مراسم آغاز سال تحصیلی مدارس علمیه شهرستان دامغان برگزار شد


مراسم آغاز سال تحصیلی مدارس علمیه شهرستان دامغان برگزار شد

مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه شهرستان دامغان و استقبال از طلاب جدید الورود با حضور مدیران، اساتید و طلاب این مدارس علوم دینی در حوزه علمیه امام صادق(ع) این شهرستان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از دامغان، در این آئین مدیر حوزه علمیه امام صادق(ع) اظهار داشت: با شروع سال جدید تحصیلی حوزه‌های علمیه 25 طلبه جدید الورود پس از گذراندن دوره اختبار و تثبیت در شهرستان و دوره میثاق طلبگی به شکل استانی از بین علاقمندان به تحصیل در حوزه علمیه دامغان گزینش شده و به جمع 250 طلبه مشغول به تحصیل در سه مدرسه علمیه این شهرستان پیوستند.

حجت الاسلام والمسلمین احمد عالیشاهی ورود طلاب جدید به مدارس علمیه را فصلی نو، مهم و سرنوشت‌ساز برای آنها عنوان کرد و افزود: قدم نهادن در این راه عنایتی الهی است که نیازمند نیت و اراده‌ای خدایی برای خود‌سازی و سپس حرکت در مسیر هدایت انسان‌ها است.

وی با برشمردن برخی شاخصه‌های لازم برای ورود به کسوت طلبگی و روحانیت، به روایتی از امام باقر(ع) اشاره کرد و گفت: آن حضرت در این روایت کمال انسانی را در داشتن سه خصلت می‌داند که آن سه، تقدیر معیشت، یادگیری فرایض و احکام دین و آموزه‌های متعالی اسلام و صبر در برابر رنج‌ها و سختی‌ها است.

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه طلاب و روحانیان باید سرآمد و الگوی جامعه اسلامی باشند، به تبیین این سه خصلت پرداخت و تصریح کرد: تقدیر معیشت بدان معناست که آدمی الگویی عقلانی و در عین حال خداپسندانه را برای اقتصاد خانواده خود در نظر بگیرد، بیش از درآمدش هزینه نکند و با آینده‌نگری و قناعت، فقر را از زندگی خود دور کند.

حجت الاسلام عالیشاهی یادگیری احکام و آموزه‌های متعالی اسلام را دیگر لازمه زندگی سعادتمند دانست و افزود: بی‌تردید بایسته‌های حیاتی خداجویانه، همراه با سلامت و سعادت دنیوی و اخروی در آیات قرآن، کلام و سیره اهل بیت(ع) به روشنی آمده و یک طلبه، روحانی یا عالم دینی باید عامل به این درس‌ها باشد.

مدیر حوزه علمیه امام صادق(ع) صبر در برابر رنج‌ها و مشکلات را سومین خصلت لازم برای کمال انسانی، بر اساس این روایت شریف عنوان کرد و گفت: طبع انسان این است که در برابر ملایمات روزگار خرسند و با‌نشاط و در برابر کوچکترین مشکلات نالان و شاکی است و در این بین مؤمنانی که در مکتب اهل‌بیت(ع) تربیت شده‌اند، در برابر ناملایمات بردباری پیشه کرده و مقدرات الهی را شکر‌گذارند.

حوزه علمیه دامغان مشتمل بر سه مدرسه علمیه امام باقر، امام صادق و امام کاظم(ع) با پیشینه‌ای بالغ بر 400 سال مشغول فعالیت است و طلاب سطوح یک تا چهار در حوزه امام صادق(ع)، سطوح چهار تا شش در حوزه امام کاظم(ع) و طلاب سطوح عالی در حوزه امام باقر(ع) این شهرستان تحصیل می‌کنند.

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon