یازدهمین نمایشگاه کتاب اصفهان با حضور معاون وزیر ارشاد افتتاح می‌شود


یازدهمین نمایشگاه کتاب اصفهان با حضور معاون وزیر ارشاد افتتاح می‌شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: مراسم افتتاحیه نمایشگاه روز چهارشنبه ۱۱ شهریور رأس ساعت ۱۷:۳۰ با حضور معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی استاندار و دیگر مسئولان استانی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیماصفهان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب رضا ارزانی، پیش از ظهر امروز در نشست خبری یازدهمین دوره نمایشگاه کتاب اصفهان،اظهار داشت: کتاب جایگاه والایی در قرآن کریم دارد و در آیات قرآن کریم بیش از 300 مرتبه واژه کتاب ذکر شده است، خداوند در قرآن به کتاب و قلم قسم می‌خورد که این نشان از اهمیت بالای کتاب دارد البته قرآن نیز که از معجزات پیامبر است خود کتابی مقدس است.

وی افزود: پیامبران معجزه‌های زیادی داشتند اما تنها معجزه‌ای که از پیامبران الهی جاودان شد کتاب آن‌هاست و این خود درس زیبایی است که آنچه ماندگار می‌ماند کتاب است و در روایات نیز آمده است که  علم را با کتاب نگه‌داری کنید و در بلندترین آیه قرآن که در بلندترین سوره قرآن بیان‌شده است کتاب را راز ماندگاری می‌داند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان بابیان اینکه ملاک خداوند در خطاب قرار دادن ادیان نیز کتاب آن‌هاست، خاطرنشان کرد: خداوند برای خطاب قرار دادن ادیان الهی آن‌ها را با کتاب‌هایشان معرفی می‌کند و در قرآن نیز برای شناخت پیامبران صاحب ‌شریعت آن‌ها را با کتابشان معرفی می‌کند، پس این نشان می‌دهد ماندگارترین وسیله در همه دوره‌ها کتاب بوده است.

وی تصریح کرد: کتاب در همه فرهنگ‌ها وجود دارد و در همه جوامع تأکید بسیاری به تأثیرات کتاب شده است و یکی از مهم‌ترین مباحث در فرهنگ کتاب نگارش تجربیات از طریق کتاب برای انتقال به آیندگان است.

حجت‌الاسلام‌ ارزانی بابیان اینکه کتاب بزرگ‌ترین پدیده فرهنگی است، گفت: بزرگ‌ترین و کم حاشیه‌ترین پدیده فرهنگی کتاب است و در جلسات وزارت خانه با مدیران ارشاد بحث برگزاری دوسالانه نمایشگاه کتاب مطرح شد که ما در اصفهان با این مسئله مخالف کردیم چون می‌دانیم ظرفیت اصفهان در این زمینه بیش از این است.

وی بیان کرد: در اصفهان حداقل باید سالی یک‌بار نمایشگاه کتاب با این کیفیت برگزار شود و امیدوار هستیم بتوانیم علاوه بر این نمایشگاه در طول سال نیز در قالب مباحث گوناگون نمایشگاه‌هایی را داشته باشیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه بسیاری از دغدغه‌های اجتماعی با کتاب‌خوانی حل می‌شود، اظهار داشت: کتاب و کتاب‌خوانی از راهکارهای مفید برای رفع دغدغه‌های اجتماعی مانند طلاق است و یکی از اهداف یازدهمین نمایشگاه بزرگ کتاب این است که با افزایش فرهنگ کتاب‌خوانی بخشی از آمار طلاق و دیگر دغدغه‌های اجتماعی را کاهش دهد.

وی با بیان اینکه سعی شده تا در هر  دوره کیفیت برگزاری افزایش یابد افزود: برای ارتقا فضای علمی و معنوی نمایشگاه نسبت به سال‌های قبل اقداماتی را داشته‌ایم و در این راستا نیز شاهد رشد 10 درصدی ناشران حدود 600 ناشر از سراسر کشور بوده‌ایم، البته یکی از نکات قابل توجه نمایشگاه امسال حضور 10 ناشر خارجی است.

حجت‌الاسلام‌ ارزانی خاطرنشان کرد: سال گذشته 350 غرفه در نمایشگاه حضور داشتند که این تعداد در سال جاری به 400 غرفه رسیده است که در زمینه کیفی نیز تلاش شده است تا ناشران فعال در این نمایشگاه حضور پیدا کنند.

وی درباره برنامه‌های ویژه و فرهنگی نمایشگاه تصریح کرد: 10 برنامه ویژه از روز نخست برای نمایشگاه در نظر گرفته‌شده است که شامل مطالعه مفید در 5 دقیقه، آموزش تندخوانی، مسابقه خوشنویسی، مسابقه عکس سلفی، ارائه کتاب، نقالی و شاهنامه‌خوانی، نمایشگاه کاریکاتور، پوستر سیر مطالعاتی، کتابخانه گویا، قصه‌گویی کودکان و ایستگاه سرگرمی و نقاشی و بحث پاسخگویی به مسائل خانواده و مسائل شرعی است و در مهم‌ترین برنامه رونمایی از کتب دفاع مقدس را داریم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه موازی کاری ادارات و سازمان‌ها یکی از دغدغه‌های فرهنگی اصفهان است، گفت: ظرفیت‌های دستگاه‌ها و نهادهای مختلف نباید نادیده گرفت اما اگر نگاه خدمت گذاری به مردم باشد شرایط تفاوت است و دستگاه‌ها باید با یکدیگر همکاری بهتری را برای رشد متعالی در فرهنگ داشته باشند.

وی با بیان اینکه اصفهان آمار ضعیفی در خرید کتاب داشته است، اظهار داشت: سال گذشته تنها 570 میلیون تومان کتاب خریداری شده است و اصفهان به‌عنوان پایتخت فرهنگ و هنر اسلامی باید آمار بهتری درزمینهٔ خرید کتاب و کتاب‌خوانی داشته باشد، البته  امسال در تلاش هستیم تا سقف خرید کتاب در نمایشگاه استان اصفهان بیشتر شود و در این زمینه نیز از وزارت ارشاد قول امکان سقف خرید تا یک میلیارد تومان را گرفته‌ایم.

حجت‌الاسلام ارزانی افزود: در دنیای امروز بحث کتاب‌درمانی در بسیاری از مسائل اجتماعی و خانواده مطرح می‌شود اما متأسفانه ما شاهد این جریان در کشور نبوده‌ایم و در نمایشگاه امسال سعی کرده‌ایم تا با پارامترهای مختلف این‌گونه مباحث جدید را عرضه کنیم و در این راستا نیز سالنی اختصاصی برای کودکان و نوجوانان در نظر گرفته‌ایم.

وی افزود: مراسم افتتاحیه نمایشگاه روز چهارشنبه 11 شهریور رأس ساعت 17:30 با حضور معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی استاندار و دیگر مسئولان استانی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ ی

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon