ادبیات فارسی به لحاظ عرفان و محتوا به دنیا معرفی شود


ادبیات فارسی به لحاظ عرفان و محتوا به دنیا معرفی شود

امام جمعه اردبیل گفت:دنیا با ادبیات عرفانی زبان فارسی قابل تسخیر است و این زبان به لحاظ عرفان و محتوا، به جهان معرفی نشده است.

به گزارش خبرگزاری تستیم ازاردبیل، به نقل از موسسه فرهنگی قفقاز، آیت الله سیدحسن عاملی در مراسم اختتامیه دهمین همایش بین‌المللی ترویج زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه محقق اردبیلی اظهار داشت: دنیا با ادبیات عرفانی زبان فارسی قابل تسخیر است و این زبان به لحاظ عرفان و محتوا، دین خود را به جهان ادا نکرده است.

وی با اظهار تاسف از این‌که ادبیات عرفانی زبان فارسی به جهان معرفی نشده است کم کاری در این حوزه را بحران شدید هویتی و فرهنگی دانست،تصریح کرد: اشتباه در تطبیق که عنصر اصلی در بحران هویت است در زبان و ادبیات فارسی غوغا می‌کند و شناخت کم انسان از خود و ارایه تعریف نادرست از (من) او را به اشتباه انداخته است.

امام جمعه اردبیل بیان کرد: تعریف صحیح از (من) زمانی آغاز می‌شود که ظواهر وجودی انسان کنار گذاشته شود و آنگاه واژه‌های ادبی و عرفانی معنا و محتوا خواهند یافت.

نماینده ولی‌فقیه در استان اردبیل گفت: اگر آمریکا و بسیاری از کشورهای دیگر شخصیت‌های متفکری همچون شبستری و عرفای دیگر را داشتند در دنیا غوغا به راه می‌انداختند اما ما با داشتن چنین سرچشمه‌های زلال ادب و عرفان در معرفی آنها به جهان کاری نکرده ایم.

دبیر علمی دهمین همایش بین‌المللی ترویج زبان و ادبیات فارسی گفت: نقش اردبیل در ادبیات فارسی به طور کلی و ادبیات عاشورایی ایران به طور خاص، شایسته پژوهش بیشتر است.

خدابخش اسداللهی درحاشیه این همایش با اشاره به نقش آذربایجان در ترویج زبان و ادبیات فارسی افزود: منطقه آذربایجان و به ویژه تبریز و اردبیل، نه فقط مهد زبان آذری بلکه مهد زبان فارسی هم هستند.

وی با بیان نقش صائب تبریزی، قطران تبریزی، پروین اعتصامی، شهریار و دیگر ادیبان تبریزی و اینکه می‌توان در برخی زمینه‌ها ادعا کرد که شاعران و ادیبان تبریزی در ترویج زبان و ادب فارسی گوی سبقت را از دیگر شهرهای بزرگ ایران ربوده‌اند،  گفت: حتی ادیبی مانند ناصرخسرو با شاعران بزرگ آذربایجان، مثل همان قطران، نشست و برخاست داشته و آنها را در گویش و شعر گفتن به زبان فارسی ستوده است، اینها از نظر تاریخی، سند بسیار محکمی است.

این استاد ادبیات، با تاکید بر این‌که اردبیل به طور خاص، نقشی مهم در ادبیات عاشورایی ایران داشته است، از اینکه این نقش چنانکه شایسته است، برجسته نشده است انتقاد کرد.

اسداللهی یادآوری کرد که بخشی از مقالات دهمین همایش ترویج زبان و ادبیات فارسی به نقش اردبیل در ادبیات عاشورایی اختصاص دارد.

دبیر علمی این همایش، با اشاره به اهمیت ادبیات بومی، گفت: بخش ارزشمندی از آثار بزرگ ادبیات فارسی، مایه گرفته از ادبیات عامیانه است، ما شاعران بزرگی مثل مولانا، حافظ یا نویسندگان و عارفان بزرگی مثل عین القضات همدانی و عطار داریم که اگر آثارشان را بررسی کنیم، در می‌یابیم که آنها هم از ویژگی‌ها و مولفه‌های زبان فارسی به طور عام استفاده کرده‌اند و هم از ویژگی‌های ادبیات بومی و محلی خودشان بهره گرفته‌اند.

لازم به ذکر است که در این مراسم آذریها زبان فارسی را زبان رسمی و ملی ایران اعلام کردندو نیز 4 تن از اساتید دانشگاه  و متخصصان زبان و ادبیات فارسی جمهوری آذربایجان لاله علیزاده، کونول هاجی یوا، ماهره قلی یوا و تهمینه بدل یوا  شرکت کرده بودند.

انتهای پیام/ ی

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon