتواند قدرتمند عمل کند. 

خضرائی در ادامه به تغییر کاربری دشمنان در دهه‌های اخیر اشاره کرد و گفت: دولت‌های دشمن با فروش سلاح‌ها و ایجاد درگیری‌ها در منطقه برنامه‌ریزی کردند تا به مقابله با انقلاب‌ها بپردازند. اما آنها در دو، سه دهه اخیر با تغییر کاربری، تولیداتشان را به گروهک‌های تروریستی اختصاص دادند تا سعی کنند با نفوذ آنها به کشور ثبات را به هم بریزند که البته در بررسی آموزش، ملیت و سلاح این گروهک‌ها می‌توان ریشه کاملا آمریکایی و اسرائیلی آنها را شناخت. برای مثال بروز انواع گروه‌های تکفیری از جمله القاعده، بوکوحرام، داعش، طالبان و... صلاح‌های جدید دشمن هستند که با بی‌ثبات کردن منطقه تلاش می‌کنند توفیقاتی را برای دشمن فراهم کنند و با بروز ناامنی و از بین بردن انسجام ملی قصد دارند که توفیقاتی را به دست بیاورند که البته با فعالیت دولت و مجموعه‌های مختلف در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و... تلاش دشمن در این بخش به شکست مواجه شده است. باید دقت داشت که راه مقابله با این کارکرد دشمن متفاوت است که امیدواریم مسئولان دقت کنند در حقیقت ایجاد وحدت و انسجام ملی فقط با کارکردهای سیاسی ممکن نیست و در مقابل فعالیت فرهنگی دشمن باید فعالیت فرهنگی کرد. در همین راستا باغ موزه دفاع مقدس به عنوان یک مجموعه فرهنگی تلاش می‌کند از طریق ارائه کارکردها آموزه‌های اخلاقی رزمندگان و فعالیت‌های آنها در این بخش موثر باشد. باغ موزه تلاش می‌کند با ایجاد انسجام در برنامه‌ریزی‌ها، فعالیت‌ها را به صورت منسجم‌تر و با دامنه بیشتری ارائه دهد تا نیازمندی مردم راتامین کند. البته ما به تنهایی قادر به تغییر شرایط فرهنگی نیستیم و دستگاه‌های مهم باید توجه داشته باشند که کارکردهای دفاع مقدس و بیان ارزش‌ها می‌تواند راه مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن باشد. اکنون تا زمانی که اسم دفاع مقدس می‌آید توجهات به بخش نظامی معطوف می‌شود و احساس می‌شود که باید از عملیات‌ها و فعالیت‌های نظامی توصیف شود. این در حالی است که ما معتقدیم که دفاع مقدس را می‌توان از دو منظر بررسی کرد. 

مشاور شهرداری تهران به بخش نظامی دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: این بخش توفیقاتی را برای جمهوری اسلامی ایران به همراه داشته است. در 8 سال دفاع مقدس دشمن به کشوری حمله کرد که با توجه به شرایط آن انسجام نظامی نداشت اما همین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروهای خودجوش مردمی بسیج توانست در برابر دشمن بایستد. منظر دوم دفاع مقدس، بروز اخلاق‌ها و رفتارهایی است که در رزمندگان دیده می‌شده است. به عنوان یک پژوهشگر معتقدیم که تنها یک جنگ در جهان وجود داشت که برخلاف بقیه در آن رفتار و اخلاق رشد کرد. همه جنگ‌ها مظهر بداخلاقی هستند و فقط دفاع مقدس بود که زمینه‌های رشد را فراهم کرد. اکنون خاطرات بسیاری از آن دوران وجود دارد که همگی سرشار از فداکاری هستند. پس اگر می‌خواهیم فعالیت فرهنگی داشته باشیم می‌توانیم اینگونه کارهای فرهنگی را انجام دهیم و باید تلاش کنیم که کارکردهای دفاع مقدس را به خوبی فراهم کنیم. این مسیر ارزشمند مسیری است که قریب به 220 هزار نفر جانشان را فدا کردند و اکنون این مسیر مقابل مردم می‌باشد. احترام به شهیدان این راه و احترام به جانبازانی که با زخم‌های بزرگ در خانه‌های کوچک خود هستند، اقتضا می‌کند که چنین کارکردهایی را فراهم کنیم. این کارکردها علاوه بر آنکه مقابله با دشمن است بنای فرهنگی را در جامعه ایجاد می‌کند.

رئیس باغ موزه دفاع مقدس بیان داشت: انتظار داریم وقتی به مقوله فرهنگ می‌رسیم بدانیم این فرهنگ ناشی از خدمت شهدا می‌باشد که جانشان را تقدیم کردند. اگر بخواهیم فقط از آنها تقدیر کنیم کافی نیست باید کارکردهای آنها را به جامعه معرفی کنیم تا جامعه به رفتار ایثارگونه آنها نزدیک شود و مردم با شناخت ایثار خاص آنها از مظاهر دفاع مقدس استفاده کنند.

سردار جواد خضرائی در ادامه این نشست خبری به بیان فعالیت‌های باغ موزه دفاع مقدس در هفته دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: به عنوان اولین برنامه هشتمین مرحله اعزام کاروان راهیان نور از هشت روز پیش د رمجموعه شهرداری تهران آغاز شده است که تا 25 شهریورماه در قالب اعزام 22 کاروان برگزار خواهد شد. لازم به ذکر است نزدیک به 100 هزار نفر در طی 7 دوره قبلی به این مناطق اعزام شده‌اند که رقم قابل توجهی است. 

در این مناطق علاوه بر آشنایی باکارکردهای دفاع مقدس، با اعزام راویان مجرب و روحانیون جوان سعی می‌کنیم نیازهای مذهبی و دینی مردم را برطرف کنیم. برنامه دوم مربوط به تجلیل از پیشکسوتان ارتش جمهوری اسلامی ایران است به همین منظور از جمعی از پیشکسوتان این حوزه که خدمتگذاری کردند وخدمتشان امروز دیده نمی‌شود از اقصی نقاط کشور دعوت کردیم و آنها را به تهران می‌آوریم و  آنها را به اماکن سیاحتی و مذهبی می‌بریم و سعی می‌کنیم در نشست‌های کوچکی خاطرات آنها را نیز دریافت کنیم. همچنین دریافت آثار نقشی در دفاع مقدس در بخش حرفه‌ای را خواهیم داشت. در این حوزه افراد غیرحرفه‌ای می‌توانند نظراتشان را در قالب نقاشی بیان کنند. فراخوان این مسابقه به زودی اعلام می‌شود و بنابر پیش‌بینی‌ها به یک اثر برتر یک دستگاه خودروی ساخت کشور و به بقیه آثاربرتر هزینه 10 سفر عتبات عالیات، 10 سفر مشهد مقدس و 20 جایزه نفیس اهداء خواهیم کرد. بخش دیگر این برنامه‌ها مربوط به فراخوان ارسال خطرات دفاعت مقدس می باشد این خاطرات می‌تواند گنجیه ارزشمندی باشد که بعدا مردم در قالب تالیف از آن استفاد کنند. به 50 اثر برگزیده جوایز نفیسی اهداء خواهد شد و نوشته‌های برگزیده در کتابی با همین عنوان چاپ خواهد شد. از علاقه‌مندان تقاضا داریم که آثار ارسالی خود را در هزار کلمه برای ما بفرستند. همچنین این نوشته‌های برتر را به 3 زبان ترجمه خواهیم کرد و در اختیار سفارتخانه‌ها قرار خواهیم داد. برنامه پنجم فراخوان ارسال داستان کوتاه پایداری است که با همکاری یکی از انتشارات تهران برگزار خواهد شد. 50 اثر برتر جوایز ارزشمندی خواهند گرفت و آثارمنتخب در کتابی با همین عنوان چاپ خواهد شد. 

خضرائی به فراخوان ارسال نامه به شهدا و پدران و مادران آنها اشاره کرد و گفت: بنابر آمارها اکنون 81 درصد پدران شهدا و 76 درصد از مادران شهدا به رحمت الهی پیوسته‌اند. با این اوصاف تا پنج، شش سال آینده یکی از مهمترین مهدهای تربیتی شهدا را در اختیار نخواهیم داشت. این فراخوان فرصتی است که افراد با ارسال نامه نظرات خود را به آنها اعلام کنند به آثار برتر این حوزه یک دستگاه خودرو، 10 کمک هزینه سفر کربلا، 10 کمک هزینه سفر مشهد مقدس و 30 جایزه نفیس اهداء خواهیم کرد. در همین راستا سومین سمفونی ملی ایران، سمفونی حماسه و اقتدار است که به رهبری استاد انتظامی تولید شده است. این 6، 7 موسیقی تاکنون ضبط استودیویی نداشته است امسال سعی خواهیم کرد آلبوم این اثر را منتشر کنیم و در اختیار مردم قرار دهیم. 

وی تصریح کرد: اکنون با برخورداری از مترجمان انگلیسی، عربی و فرانسوی موفق به ترجمه کتابهای دفاع مقدس به این زبانها شدیم که این آثار در هفته‌های آینده به سفارتخانه‌ها ارسال خواهد شد. نهمین برنامه هفته دفاع مقدس ارسال 10 هزار بسته عکس دفاع مقدس به مناطق غیربرخوردار هستیم. متاسفانه تجسم بصری ازدفاع مقدس چند کیسه شن می‌باشد. اگرچه این اعتقاد، اعتقاد ارزشمندی است اما بیان تمام حالات دفاع مقدس نیست. همچنین اگر در فضای مجازی به کتابهای صوتی‌ مراجعه کنید کتابهای صوتی کمی را در حوزه دفاع مقدس پیدا خواهید کرد. حق هموطنان ما این است که کسانی که امکان استفاده از کتاب را به صورت اورژینال ندارند، بتوانند کتابهای صوتی را دریافت کنند. این کار در طی هفته دفاع مقدس انجام خواهد شد و تا سال آینده نیز 10 کتاب فاخر دفاع مقدس را صوتی خواهیم کرد. 

مشاور شهرداری تهران و رئیس باغ موزه دفاع مقدس به پژوهش‌های دانشگاهی در حوزه دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: در طی سال برنامه‌های مختلفی از جمله گرامیداشت‌ها و یادواره‌های شهدا را داریم اما به نظر می‌رسد که این مراسم‌ها فضای گسترده‌ای را موجب نمی‌شود. برای آنکه بدانیم چگونه این فعالیت‌ها را معرفی کنیم از حدود 6 ماه پیش پژوهش انجام شد و 61 عنوان برنامه ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت را دریافتیم. در همین راستا از طریق ارتباط با دانشگاه‌ها و 19 جامعه‌شناس برای 19 عنوان از آنها طرح تحقیق تعریف کردیم و امیدواریم که نتایج به عنوان نظامنامه و شیوه‌نامه معرفی کنیم. در این حوزه باید توجه داشت که چرا دفاع مقدس با قدمت 8 ساله خود آنچنان که باید نتوانسته اثر خود را بگذارد. این موضوع به این دلیل است که کارکردهای دفاع مقدس را به خوبی معرفی نکرده‌ایم و کارکردهای اخلاقی آن را توصیف نکرده‌ایم. دردنیا برای حفظ وحدت ملی حتی حماسه‌سازی جعلی نیز می‌کنند اما ما در حالی که در متن حماسه قرار داریم از آن بی‌خبریم و از رویکردهای حماسی آن استفاده نمی‌کنیم. به همین منظور نشست شورای ترویج فرهنگ مقاومت و ایثار را برگزار کردیم که در آن همه کارکردهای فرهنگی دفاع مقدس را ثبت کرده و امیدواریم طرح‌های تحقیقاتی تولید شده را در قالب کتاب معرفی کنیم. در همین موضوع بحث حمایت از پایان‌نامه‌های کارشناسی و ارشد و دکترا رانیز خواهیم داشت که از نزدیک به 6 ماه پیش با 147 دانشگاه مکاتبه کردیم باید توجه داشت که حجم کارهای انجام شده در این حوزه در برابر حجم دانشجویان کم بوده است. پس در طی هفته دفاع مقدس از معاونان پژوهش و آموزش دانشگاه‌ها دعوت کردیم که آئین‌نامه حمایت از این پایان‌نامه‌ها را تثبیت کنند. اکنون نزدیک به 1200 عنوان رساله دکترا و پایان‌نامه کارشناسی ارشد به دست آمده که در هفته اول مهرماه با ارسال این آئین‌نامه شیوه حمایتی خود را معرفی خواهیم کرد. 

سردار خضرائی به برنامه‌های شهرداری تهران در هفته دفاع مقدس اشاره کرد وگفت: این برنامه‌ها مشتمل بر 23 عنوان می‌باشد که برگزاری جشن‌های حماسه در 10 شب، تجلیل از جانبازان شیمیایی، تجلیل از ایثارگران سپاه پاسداران، تجلیل از ایثارگران اقلیت‌ها، تجلیل از رزمندگان آبادانی تهران، تجلیل از شهدای مدافع حرم، گرامیداشت روز حصر آبادان و رونمایی کتاب عکس دکتر صفوی، گرامیداشت شهدای منطقه 6 تهران، هم اندیشی نماینده دانشگاه‌ها در جهت حمایت از طرح‌های تبلیغی دانشگاه از جمله این برنامه‌ها می‌‌باشد. همچنین تجلیل از بانوان پزشک و پرستار دفاع مقدس، همایش بانوان ناشر با رویکرد تجلیل از کسانی که در این حوزه قلم‌فرسایی کردند را خواهیم داشت. برگزاری اولین نمایشگاه اسناد جنگ نیز با مشارکت وزارت امور خارجه را خواهیم داشت. 

وی به برنامه‌های سازمان اجتماعی شهرداری تهران پرداخت و گفت: برنامه‌های این معاونت مشتمل بر 14 عنوان می‌باشد که افتتاحیه خانه ایثار و جهاد در سرای محلات، برگزاری دعای عرفه در مزار شهیدان، مراسم نورافشانی در چند نقطه از شهر، پیاده‌روی خانوادگی در اولین جمعه هفته دفاع مقدس، مراسم تقدیر از رزمندگان بسیجی و تجلیل ازبانوان ایثارگر بخشی از این برنامه‌ها می‌باشد. 

وی همچنین به برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری اشاره کرد و گفت: برگزاری مراسم تقدیر از خانواده شهدای محلات، تجلیل از خانواده شهدای سادات، برگزاری شب شعر، اهدای کتاب دفاع مقدس به مراکز درمانی جانبازان، تبلیغ طراحی  نصب بنر، برگزاری جشنواره موسیقی و تئاتر خیابانی با موضوع دفاع مقدس واعزام این گروه‌ها به دانشگاه‌ها ازجمله فعالیت‌های این سازمان می‌باشد. 

خضرایی در پایان این نشست خبری گفت: توفیقات ما در برگزار این مراسم در سه حوزه است دکتر قالیباب تایید کردند که ما نسبت به شهدا دین و مسئولیت داریم و اشاعه این فرهنگ مسئولیت اکنون ما است. همچنین اطلاع‌رسانی رسانه‌های محترم کمک کننده خواهد بود والبته رسانه ملی نیز باید کمک کند. فعالیت‌های زیادی در مجموعه باغ موزه دفاع مقدس انجام شده که رسانه ملی می‌تواند از آنها استفاده کند. امیدواریم که با پرداخت پول و البته مبلغی که ما توانایی پرداخت آن راداشته باشیم این همکاری انجام شود. 

وی در پاسخ به سوال درباره برنامه‌های این حوزه در بخش بین‌الملل و دعوت از میهمانان خارجی گفت: ما تنها موزه دفاع مقدس در کشور هستیم که بازدیدکنندگان آن روزانه از اتباع خارجی هستند و از بیش از 60 کشور دنیا از باغ موزه دفاع مقدس بازدید کردند. در حوزه دعوت از میهمانان خارجی فعلا برنامه‌ای نداریم اما ارسال کتابهای دفاع مقدس به کشورهای خارجی را خواهیم داشت. تاکنون 8 عنوان کتاب دفاع مقدس رونمایی شده و در یکی ازبرنامه‌های دیگر نیز از 8 عنوان دیگر که 3 عنوان آن ترجمه شده است را خواهیم داشت. همچنین شهرداران 250 شهر نیز در سفر خودبه تهران از باغ موزه دفاع مقدس بازدید خواهند کرد. 

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران