روز اول کنگره؛ از خواسته‌های به حق قربانیان ترور در ایران تا عکس یادگاری خانواده شهدا

روز اول کنگره؛ از خواسته‌های به حق قربانیان ترور در ایران تا عکس یادگاری خانواده شهدا

خانواده شهدای ترور اعلام می دارند پیگیری برای رسیدگی به این پرونده را ناشی از یک حس انتقام جویانه نمی‌دانند، بلکه وظیفه انسانی خود دانسته تا از این مسیر برای ساختن جهانی تلاش کنند که هیچ پدری در مقابل چشمان فرزندش ترور نشود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، صبح روز گذشته نهم شهریور ماه 94 دومین کنگره بین‌المللی 17هزار شهید ترور با حضور حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور، حجت الاسلام شهیدی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، جمعی از مسئولین، اندیشمندان بین المللی و خانواده شهدای ترور در سالن اجلاس سران آغاز شد. تقدیر از شماری از خانواده شهدای ترور و پخش مستند ایران قربانی تروریسم از برنامه‌های این مراسم بود.

هاشمی‌نژاد: تروریسم به‌نیابت از استکبار به مصاف ایران آمد

محمدجواد هاشمی نژاد دبیر این کنگره گفت: تنوع در طیف جریاناتی که در برابر انقلاب اسلامی ایران صف آرایی کردند، نشان می‌دهد که  تمام رویکردهای سیاسی و ایدئولوژیک از مدعیان سکولاریسم تا چپی‌ها با گرایشات مختلف استالینیستی و مائوئیستی و گروه‌هایی با تفکرات التقاطی که تغییر در ماهیت اسلامی انقلاب را دنبال می‌کردند و جریانات افراط‌گرای مذهبی و نژادپرست و تجزیه طلب قومی و حتی کسانی که در عرصه سیاسی به تمامیت خواهی مبتلا بودند، در اینکه برای مقابله با انقلاب بایستی دست به سلاح ببرند و با اقدامات تروریستی اهداف خود را پیش ببرند؛ متفق القول بودند و در جنایات صورت گرفته شراکت داشتند اما علاوه بر این خصوصیت، یک ویژگی مشترک دیگر هم داشتند و آن استبداد رأی و دیکتاتوری آنها بود، که گذشت زمان و برافتادن پرده‌ها، مناسبات استبدادی در درون این گروه‌ها را عیان ساخت، عجیب این که با این وصف، اقدامات غیرانسانی را با تلاش برای کسب آزادی و آزادی‌خواهی توجیه می‌کردند.

تروریسم با شعارهای فریبکارانه خشونت ذاتی خود را توجیه می‌کند

هاشمی نژاد افزود: این امر بیانگر آن است که تروریسم در ذات خود فریبکار و نیازمند توجیه خشونت با شعارهای فریبکارانه است. نکته مهم این که جریان رسانه‌ای و تبلیغی حامی تروریسم، همواره ابهام‌زایی می‌کند و زشتی و قباحت تروریسم را تا سطح درگیری در یک رقابت سیاسی تنزل می‌دهد. چندماه از انقلاب نگذشته که گروه‌های تروریستی به بهانه دفاع از حقوق اقوام، شورشهای خونباری را در مناطق مرزی آغاز کردند، دفاع از آزادی و خلقها و تلاش برای استقرار جمهوری خلقی و دمکراتیک و یا  استیلای برداشت خاصی از دین و نیز تکفیر و تحجر، تفاوت دیدگاه کسانی بود که به یک ماهیت مشترک یعنی تروریسم تعلق داشتند و با هیچ منطقی نمی‌توان چنین عملکردی را توجیه کرد.

وی تصریح کرد: از جهت روش‌ها نیز، شاهد یک جنگ تمام عیار در اقدامات تروریستی علیه مردم ایران هستیم. قتل عام‌های دسته جمعی و اشغال مناطق مرزی و روستایی، اغتشاش و آشوبهای مسلحانه در شهرها، به آتش کشیدن اموال عمومی، خرابکاری و انفجار، نفوذ و بمب گذاری، گروگان‌گیری و شکنجه، ترور دسته جمعی مردم کوچه و بازار، هواپیماربایی، عملیاتهای انتحاری، همه شیوه‌های به کار گرفته شده در ایران است که اکنون شاهد انجام آن در کشورهای منطقه هستیم و البته به حق، انزجار جهانیان را هم برانگیخته است.

هاشمی نژاد تاکید کرد: قربانی این جنایات 17000 نفر از مردم و مسئولین ما بوده‌اند که در حوادث گوناگون تروریستی به شهادت رسیده‌اند، مردمانی از اقوام و مذاهب و اقشار گوناگون و متأثر کننده آن که تعداد زیادی از قربانیان این حوادث زنان و کودکان بی پناهند. موضوع تروریسم در ایران از چند جهت حائز اهمیت و توجه است که ای بسا تحلیل این وجوه، نبود رویکردی عادلانه در قبال پرونده تروریسم  در ایران را رمزگشایی کند.

تروریسم به نیابت از قدرت‌های خارجی به مصاف ساختاری سیاسی حاکم پس از انقلاب آمده

وی ادامه داد: به گواهی تاریخ و اسناد موجود، تروریسم همواره به نیابت از  قدرت‌های خارجی به مصاف ساختار سیاسی و اجتماعی حاکم پس از انقلاب اسلامی آمده است. تمام اسناد و شواهد موجود نشان می‌دهد که عمده جریان‌هایی که در ابتدای انقلاب در گوشه و کنار این مملکت اقدامات تروریستی انجام می دادند، به رژیم بعثی صدام وصل بوده و از طریق آن تغذیه و تجهیز می شدند که در راستای جنگ و برای تضعیف قوای امنیتی و نظامی مورد بهره برداری قرار می گرفتند. صدها سند به دست آمده پس از سرنگونی بعثیون بیانگر این واقعیت است. علاوه برآن اعترافات سرکردگان و وابستگان این گروهکها حکایت از ارتباط سیستماتیک با آن سوی مرزها دارد.

سند ارتباط آمریکا با گروهک فرقان نمونه‌ای از حمایت دولت‌های خارجی از تروریسم است

دبیر کنگره شهدای ترور با اشاره به دست داشتن کشورهای استعمارگر در حوادث تروریستی بیان کرد: در تمام موارد از حوادث تروریستی ردپای کشورهای استعمارگر و تلاش آنها برای جهت دادن به حرکتهای تروریستی در راستای هدف کلی سرنگونی نظام جمهوری اسلامی مشهود است. سند ارتباط آمریکا با گروهک فرقان، مذاکرات مستقیم وزارت خارجه آمریکا با منافقین در دهه هشتاد و نیز پناه دادن فرانسه به آنان و سپس هدایتشان به سمت تمرکز در عراق و تقویت ماشین جنگی صدام که بعدها در اسناد منتشر شده در آمریکا و اروپا به آن اشاره شد و کشورهای دیگری که بخاطر منافعشان از این جریانات حمایت کردند، دخالت خارجی در این مقطع را نشان می دهد.

گروهک تروریستی جندالله از پیشقراولان داعش امروزی است

هاشمی نژاد ادامه داد: در دهه هشتاد و با روی کار آمدن نئومحافظه کاران در آمریکا و تلاش برای اجرا کردن طرح خاورمیانه بزرگ شاهد شکل‌گیری مجدد موج گسترده‌ای از تروریسم به ویژه در  مرزهای کشورمان هستیم، گروهک تروریستی جندالله که از پیشقراولان داعش امروزی است بنا به اعتراف سرکرده اش از سوی ناتو و پنتاگون در شرق کشور تقویت شد و مورد حمایت قرار گرفت و گروهک تروریستی پژاک در غرب کشورمان بر اساس یک طرح ساماندهی شده برای کشاندن ناآرامیهای همسایه غربی به داخل خاک ایران فعال شد. در همین زمان وزارت دفاع آمریکا پس از اشغال عراق، منافقین را که آمریکا آن را رسما یک گروه تروریستی می‌دانست مورد حمایت قرار داد. در همین دهه ترورهای هدایت شده توسط موساد آغاز شد که طی آن تعدادی از دانشمندان هسته ای کشورمان به شهادت رسیدند.

وی در ادامه به حمایت برخی کشورهای منطقه از پدیده تروریسم اشاره و تصریح کرد: اکنون نیز برخی کشورهای منطقه و قدرتهای خارجی دست اندرکار، تلاشی مستمر برای کشاندن شعله های جنگ و هیمنه تروریسم به داخل ایران هستند و از طرق مختلف در پی به راه انداختن جنگی مذهبی و قومی هستند. این‌ها همه نشان می‌دهد که تروریسم نیابتی، ابزاری است که برای پیشبرد و در راستای سیاست‌های ضدایرانی ظهور می‌یابد و پر بیراه نیست اگر بگوییم نگهداری و پناه دادن در غرب به کسانی که سابقه جنایتکاریشان محرز است، یک اقدام احتیاطی برای استفاده از ظرفیت اقدامات غیرانسانی آنها در موقع لزوم است.

استکبار می‌کوشد تروریست‌ها را فقط مخالفان سیاسی قلمداد کنند

دبیر دومین کنگره بین المللی 17 هزار شهید ترور درخصوص وجوه دیگر پدیده تروریسم در کشورمان گفت: وجه دیگر تروریسم در ایران، تلاشی است که استکبار  برای بزک کردن چهره آن انجام می دهد، ناشیانه می‌کوشند تروریستها را مخالفان سیاسی قلمداد کنند و به وقت لزوم کارنامه حقوق بشری برای آنها تشکیل دهند. آنها را در مسیر تبلیغات زهرآگین ضدایرانی رسانه هایی قرار می دهند که عمدتاً از سوی صهیونیستها پشتیبانی می شوند، بی دلیل نیست که  کنگره آمریکا از سرکرده منافقین می خواهد تا در باره توافق 5+1 با ایران نظر بدهد و فاکس نیوز از عضو برجسته آنها به عنوان تحلیل گر خاورمیانه بهره می‌گیرد.

سیاستمداران غربی در میتینگ‌های تروریستی مشغول جایگزین‌سازی برای جمهوری اسلامی اند

وی ادامه داد: وجه دیگر تروریسم در ایران، که می توان آن را برآیند شکست در مصاف تروریستی و کشتار انسانها به شمار آورد، ایجاد کمپینی از بدنام‌ترین و بدسابقه ترین افراد برای اتهام‌زنی و زشت‌نمایی کشورمان است، تروریست‌های ورشکسته در شورای حقوق بشر گردهم می آیند و برای ایران به جهت مبارزه با مواد مخدر و تروریسم پرونده تشکیل می دهند، تجزیه طلبانشان در کمیته اقوام بدون دولت سرگرم دسیسه برای ایجادشکاف بین ملت و اقوام هستند و سیاستمداران بازنشسته غربی در ازای دریافت مبالغ هنگفت به کسب و کار دمکراتیک نمایی و جایگزین سازی برای جمهوری اسلامی در میتینگ‌های گروه‌های تروریستی مشغولند.این تصویری است از هم زیستی استکبار با تروریستهای از دید آنان خوب!

هاشمی‌نژاد در این باره به سکوت کشورهای غربی در قبال مسایل تروریستی اشاره کرد و افزود: به همین سبب است که کشورهای غربی همچنان که در فروختن گازخردل به رژیم بعثی سکوت پیشه می‌کنند و چشمشان را در مقابل مجروحان شیمیایی می بندند، در قضیه تروریسم هم گوششان سنگین است و بی اعتنایی می‌کنند و فرافکنانه با اتکا به پول و رسانه و تبلیغات، جمهوری اسلامی را متهم به حمایت از تروریسم می کنند. از این منظر تلاش و کوشش خانواده شهدای ترور کشور برای افشای چهره تروریست‌ها و کسانی که ماسک دمکراسی‌خواهی و دفاع از حقوق بشر بر چهره می‌زنند، در حقیقت پروژه رسواسازی حامیان تروریست‌ها به حساب می‌آید.

وی تاکید کرد:  این کنگره که با حضور تعدادی از خانواده شهدای ترور برگزار می‌شود، گام کوچکی است برای انعکاس این واقعیتها به جهان و البته ایجاد انگیزه بیش از پیش  برای هر آنکس که می تواند در احقاق این حق بکوشد، دولت محترم، قوه محترم قضائیه و مجلس محترم شورای اسلامی، افکار عمومی جهان، حق گرایان و آزادیخواهان که در هر گوشه از جهان به سر می برند، و برای ثبت در تاریخ، تا ناگفته نماند حقیقتی را که امروز اربابان نیرنگ در پی وارونه نشان دادن آنند و برای آن که جای قاتل و قربانی عوض نشود.

مرگ رژیم صهیونیستی در مراجعه به آرای عمومی و صندوق رای است

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور ضمن تشکر از برگزار کنندگان این کنگره و هدف آنها مبنی بر پرده برداشتن از ماهیت کثیف تروریسم اظهار داشت: ترور، یکی از چهره‌های زشتی است که متأسفانه از دیرباز و دوران کهن شاهد آن در زندگی انسان‌ها هستیم، البته در دنیای مدرن و سیاست مدرن، ترور و تروریسم شکل جدیدی به خود گرفته‌اند. در تاریخ کهن عمدتاً ترور بر مبنای انتقام شخصی یا قبیله‌ای انجام می‌شد، اما در دنیای امروز موضوع تروریسم ابزار جدیدی برای اهداف مختلف شده و از مسئله‌ای فرعی به مسئله‌ تشکیلاتی منتقل شده است.

وی یادآور شد: گاهی سازمان ترور یک سازمان تشکیلاتی است که اهداف تروریستی را دنبال می‌کند و برای اهداف سیاسی، تسلط بر قدرت یا اجرای برنامه‌هایی که از سوی قدرت‌ها به آنها ابلاغ شده است، حرکت می‌کند.

رئیس جمهور با اشاره به نمونه‌ای در تاریخ ایران در این خصوص افزود: یکی از نمونه‌های آشکار این‌گونه تروریسم، سازمان منافقین است که خود را با عنوان مجاهدین خلق نام‌گذاری کرده‌ بودند. ملت و مردم ایران شاهد جنایات آنها بود و مثال‌های فراوانی در این خصوص وجود دارد.

روحانی با بیان اینکه گاهی موضوع تروریسم از یک سازمان تشکیلات پا را فراتر می‌گذارد، ادامه داد: برخی از حکومت‌ها برمبنای ترور به‌وجود می‌آیند و ادامه حیات خود را در سایه ترور می‌بینند، نمونه بارز آن رژیم جعلی صهیونیستی در سرزمین اشغالی فلسطین است. این حکومت و این رژیم براساس ارعاب، ترور و اشغال کار خود را آغاز کرده و امروز نیز همان مسیر ضدانسانی خود را ادامه می‌دهد.

وی افزود: نوع دیگری از ترور بر مبنای ترور عقیدتی است که در آن گروهی متعصب و جاهل تحت پوشش یک آئین و دین به خشونت و ترور می‌پردازند. هر کس در مسیر راه آنها قرار گیرد به آن نسبت تکفیر می‌دهند و او را کافر پنداشته و جواز ترور و خشونت علیه او را صادر می‌کنند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه نمونه‌هایی از این نوع دیدگاه در عصر ما و در منطقه ما وجود دارد، گفت: نمونه‌هایی از قبیل داعش، القاعده، بوکوحرام و دیگران از این دست به شمار می‌روند.

روحانی با اشاره به تشابه این تروریست‌ها و این نوع دیدگاه‌ها ادامه داد: در تمام این ترور‌ها چه آنهایی که تشکیلاتی و سازمانی هستند و چه آنهایی که رژیمی را در اختیار دارند و چه آنهایی که بر مبنای اعتقادی به کشتار دیگران می‌پردازند، همه آنها از استقبال، رأی و خواست مردم محرومند و این افراد و گروه‌ها در بین ملت‌ها، جوامع و مردم و آرای مردم با استقبال مواجه نیستند؛ حتی رژیمی مثل رژیم صهیونیستی هم از آرای مردم می‌ترسد. این گروه‌ها از صندوق رأی می‌ترسند و مرگ خود را در کنار صندوق می‌بینند.

وی ادامه داد:  اگر رژیم غاصب حاضر به صندوق رأی شود و خواست یهودیان و مسیحیان و مردم سرزمین اشغالی را بپذیرد قطعا رأی مردم در راستای اهداف او نیست به همین دلیل است که رژیم ترور هیچ گاه در مسیر انتخاب نیست و به سمت صندوق نمی‌رود زیرا به جای انتخاب ارهاب و ارعاب را دوست دارد.

رئیس جمهور تصریح کرد: از طرف دیگر همه آنهایی که مسیر ترور را انتخاب کردند، صلح، مفاهمه و مذاکره را خیانت می‌دانند و مسیر آنها مسیر خشونت هستند آنها می‌گویند یا سفید سفید یا سیاه سیاه یا زیبای مطلق و یا زشت مطلق و چیزی به عنوان حد وسط برای آنها وجود ندارد. در مذاکره و تفاهم دو طرف باید به میانه‌ای برسند اما آنها نه میانه‌ای را قبول دارند و نه میانی را و نه رنگی به جز سیاه و سفید می‌شناسند.

روحانی در همین زمینه تأکید کرد: ترور و تروریسم از صلح، تفاهم، مذاکره و منطق می‌ترسند و خود را میزان و مرکز عالم می‌دانند. هرچه با آنها موافقت کند، حق و هر که با آنها مخالفت کند، ناحق است و در مسیر باطل و ناحق خود همواره حرکت می‌کنند. این گروه‌ها معمولا یک پیشوایی دارند و به عنوان رئیس سازمان آن را بالاترین مقام می‌دانند.

وی با اشاره به اینکه برای فاصله گرفتن از این مسیر، اقداماتی را در سطح منطقه و جهان باید صورت دهیم، گفت: جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهایی است که در گذشته قربانی مداخلات نابجای قدرت‌های بزرگ شده است. قدرت‌های غربی، آمریکا و رژیم‌ غاصب صهیونیستی پس از پیروزی انقلاب با حمایت از ترور و تروریسم در مرحله اول و پس از بروز جنگ تحمیلی در مرحله دوم و در استفاده از سلاح‌های کشتارجمعی در مرحله سوم، حمایت‌های خود را از ترویسم علیه ایران نشان دادند، آن هم انقلابی که بلافاصله پس از ظهور و بروز خود مردم را به سمت صندوق رأی حمایت کرد.

رئیس جمهور در همین زمینه خاطرنشان کرد: 47 روز از انقلاب اسلامی گذشته بود که نوع نظام حاکم از طریق رأی مردم انتخاب شد و در شرایطی که این نظام و انقلاب دنبال خواست مردم بود، گروه‌هایی در ایران توسط قدرت‌های غربی حمایت شدند که به ترور در کشور دست زدند. در ظاهر فعالیت این گروه‌ها در قالب برخی گروه‌های سیاسی بود اما تحت فرمان قدرت‌های بزرگ عمل می‌کردند و دیدید چه شرایطی را برای کشور ایجاد کردند.

روحانی ادامه داد: این گروه‌های ترور به هیچ کس در کشور رحم نکردند، یک مغازه دار مومن انقلابی را در مغازه خود ترور کردند. یک فرد مومن انقلابی را در همین خیابان‌های تهران در مقابل مسجد پس از نماز و یا بعد از نماز به شهادت رساندند. برخی از افراد را در خانه و در حضور خانواده و فرزندانش ترور کردند.

وی افزود: این خشونت‌هایی که در منطقه امروز دیده می‌شود، شاید برای برخی چیز جدیدی باشد اما در تهران، منافقین خشونت‌هایی را اعمال کردند که یک نمونه آن این بود که در خانه‌ای فرد انتظامی و امنیتی را به شکل وحشیانه و با کندن پوست او به شهادت رساندند. خشونت‌هایی که شاید در تاریخ کم نظیر باشد.

رئیس جمهور تصریح کرد: کشتن امام جمعه پیرمرد عالم در حال نماز و رو به قبله و به شهادت رساندن امام جماعت قبل از نماز، به شهادت رساندن رئیس قوه قضائیه، جمعی از وزرا، نمایندگان و رئیس جمهور و نخست وزیر در ایران و به شهادت رساندن یک عالم اندیشمند محقق به نام دنیای اسلام، شهید علامه مطهری به جرم علم، تحقیق و سخن حق گفتن از اقدامات وحشیانه و خشونت آمیزی بود که توسط تروریست‌ها در ایران رخ داده است.

روحانی با بیان اینکه در دوران جنگ و در زمانی که کشوری متجاوز، کشور ما را اشغال کرده بود برخی از همین گروه‌ها از پشت به ما خنجر زدند، ادامه داد: برخی از خلبانان عراقی که در جنگ تحمیلی اسیر شده بودند، در جواب اینکه چرا شما مناطق پرجمعیت و مسکونی را مورد اصابت بمب قرار می‌دادید و بیرون از محوطه مسکونی بمب خود را نمی‌انداختید، پاسخ می‌دادند ما چندین بار این کار را انجام دادیم اما منافقین اطلاعات منطقه محل اصابت بمب را به مسئولان عراقی گزارش می‌دادند و با همین گزارش ما را اعدام می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه تا زمانی که ترور ابزاری برای قدرت‌هاست از بین نخواهد رفت، گفت: ترور تا زمانی که به عنوان ابزاری در دست قدرت‌هاست، از بین رفتنی نیست. برای از بین رفتن آن عزم و قدرت و اراده جمعی در جهان باید ایجاد شود و تا زمانی که دو معیار برای تروریسم داریم و آن را به تروریست بد و تروریست خوب تقسیم می‌کنیم، تروریسم از بین نمی‌رود و به نتیجه نخواهیم رسید.

رئیس جمهور افزود: امروز قدرت‌هایی در اروپا و آمریکا هستند که از تروریست‌ها و از یک رژیم تروریستی حمایت می‌کنند و به دنبال حمایت از یک گروه تروریستی هستند.

روحانی تصریح کرد: برای مقابله با تروریسم و از بین بردن آن، باید با یک استاندارد مشخص در مقابل تروریست و گروه‌های تروریستی رفتار کرد. برخی در ظاهر می‌گویند ما با تروریست مخالفیم اما در عمل از آن حمایت می‌کنند.

وی با بیان اینکه از سال 2003 به بعد، تعداد انسان‌های کشته شده توسط تروریست‌ها چند برابر نسبت به گذشته افزایش یافته است، افزود: بعد از اشغال عراق شاهد هستیم که روند این‌گونه رفتارها در منطقه افزایش یافته و شاهد بروز و ظهور گروهک‌های تروریستی که رفتارهای خشونت باری را در منطقه انجام می‌دهند، هستیم. خشونت‌هایی که در عراق، سوریه، افغانستان، پاکستان و نیجریه قابل مشاهده است، حاصل همین رفتارها و عملکرد گروه‌های تروریستی است. عمده این کشتارها توسط گروه‌هایی مانند القاعده، طالبان، بوکو حرام و یا مشابه آنها صورت می‌گیرد.

رئیس جمهور ادامه داد: در شرق و غرب ایران، گروه‌های مختلف به ظاهر قومی و نژادی اما در واقع تحت فرمان قدرت‌های بزرگ با مردم و نیروهای انتظامی که حافظ مرز هستند، می‌جنگند و کشتار ایجاد می‌کنند.

روحانی گفت: چطور می‌شود برای ما قابل قبول باشد که آمریکا یا برخی از کشورهای اروپایی مدعی مقابله با تروریسم باشند اما تروریست‌های مختلفی که در داخل کشور ما هزاران بی گناه را به شهادت رسانده‌اند، امروز در کشور آنها آزادانه فعالیت به ظاهر سیاسی و در واقع تروریستی انجام می‌دهند و حتی به پرونده حقوقی و مطالبات جمهوری اسلامی ایران و دستگاه قضایی ایران بی اعتنا باشند.

وی با اشاره به اینکه با این رویکرد نمی‌توان امیدوار بود که تروریسم از بین رود و آنها مقابل تروریسم قرار گیرند، گفت: ممکن است یک کشوری گروه تروریستی را ابزاری برای رسیدن به منافع خود بداند اما آتش افروزان بدانند این آتش دیر یا زود دامن آنها را خواهد گرفت. این‌طور نیست که از یک گروه تروریستی به ظاهر در جهت رسیدن به منافع خود حمایت کرد و انتظار داشت همواره از آن منتفع باشند. در منطقه خود دیده‌ایم گروه‌های تروریستی که ایجاد شدند و حامیان آنها پس از مدتی دچار مشکلاتی از سوی همین گروه شدند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه سازمان‌های ملی و نهادهای بین المللی هیچ‌گاه یک اقدام مناسب و محکمی را در برابر این گروه‌ها انجام ندادند، بیان کرد: این سازمان‌ها جنایات جنگی، نسل کشی و حملات سازمان یافته را نیز به کشورهای مختلف محکوم نکردند.

روحانی با طرح این سوال که چطور می‌شود گروه‌های تروریستی که امروز در عراق و سوریه اقدامات تروریستی انجام می‌دهند می‌توانند به راحتی و به آسانی نفت بفروشند، گفت: این قدرت‌ها که اعلام می‌کنند ماهواره‌های ما حتی شماره ماشین‌ها را ثبت می‌کند و هواپیماها و رادارها را به راحتی تشخیص می‌دهد چگونه می‌توانیم بپذیریم که این گروه‌ها به راحتی و آزادانه نفت خود را می‌فروشند و یا با سرقت آثار باستانی از موزه‌ها آنها را به راحتی در بازار می‌فروشند.

وی با طرح این سوال که چرا این کشورها در برابر گروه‌های تروریستی اقدامات حقوقی و عملیاتی انجام نمی‌دهند و علیه آنها متحد نشده و اقدام جدی انجام نمی‌دهند گفت: پاسخ این سوال این است که این کشورها از اختلاف و کشتار بین مسلمانان نفی می‌برند. آنهایی که در برابر کشته شدن این افراد بی گناه هیچ اقدامی نکرده‌اند امروز ادعا می‌کنند مدافع حقوق بشر هستند بدون اینکه اراده و اقدام جدی در مقابل این گروه‌ها انجام دهند.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از آغاز قربانی ترور بوده و مصمم برای مبارزه با تروریسم در داخل و در منطقه و جهان است، گفت: هر جا ببینیم تروریسیم بروز و ظهور یافته و بی‌گناهان را از دم تیغ جنایت خود می‌گذرانند با تمام توان و امکان به کمک مظلومان علیه تروریست‌ها اقدام خواهیم کرد.

روحانی گفت: کشورهایی که با گروه‌های تروریستی مبارزه می‌کنند مانند ملت و کشور عراق، سوریه، لبنان، پاکستان، افغانستان و یمن و هر کجا باشد و هر جا که ایران ببیند بی‌گناهان زیر چکمه‌های تروریسم مورد کشتار قرار می‌گیرند، این ملت‌ها از حمایت ایران بهره مند خواهند شد و ملت ایران به کمک مردم مظلوم و بی‌گناه خواهد رفت.

وی با ابراز تأسف از همراهی برخی از کشورهای مسلمان منطقه با گروه‌های تروریست حامی کشورها و قدرت‌های بزرگ گفت: چرا برخی از کشورهای مسلمان منطقه به این دام افتاده‌اند و به تروریست‌ها کمک می‌کنند و چرا در این جنایت‌ها سهیم می‌شوند. چرا پول و امکانات و اقدامات سیاسی خود را در منطقه در جهت حمایت و همراهی با این گروه‌ها به کار گرفته‌اند.

رئیس جمهور افزود: هر کشوری که امروز در منطقه به تروریسم کمک می‌کند و به کشتار بی‌گناهان کمک کرده و کمک می‌کند، فکر نکند این تروریست‌ها همواره در راستای منافع آنها حرکت خواهند کرد و مطمئن باشند، آتش آنها دیر یا زود دامان آنها را نیز فراخواهد گرفت.

روحانی تصریح کرد: خواست ما از همه کشورهای منطقه این است که همه با هم در برابر تروریسم متحد شده و با یک برنامه جامع از لحاظ اطلاعاتی، حقوقی و سیاسی در مقابله با تروریسم حرکت کنیم و بدانیم ترور و تروریسم به نفع کسی نیست.

وی در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه باید با ریشه‌های تروریسم نیز مقابله کرد، گفت: جهل، تعصب خشک، افراطی‌گری، فقر، عدم توسعه یافتگی، استبداد، استعمار از ریشه‌های ترور به شمار می‌روند که باید آنها را شناخت و به شکل ریشه‌ای با آنها برخورد کرد و الا مبارزه ظاهری با موضوع تروریسم، باعث حل و فصل نهایی مسئله تروریسم نخواهد شد.

رئیس جمهور اضافه کرد: هنوز در دنیا برخی از گروه‌های تروریستی دارای جاذبه برای جوانان جامعه ما هستند که با شناسایی و مقابله با ریشه‌های آن می‌توان این مسائل را نیز حل و فصل کرد.

وی در پایان سخنان خود گفت: امیدوارم کشورهای منطقه در کنار ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران، سازمان های مردم نهاد و سازمان‌های حقوقی، سیاسی و اجتماعی دست در دست هم دهند تا جامعه انسانی و منطقه از خطر تروریسم برای همیشه نجات یابد.

رونمایی از «کتاب روزشمار وقایع تروریستی» توسط رئیس جمهور

بعد از سخنرانی رئیس جمهور در این کنگره کتاب «روزشمار وقایع تروریستی» طی سال‌های 57 و 58 با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی، سیدمحمدجواد هاشمی‌نژاد دبیر کنگره شهدای ترور و حجت‌الاسلام شهیدی نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید معاون رئیس جمعهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران رونمایی شد. این کتاب بر اساس کلیه ترورهایی که طی یک سال از سال 57 تا 58 صورت گرفته، تدوین شده است.

اثر جدید حامد زمانی درباره شهدای ترور رونمایی شد

در این مراسم حامد زمانی ترانه جدید خود را درباره شهدای ترور رونمایی کرد و به اجرای آن پرداخت. این ترانه با نام «ایران، قربانی ترور» سروده علی‌محمد مؤدب و تنظیم حامد برادران و آهنگسازی و صدای حامد زمانی دومین کار او برای شهدای ترور بود. ترانه اول حامد زمانی درباره شهدای ترور دو سال پیش به اسم 17 هزار  زخم در نخستین کنگره 17 هزار شهید ترور رونمایی شد.

آندره ولچک: پیشروی در همه زمینه‌ها؛ ایران را به هدف اصلی ترورها تبدیل کرده است

آندره ولچک استاد دانشگاه، روزنامه نگار و تحلیلگر آمریکایی در دومین کنگره بین المللی 17 هزار شهید ترور با اشاره به تروریسم دولتی آمریکا علیه ایران گفت: من به تمام قاره‌ها سفر کرده‌ام و از نزدیک شاهد حملات مختلفی بودم و اقداماتی که کشورهای غربی جهت تخریب برخی کشورها انجام دادند را از نزدیک دیده‌ام و بررسی کرده‌ام که چرا ایران همیشه هدف تروریست بوده است. نتیجه این بررسی‌ها این بود که چون ایران همیشه در همه زمینه‌ها پیشرو بوده است مورد هدف قرار می‌گرفته، امروزه تمام کشورهایی که در برابر قدرت‌های بزرگ قرار می‌گیرند در لیست ترور نیز قرار می‌گیرند منزوی شده و به آنها حمله می‌شود.

وی افزود: تروریسم بیشتر افراد عادی را هدف قرار می‌دهد. اقدامات تروریستی اکثرا علیه این مردم انجام می‌شود کسانی که روی پای خود می‌ایستند و ارزشهای خود را دارند. ترور، چهره‌های مختلفی دارد یکی از چهره‌های زشت آن استعمار است. ایران و بسیاری از کشورهای دیگر تجربه تلخ استعمار را داشته‌اند. ایران از انواع و اشکال تروریست رنج برده است در قدیم دولت مصدق نیز قربانی تروریست شد. دولت مصدق در آن زمان دنباله‌رو سیاست‌ها و ایده‌های جدیدی بود که به نفع مردم بود و دولت‌های غربی آن را تحمل نکردند.

آندره ولچک در ادامه تصریح کرد: بعد از آن هم غرب در موارد دیگری علیه ایران از حمله استفاده کرده است و باعث شد حقوق بشر ضایع شود و تعداد زیادی از غیرنظامیان ایرانی هم کشته شوند و بعد از انقلاب ایران هم ایرانی‌ها از تهدیدهای مختلف رنج می‌برند. 17 هزار نفر در ایران قربانی تروریست شدند. غرب همیشه از اقدامات خود در مقابله با تروریست صحبت می‌کند اما بیشتر اقدامات مقابل آن را داشته است. تروریسم غربی علیه کشورهای مستقل انجام می‌شود و آنها به خاطر منافع خودشان تروریسم را ترویج می‌کنند.

این روزنامه نگار و تحلیلگر آمریکایی با اشاره به نظر اسلام در مورد موضوع تروریست گفت: اسلام دین صلح است و اکثرکشورهای مسلمان هم رویه معتدلگرایانه را در پیش گرفته‌اند و آزار و اذیتی برای کشورهای دیگر نداشته‌اند و این مورد در مورد کشورهای ایران، مصر و اندونزی که جمعیت مسلمان فراوانی دارد، صادق است. غرب تقریباً تمامی گروه‌های تروریستی در شرق را بوجود آورده و در زمان اشغال افغانستان در آنجا نیز تروریست‌هایی را مستقر کرد. من در خصوص گروه داعش هم در حرفه روزنامه نگاری کار کرده‌ام و در مرز ترکیه و سوریه بوده و اخبار داعش را آنجا پیگیری کردم. بخصوص در کمپ‌های پناهجویان در مرز ترکیه و همچنین در پایگاه نیروی هوایی آمریکا در افغانستان و در اردن متوجه شدم که داعش از ترکیه به سوریه صلاح وارد می‌کند و اقدامات تروریستی فراوانی انجام می‌دهد درحالی که دولت ترکیه از تمامی این تحولات مطلع است.

وی با اشاره به اقدامات تروریستی داعش در عراق گفت: در عراق وقتی شش یا هفت کیلومتر با شهر موسل فاصله داشتم متوجه شدم سه گروه تروریستی تحت حمایت امریکا و انگلیس انجا عملیات تروریستی انجام می‌دهند و آن سه نیرو عبارت است از داعش، ارتش کرد، نیروی هوایی آمریکا که بمب‌های خود را برسر مردم غیرنظامی می‌ریزد. تمامی فعالیت‌های تروریستی که در عراق مشاهده می‌کنیم تحت حمایت غرب است. من به لبنان هم سفر کرده‌ام و آنجا هم دیده‌ام میدان جنگ جدیدی برای تروریست‌ها وجود دارد و گروه‌های مختلفی با ادعای فعالیت اجتماعی اقدامات تروریستی انجام می‌دهند. یکی از دلایلی که تروریست‌ها در لبنان فعالیت می‌کنند به خاطر وجود حزب الله لبنان است. گروه اجتماعی که حتی به غیر مسلمانان هم توجه می‌کند و برای آنان خدمات رسانی دارد. به این دلیل که حزب الله لبنان متحد نزدیک ایران است و ایران توسط غرب به عنوان دشمن شناخته می‌شود آن را نیز تحت حملات تروریستی قرار می‌دهد.

آندره ولچک در ادامه گفت: چرا غرب با ایران مخالف است و آن را دشمن فرض می‌کند زیرا ایران عضو مفتخری از کشورهای دنیا است که در برابر سیاست‌های غرب مقاومت می‌کند. من اهل آمریکای جنوبی هستم و این کشورها سالهاست که برای انقلاب در کشورهایشان با غرب در ستیز هستند. ایران به این دلیل در معرض تروریست غربی قرار گرفته که متحد آمریکای جنوبی است کشوری که بسیاری از رهبران آن به خاطر جمهوری خواهی ترور شدند. ایران کشور مستقلی همچون کشورهایی که در آمریکای لاتین و آفریقا مستقر هستند شعارش این است که نباید حکومتی در دنیا وجود داشته باشد که بر کشورهای دیگر مسلط شود. نوام چامسکی که از متفکران مشهور دنیای غرب است هم با این نظر من موافق است. مردم خاورمیانه اولین و خطرناکترین کشوری که شناخته و معرفی می‌کنند آمریکا است در حالی که واقعیت توسط رسانه‌های غربی حذف شده و آنها تمام تحولات را سیاه و سفید جلوه می‌دهند. واقعیت این است که ایران تنها بخشی از کشورهایی است که به دنبال حقوق بشر و استقلال بشریت هستند.

شیخ حلاوی: ایران پایگاه دفاع از مظلومان است

شیخ علی حلاوی مسئول دفتر علامه فضل‌الله نیز در این کنگره گفت: سخنان من در جهت اظهار مظلومیت ملت ایران است، یعنی ملتی که از ابتدای انقلاب اسلامی با توطئه‌های گسترده‌ای در جهت وارونه جلوه دادن واقعیات مواجه بوده است تا وانمود شود که ایران حامی تروریسم است. این کنفرانس هدفش تأکید بر این است که با ادله روشن و واضح نشان دهد که ایران اولین کشوری است که خودش قربانی ترور و تروریسم بوده است. همچنان تا این لحظه ایران در معرض تهدید این تروریسم در داخل و خارج است، 17هزار شهید دلیل آشکار بر این واقعیت است.

وی ادامه داد: تروریسم به‌اشکال مختلفی نمایان است ولی چهره واضحتر و آشکارتر آن در واقع همان چیزی است که رژیم صهیونیستی و جنایاتش است. این رژیم در اصل بر اساس و پایه تروریسم پایه ریزی شده و از سلاح ترور علیه مردم فلسطین استفاده می‌کند و سردمداران این رژیم علناً اعلام کرده‌اند که برای گسترش خود حد و مرزی قائل نیستند. از همان روز اول این رژیم خصومت خود را نسبت به ایران اعلام کرده است.

ایران به‌شکل ویژه‌تری نسبت به دیگر کشورها پایگاه دفاع از مظلومان است

شیخ علی حلاوی افزود: اقدام بسیاری از کشورهای عربی و غیراسلامی این بوده است که روابط خود را با رژیم صهیونیستی قطع کرده‌اند اما ایران به‌شکل ویژه‌تری پایگاه عمده و اساسی جهت دفاع از مظلومین و محرومین به شمار می‌رود. چه ظلمی بزرگ‌تر از این که ملتی از سرزمین خود رانده شد و اکنون در کشورهای مختلف جهان به‌صورت آواره زندگی می‌کنند. اضافه بر این این رژیم تمامی مقدسات اسلامی و مسیحی را مورد تعرض و توهین قرار می‌دهد. ما شاهد هستیم مسجد اقصی و کلیسا و تمام مقدسات توسط این رژیم چگونه مورد تجاوز قرار می‌گیرد.

رژیم صهیونیستی با وقوع انقلاب اسلامی پایگاهی را که شاه سابق آن را تأسیس کرد، از دست داد

حلاوی تصریح کرد: رژیم صهیونیستی احساس کرد با وجود انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی قادر نیست به‌طور آزادانه اقدامات خود را ادامه دهد همان‌طور که در گذشته این کار را می‌کرد. این رژیم به‌مقتضای منافع خودش دیگر قادر نیست کشورهای دیگر را مورد تعرض و تهدید قرار دهد و با تأسیس جمهوری اسلامی پایگاه عمده‌ای را که توسط شاه سابق تأسیس شده بود از دست داد. جمهوری اسلامی ایران اکنون از موضع قدرت و جایگاه مقتدری برخوردار است و کسی نمی‌تواند آن را مورد تهدید قرار دهد.

رژیم صهیونیستی از تمام ابزارهای رسانه‌ای و نظامی برای مخدوش کردن چهره ایران در جهان استفاده می‌کند

مسئول دفتر علامه فضل‌الله گفت: فلسطین همچنان قبله‌نمایی برای ایران خواهد بود و بر اساس آن جمهوری اسلامی ایران مواضع خود را درمورد فلسطین در برابر کشورهای دیگر مشخص می‌کند، به همین جهت مسئله فلسطین برای ایران یکی از اولویت‌های درجه یک به شمار می‌رود و ایران هم به همین خاطر در داخل از فلسطین و مقاومت آن در برابر اسرائیل از نظر مادی و معنوی پشتیبانی کرده است. به همین جهت رژیم صهیونیستی از تمام ابزارها و امکانات رسانه‌ای، تبلیغاتی و نظامی جهت مخدوش کردن چهره ایران استفاده کرده است تا القا کند ایران برای منطقه و کشورهای جهان خطر محسوب می‌شود.

رژیم صهیونیستی به ترور علمای دینی، رهبران سیاسی و دانشمندان هسته‌ای اقدام کرده است

وی افزود: رژیم صهیونیستی مدعی شد که ایران از تروریسم حمایت می‌کند و از این طریق سعی کرد واژه‌های مقاومت مشروع در برابر استکبار و تروریسم و خود تروریسم را با هم درآمیزد. این رژیم به این حد اکتفا نکرده و نشان داده رهبرانش و سازمان جاسوسی‌اش در تمامی اقدامات تروریستی داخل ایران نقش اساسی دارد. اسرائیل در این راستا به ترور 10هاهزار عالم دینی، رهبران سیاسی و دانشمندان هسته‌ای ایران اقدام کرده است، همچنین در بسیاری از تأسیسات و کارخانه‌های مهم ایران خرابکاری کرده است.

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اعتراف کرد که موساد در ترور دانشمندان هسته‌ای ایران نقش عمده داشته است

حلاوی افزود: بر اساس مدارکی که به دست آمده نشان داده می‌شود رژیم صهیونیستی از همه آن‌هایی که علیه ایران فعالیت دارند حمایت می‌کند. ما چندی پیش اظهارات وزیر جنگ رژیم صهیونیستی را شنیدیم که اعتراف کرد موساد نقش عمده‌ای در ترور دانشمندان هسته‌ای ایران داشته است. همچنین وزیر جنگ سابق این رژیم چند روز پیش اعلام کرد اسرائیل سه بار قصد داشت علیه تأسیسات هسته‌ای و نظامی ایران عملیات تروریستی انجام دهد اما به‌دلیل ناتوانی ارتش رژیم صهیونیستی صرف نظر کرد.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران همواره به‌عنوان پشتیبان و حامی مسئله فلسطین خواهد بود و هرگونه امکاناتی در اختیار این ملت را ارائه خواهد کرد. البته این اقدام ایران به‌خاطر منفعت خاصی نیست بلکه از بُعد اخلاقی است. ما بار دیگر از جمهوری اسلامی ایران به‌خاطر برگزاری این اجلاس مهم و نقش ارزنده دولت ایران در حمایت از مسئله فلسطین تشکر می‌کنیم و تشکر می‌کنیم از اینکه ایران عواقب این پشتیبانی را تحمل کرده است.

پخش مستند «ایران قربانی تروریسم»، اجرای همخوانی گروه خانه سرود اوج با نام «ایران، خاک سربلند» و اجرای ترانه «یه تیکه از حقیقت» توسط علی اکبر قلیچ بخش های دیگری از این مراسم بود.

حجت‌الاسلام ابوترابی: نظام اسلامی مبارزه با ترور و تروریسم را در دستور کار جدی خود قرار داده است

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد نایب‌رئیس اول مجلس شورای اسلامی نیز در دومین کنگره بین‌المللی 17 هزار شهید ترور با اشاره به پدیده سیاه ترور در دنیای اسلام گفت: در 2 یا 3 دهه اخیر دنیای اسلام به طور معناداری شاهد گسترش پدیده زشت و سیاه ترور و افزایش خشونت در منطقه بوده است. هرچند باید گفت بنیان ناامنی و خشونت و ترور در دنیای اسلام خصوصا منطقه جنوب غربی آسیا با شکل‌گیری رژیم جعلی صهیونیستی و هشدار و ترور جوانان، مردان و زنان مسلمان در سرزمین فلسطین آغاز شد، اما گسترش آن در منطقه نیز را می‌توان گفت با هدف حراست از این غده سرطانی و رژیم جعلی است.

وی افزود: نظام سلطه با رویش و خلق نظام جمهوری اسلامی براساس آموزه‌های قرآن و عترت سر ستیز دارد و شکل‌گیری و رشد و پویایی این نظام را مانعی جدی فراروی خویش ارزیابی می‌کند و برای از پای درآوردن نظام اسلامی و خلق آسیب‌ برای ملت ایران از همه توان و ظرفیت خویش در طول سی و چند سال گذشته بهره گرفته است. تهاجم رژیم صدام با حمایت دنیای استکبار و مزدوران آنان در منطقه هشدار ملت بزرگ ایران، حمایت از گروه‌های تروریستی و 17 هزار شهید ترور در ایران به دلیل هویت اسلامی و استکبارستیز نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

نایب‌رئیس اول مجلس گفت: در واقع نظام سلطه نظام حاکم بر جهان و موجودیت رژیم جعلی صهیونیستی خلق شده در سرزمین فلسطین را در معرض خطر جدی می‌بیند و این خطر را از ناحیه رویش اندیشه اسلامی در دنیای اسلام سرزمین فلسطین و کشورهای همسایه قدس ارزیابی می‌کند. موشه دایان در خاطرات خود می‌نویسد ما برای مبارزه با مردم لبنان از گروه‌های موسیقی و رقص استفاده می‌کنیم. در دورانی که او وزیر جنگ رژیم صهیونیستی بود برای جنگ با لبنان ارزش اعزام سرباز قائل نبود اما امروز لبنان به نماد مقاومت اسلام رویاروی غرب و رژیم صهیونیستی تبدیل شده است. امروز جبهه مقاومت اسلامی تهدید جدی برای رژیم جعلی صهیونیستی است و غرب برای حفاظت از رژیم صهیونیستی و حفاظت منافع نامشروع خود با حضور این ژاندارم در منطقه ترور شخصیت‌های برجسته سیاسی و نخبگان فرهنگی را دنیای اسلام در دستور کار خود قرار داده است.

ابوترابی‌فرد با اشاره به گسترش خشونت و ناامنی در دنیای اسلام گفت: جنگ‌های نیابتی که در سوریه و عراق، افغانستان و پاکستان اتفاق می‌افتد با هدف حراست از رژیم صهیونیستی و کاهش تهدیدهای جدی است. این رژیم با آن روبه‌رو است. بازیگران غربی و مزدوران آنها در منطقه با پروژه‌های طراحی شده، خلق ناامنی در دنیای اسلام و ترور شخصیت‌های برجسته انقلابی و اسلامی رسالت خود را در دفاع از رژیم صهیونیستی  جامه عمل می‌پوشانند.  کدام هوشمندی تردید دارد که گسترش پدیده شوم ترور در دنیای اسلام با مدیریت سرویس‌های اطلاعاتی، هزینه‌های کشورهای وابسته به غرب، تامین منابع مالی آنان و با حمایت جدی آنان شکل گرفته امروز به یک تهدید جدی برای جامعه بین‌الملل تبدیل شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: نظام جمهوری اسلامی براساس آموزه‌های قطعی دین به شدت با پدیده ترور سر ستیز دارد، در مدرسه عاشورا، مسلم می‌تواند مدیر پلیدی به نام ابن‌زیاد را ترور کند اما براساس آموزه‌های اسلام و با الهام از مکتب حیات‌بخش امیرالمومنین از این اقدام دست بازمی‌دارد. در تفکر ما حتی ابن‌زیاد ترور نمی‌شود، نظام اسلامی و ملت اسلام با الهام از آموزه‌های دین سر تیز با پدیده ترور دارند. گسترش ترور در منطقه را در جهت منافع نامشروع زودگذر بیگانگان و تهدید منافع جدی امت اسلام ارزیابی می‌کند. نظام اسلامی مبارزه با ترور و تروریسم را در دستور کار جدی خود قرار داده است. دیروز پدیده شوم ترور را در کشور ایران را ریشه‌کن کرد و امروز از هر تجربه و توان خود استفاده می‌کند تا دنیای اسلام کشور همسایه عراق و کشورهای شرقی مثل افغانستان و پاکستان و همچنین لبنان و سوریه از خطر این پدیده شوم در امان باشد.

نایب رئیس اول مجلس افزود: امروز نظام جمهوری اسلامی ایران با قدرت روبه‌روی داعش، گروه‌های تکفیری و جریان‌های مدیریت شده سرویس‌های اطلاعاتی سیا و موساد با قدرت ایستاده و از همه ظرفیت‌اش برای افزایش توان ملت اسلام برای رویارویی با گروه‌های تروریستی استفاده می‌کند و در سایه وحدت امت اسلام در سایه تمسک به آموزه‌های قرآن و سنت پیامبر در پرتو پیوند همه مذاهب اسلامی با یکدیگر راه را برای گسترش گروه‌های تروریستی که مذهب را ابزاری برای تحقق اهداف نامشروع بیگانگان قرار داده‌اند، استفاده می‌برد. یکی از مهم‌ترین ابزارها برای مبارزه با ترور وحدت امت اسلام است، قرار گرفتن مذاهب اسلامی در کنار یکدیگر و تبدیل کردن عقیده، دین و مذهب به عامل وحدت امت اسلام است.

ابوترابی‌فرد با اشاره به اینکه دشمن اراده کرده است که از عامل قدرتمند وحدت به عنوان ابزاری برای ایجاد تنش و شکاف در دنیای اسلام بهره بگیرد، گفت: نظام مقدس جمهوری اسلامی امروز مفتخر است که پیروان همه مذاهب در سراسر ایران اسلامی در کنار هم با وحدت و همدلی زندگی می‌کنند. مجلس شورای اسلامی نماد وحدت مذاهب اسلامی و ادیان الهی در ایران است و این نعمت در سایر آموزه‌های دین و رهبری صالح برآمده از آموزه‌های قرآن و عترت در کشور تحقق یافته است. در کشور عراق تا هنگامی که آموزه‌های اسلام حاکم بود و علمای بزرگ نجف مدیریت حیات اجتماعی را در دست داشتند همه شیعیان و اهل سنت در کنار هم در عراق زندگی می‌کردند.  رویدادهای کشور عراق نیز برآمده از سرویس‌های اطلاعاتی موساد و سیا است. توطئه‌های عراق، سوریه و دنیای اسلام به دست دشمنان اسلام طراحی می‌شود. مسلمانان و پیروان مذاهب اسلامی می‌بایست در یک جبهه واحد دشمنان خارجی خود را بشناسند. دشمن‌شناسی یکی از مهم‌ترین آموزه‌های قرآن است.

وی افزود: شناخت دشمنی که وحدت امت اسلام را هدف قرار داده ضروری است. بعد از رصد دشمن خارجی و واقعی باید مزدوران آنها را شناخت باید دست‌های مزدوران استکبار را در دنیای اسلام غرق کرد و این نیازمند عزم ملی و اراده دنیای اسلام و علمای اسلام است که یکپارچه و متحد در کنار هم برای افزایش قدرت جامعه اسلامی و ریشه کن کردن خشونت در دنیای اسلام دست ایادی ناپاک استکبار را شناخته و کوتاه کند.  ما به امنیت جهان فکر می‌کنیم و از گسترش خشونت در دنیای غرب هم رنج می‌بریم و هرگز به گسترش خشونت در هیچ کجای جهان فکر نمی‌کنیم مبارزه با ترور و خشونت در هر نقطه‌ای جزء اهداف کلیدی نظام اسلامی است.

15 خانواده شهید و جانباز حادثه تروریستی تقدیر شدند

تعدادی از خانواده شهدای ترور با حضور حجت‌الاسلام ابوترابی نائب رئیس مجلس شورای اسلامی، هاشمی‌نژاد دبیرکنگره بین‌المللی 17 هزار شهید ترور، پدر شهید احمدی‌روشن و همسر شهید علیمحمدی تقدیر شدند. اسامی خانواده شهدای ترور و جانبازان فجایع تروریستی که در این مراسم تقدیر شدند به این شرح است:

1- خانواده معظم شهید «جمشید دانایی‌فر»
2- خانواده معظم شهید «عباس گودرزی»
3- خانواده معظم شهیده «زینب کمایی»
4- خانواده معظم شهید «محمود و علیرضا آبیز»
5- خانواده معظم شهیده «منیره سیف»
6- خانواده معظم شهیده «فاطمه سادات طالقانی»
7- خانواده معظم شهیدان اقلیت دینی«هایقان و ادموند مؤسسیان»
8- خانواده معظم شهید اهل سنت «عرفان کَتَری»
9- خانواده معظم شهید «بهمن رحیمی»
10- خانواده معظم شهیده «فرشته باخویشی»
11- جانباز «طارق دحیماوی»
12- جانباز «سید نورخدا موسوی»
13- جانباز «نزهت شبان‌آزاد»
14- جانباز «علیرضا بنیانی»
15- خانواده چهار نفره جانباز «بیت سالم» عبدالنبی(پدر)، محمد و رضا بیت‌سالم(پسران) و معصومه یوسفی(مادر)

قرائت بیانیه کنگره شهدای ترور توسط همسر شهید رضایی‌نژاد:خواسته‌های به حق قربانیان ترور در ایران

همسر شهید داریوش رضایی‌نژاد بیانیه پایانی روز نخست کنگره بین‌المللی 17 هزار شهید ترور را قرائت کرد. متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

پس از حمد و سپاس خداوند متعال و درود بر پیامبر رحمت و شفقت و سلام بر ائمه و اولیای الهی. با سلام بر خانواده‌های معزز شهدای ترور در سرتاسر کشور و خانواده‌هایی که به نمایندگی از تمامی آسیب دیدگان تروریسم در ایران در این کنگره شرکت دارند.

دومین کنگره بین المللی 17000 شهید ترور در حالی برگزار می‌شود که سال گذشته، ماه گذشته و هفته گذشته، دیو سیاه و بدسیرت تروریسم بازهم از فرزندان این مرز و بوم و در مقابل چشمان نیمه‌باز سازمانهای بین‌المللی قربانی گرفت.

در زمانه ای پرآشوب که چرخ‌های خشونت و تروریسم به وسیله دیو غدار استعمار و استکبار  از یک سو و متحجران بی عقل از سوی دیگر به حرکت درآمده و امنیت منطقه و حیات مردم را به خطر انداخته است به جانهای بی گناه حمله و اماکن مقدس به آتش کشیده می‌شود و خون، چهره این بخش از جهان را سرخ فام ساخته است. پرداختن به تروریسم و افشای دستهای پشت پرده و ساماندهی جریانات تروریستی به مثابه اقدامی است برای احترام به حیات بشر، صلح و جهانی عاری از خشونت و تروریسم و از این منظر دومین کنگره 17000 شهید ترور با چنین هدفی متعالی برنامه‌ریزی و برگزار شده است.

زخمی که تروریسم بر پیکر ایران نشانده، تازه و خون چکان است. تروریستها همچنان از ایران قربانی می‌گیرند و بر اثر سنگینی گوش کسانی که خود را داور جامعه جهانی می‌دانند، در دادخواهی ناکام مانده و التیام نیافته است. از این رو تکرار خواسته‌های به حق قربانیان ترور در ایران، یادآوری مطالبه مغفول مانده ای است که تا جهان موضع خود را در قبال آن روشن نساخته است، باید آن را در غالب شعری، ترانه‌ای، عکسی و کتابی، یادواره‌ای سیاسی و یا لایحه‌ای حقوقی گوشزد کرد.
از این رو با خطاب قرار دادن دبیرکل سازمان ملل متحد و نماینده محترم ایشان در ایران، رئیس شورای حقوق بشر و نماینده ویژه آن در امور ایران، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، مواردی را درباره وضعیت تروریسم در ایران گزارش می‌شود:

اکنون پس از انتشار دائره المعارف شهدای ترور، روزشمار حوادث تروریستی در ایران، به صورت مستند اثبات می سازد، گروه‌هایی که اکنون تحت نام فعال سیاسی و یا پناهنده در خارج از ایران و عمدتاً کشورهای اروپایی سنگ حقوق بشر را به سینه می‌زنند و یا مدعی دمکراسی و عدالت هستند، چه جنایاتی را مرتکب شده‌اند و اکنون به سبب ورشکستگی، گرد مجامعی می‌گردند که برایشان نامی و نانی داشته باشد. دور ساختن این افراد از حریم سازمانهای بین المللی، به ویژه شورای حقوق بشر یک حیثیت و عمل شرافتمندانه به حساب می‌آید که می‌تواند به تصحیح این باور که حقوق بشر ابزاری سیاسی برای تهاجم تبلیغاتی به کشورهای مستقل است کمک کند.

پرونده تروریسم در ایران با بیش از 17000 شهید ترور به علت غفلت مجامع جهانی، پرونده‌ای مفتوح به حساب می‌آید که همواره قربانیانی را از مردم بی دفاع می‌گیرد و این بی‌توجهی عاملی برای تشجیع آنها و حامیانشان می‌باشد. آیا سازمان ملل حداقل نمی‌تواند در تقبیح حضور و حمایت از تروریستهایی که در غرب به سر می‌برند، موضع گیری نماید؟

در شرایط به وجود آمده برای مبارزه با داعش، گروهک تروریستی پژاک با مخفی کردن خود در این فضا و با سوء استفاده از رسانه ها خود را به عنوان یک قهرمان جا زد و از این رهگذر توری برای به دام انداختن جوانان به بهانه مبارزه با داعش پهن کرد و فضایی برای زیست خود فراهم نمود. این حقیقت که هیچیک از گروههای تروریستی بر دیگری برتری ندارد و نباید منافع زودگذر سیاسی باعث شود که تروریستها به بد و خوب تقسیم شوند، اقتضا می‌کند تا دست اندرکاران سازمانهای بین‌المللی نظیر صلیب سرخ و کمیساریای عالی پناهندگان از ارتباط با عوامل این گروه اجتناب کرده و به هیچ وجه با چنین ارتباطاتی مهر تأیید بر یک جریان نامشروع نزنند.

رسانه‌ها نیز باید دقت داشته باشند آنچه از حضور اکراد در مصاف با داعش مطرح شد، در حقیقت پروپاگاندای تبلیغی برای مطرح کردن این گروهک است. در مرزهای شرقی کشورمان نیز گروهکهایی، امنیت مردم و مرزها را تهدید می‌کنند، مرزداران را به گروگان می‌گیرند و به راهزنی مشغولند، این جریانات که عمدتاً از جانب برخی کشورهای منطقه تغذیه و حمایت می شوند، تهدیدی برای صلح و امنیت کشورهای منطقه هستند. به راستی چه فرقی بین داعش و جیش العدل با آن همه جنایات انجام شده توسط این گروهک وجود دارد؟ چرا بایستی جامعه جهانی چشمش را بر روی جنایات این گروهک ببندد؟

در پایان خانواده شهدای ترور اعلام می دارند پیگیری برای رسیدگی به این پرونده را ناشی از یک حس انتقام جویانه نمی‌دانند، بلکه وظیفه انسانی خود دانسته تا از این مسیر برای ساختن جهانی تلاش کنند تا هیچ پدری در مقابل چشمان فرزندش ترور نشود، هیچ کودکی در آغوش مادر به خاک و خون کشیده نشود و هیچ انسانی بی گناه و غافلگیرانه قربانی نشود.

بعد از برگزاری مراسم بخش اول دومین کنگره بین المللی 17 هزار شهید ترور، برخی از خانواده های شهدا به همراه عکس شهیدشان در کنار یکدیگر عکس یادگاری گرفتند.

خانواده های شهدای ترور که در این کنگره حضور داشتند بعد از اقامه نماز ظهر و عصر در مرقد امام‌خمینی(ره) حاضر شدند و ضمن ادای احترام به رهبر کبیر انقلاب اسلامی با آرمانهای او تجدید میثاق کردند. در این مراسم سید محمدجواد هاشمی نژاد، دبیر کنگره در سخنانی اظهار داشت: امام(ره) حقیقتا در تاریکی روح و جان تازه ای به تمامی جوامع اسلامی دمید. حضرت امام(ره) از پیامبر اکرم پیروی و انقلاب کرد که آن انقلاب توانست روی پای خود بایستد. اوایل انقلاب توطئه های زیادی طراحی و اجرا شد که یکی از آنها جنگ تحمیلی بود اما نفس گرم امام خمینی(ره) و ایمان مردم ایران جلوی این توطئه ها را گرفتند و این توطئه ها را ناکام گذاشت. سپس منافقین و گروهک‌ها یاران امام را ترور کردند و شهادت شهید بهشتی و سایر شهدا روح همدلی بین امام (ره)و مردم را بیشتر کرد.

بعد از برگزاری این مراسم زیارت در بهشت زهرای تهران، اولین روز از دومین کنگره بین المللی 17 هزار شهید ترور به اتمام رسید.

انتهای پیام/پ

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران