صدیقی: تقاضای دانشجویان خارجی برای تحصیل دکتری زبان و ادبیات فارسی افزایش یافته است

صدیقی: تقاضای دانشجویان خارجی برای تحصیل دکتری زبان و ادبیات فارسی افزایش یافته است

مراسم اختتامیه هشتاد و دومین دوره دانش افزایی با حضور رئیس بنیاد سعدی، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، رئیس دانشگاه شهید بهشتی و دانش‌آموختگان زبان و ادبیات فارسی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مراسم اختتامیه هشتاد و دومین دوره دانش‌افزایی زبان و ادبیات فارسی با حضور دکتر غلامعلی حداد عادل رئیس بنیاد سعدی، دکتر ابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دکتر تهرانچی رئیس دانشگاه شهید بهشتی و دانش آموختگان زبان و ادبیات فارسی عصر امروز در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

در این مراسم خاتمی مسئول برگزاری دوره هشتادمین دوره دانش‌افزایی به صحبت پرداخت و گفت: برگزاری دوره 210 دانشجو از 37 کشور با سلایق و آداب و رسوم و فرهنگ و زبان مختلف مشکلاتی را همراه دارد و ما شاید نتوانستیم تمام درخواست‌های دانشجویان را پاسخ مثبت بدهیم که این امری طبیعی است. من از همه همکارانم تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: تمام همکاران من آرزو داشتند که این دوره در خور جمهوری اسلامی برگزار شود و برای تحقق این آرزو زحمت‌های زیادی کشیدند. از بنیاد سعدی به دلیل برگزاری دوره‌ها و چاپ کتاب‌ها تشکر می‌کنم. آخرین گزارش‌ها از برگزاری این دوره حاکی از رضایت عموم دانشجویان بود. این رضایت هم در بخش آموزشی و هم در بخش کلاس‌های فوق برنامه و گردش داخل و بیرون تهران را شامل می‌شود.

سخنران بعدی این مراسم دکتر طباطبایی مدیر اجرایی هشتادودومین دوره دانش‌افزایی بود.

وی گفت: دوره از 12 مرداد شروع شد و امروز اختتامیه آن است. ما در این وره 210 دانشجو را از بیش از 34 کشور داشتیم. اولین کار تشکیل کمیته راهبردی دوره زیرنظر ریاست دانشگاه شهید بهشتی بود. ما 8 کمیته را برای این منظور تشکیل دادیم که برای مثال کمیته آموزشی، انتخاب مدرسان، برگزاری آزمون تعیین سطح، آیین نامه برگزاری آزمون پایانی و کد آزمون پایانی را انجام داد. ما در این دوره 80 ساعت کلاس درسی داشتیم.

مدیر اجرایی این دوره دانش افزایی ادامه داد: از نظر برنامه‌های گردشگری نیز یک سفر به اصفهان و چندین برنامه گردشی در داخل تهران داشتیم. همچنین خرید کتاب، نهال‌کاری در دانشگاه شهید بهشتی، بازدید از حسینیه جماران، بازدید از حرم مطهر امام خمینی، آشنایی با دوره موسیقی ایرانی سنتی، بازدید از باغ موزه دفاع مقدس، فرهنگستان و کتاب ملی از جمله دیگر برنامه‌های تفریحی این دوره به شمار می‌رود.

در ادامه این نشست دکتر رضامراد صحرایی معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی صحبت کرد. وی به ارائه گزارشی از این دوره پرداخت و گفت: 548 تقاضا از 37 کشور جهان برای این دوره شد. از میان این تقاضاها 230 نفر پذیرفته شدند و از میان آنها 211 نفر در این دوره شرکت کردند که 124 نفر خانم و مابقی آقا بودند. در حوزه آموزشی 80 ساعت آموزش استاندارد را برای تقویت 4 مهارت اصلی شنیدن، صحبت، نوشتن و خواندن داشتیم.

وی اضافه کرد: در ابتدای دوره آزمون تعیین سطح برگزار شد که در آن افراد به 50 سوال پاسخ دادند و با توجه به این پاسخگویی در 11 کلاس دسته بندی شدند. نکته قابل توجه دوره این بود که از میان شرکت کنندگان 170 نفر در هیچ کلاسی غیبت نکردند و بقیه نیز به دلایل موجهی حضور در کلاس‌ها را از دست دادند.

معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی گفت: در حوزه برنامه‌های فوق برنامه کلاس خوشنویسی، موسیقی و آشنایی با سازهای ایرانی بسیار مورد استقبال قرار گرفت. کلاس دیگر که نشان از نبوغ خاص زبان فارسی بود کلاس اصطلاح شناسی بود. دوستان در این کلاس یادگرفتند که چرا بعد از سال‌ها زبان فارسی به راحتی قابل یادگیری است. در آزمون پایانی تمام افراد شرکت کننده در کلاس‌ها موفق به کسب نمره قبولی شدند.

وی اضافه کرد: دانش‌آموختگان در بازدید از حسینیه جماران فهمیدند که قدرت از آن‌چیزی که فکر می‌کنیم متفاوت است و دیدند که رهبر کبیر انقلاب چگونه حکومت دو هزار و 500 ساله را ویران کرد. آخرین درخواست ما از دانش‌آموختگان عضویت در شبکه جامعه مجازی فارسی‌آموزان است که باعث می‌شود که ارتباط شما با ما قطع نشود.

در ادامه تهرانچی رئیس دانشگاه شهید بهشتی به صحبت پرداخت و گفت: ما این آمادگی را داریم که هر کدام از دانش‌آموختگان بخواهند در مقطع کارشناسی ارشد و در رشته‌های ادبیات فارسی، ایران شناسی و تاریخ ادامه تحصیل دهند به این دانشگاه بیایند. امیدواریم زمانی که به کشور خود برمی‌گردید پیام محبت، صلح و دوستی و مهمان نوازی ملت ما را به هموطنان خود برسانید.

سخنران دیگر این مراسم صدیقی معاون وزیر علوم و تحقیقات و فناوری بود. او در ابتدا گفت: هشتاد و دومین دوره دانش‌افزایی برنامه‌ای خوب و هماهنگ بود که نمادی برای کنار هم آمدن آموزش زبان فارسی بود. اکنون بین المللی سازی آموزش دانشگاهی سیاست تحصیلات آکادمی می‌باشد ما 4 هزار پذیرش دانشجو در امسال داشتیم که هزار نفر آنها بورسیه و سه هزار نفر از آنها غیربورسیه بودند. به نظرم نیاز به آموزش زبان فارسی بیشتری داریم.

وی بیان داشت: اکنون مرکز آموزش زبان فارسی برای غیرایرانی‌ها در دانشگاه شهید بهشتی افتتاح می‌شود این آموزشگاه پنجمین مرکز در کنار دانشگاه تهران، مشهد، اصفهان و بین الملل قزوین می‌باشد. اکنون تقاضا برای تحصیل در مقطع دکتری رشته زبان و ادبیات فارسی توسط دانشجویان غیرفارسی زبان زیاد شده است. بخش عمده‌ای از این تقاضاها از طرف کشورهای افغانستان و تاجیکستان می‌باشد و از این جهت رسالت دانشگاه‌های ما بیشتر شده است.

سپس ابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی صحبت کرد. وی گفت: زبان فارسی زبان معنویت است چرا که وقتی همدیگر را می‌بینیم سلام می‌گوییم یعنی برای همدیگر آرزوی سلامتی داریم و وقتی هم از هم جدا می‌شویم خداحافظی می‌کنیم و نامی از خداوند می‌آوریم. مثلاً در تاجیکستان حتی اسم مرگ را نیز با زبان معنویت ابراز می‌کنند و برای کسی که مرده است می‌گویند او بندگی کرد و در حقیقت زبان فارسی از ابتدا تا انتها حرف دل است و ما بسیار خوشبختیم که به این زبان صحبت می‌کنیم و همچنین خوشحالیم که برای شما این زبان را که دریچه‌ای برای ورود فرهنگ ایرانی اسلامی است باز کرده‌ایم. زبان فارسی وسیله‌ای است که می‌توانیم حکمت‌های فراوانی را از صندوقچه فرهنگ ایرانی اسلامی برداریم. 

وی درباره بنیاد سعدی گفت: بنیاد سعدی بنیادی است که برکات تأسیس آن از اکنون برای ما روشن است. دکتر غلامعلی حداد عادل نعمتی برای ما و برای زبان فارسی هستند.

انتهای پیام/پ

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل