اوباما: ایران در موضوع هسته‌ای هرگز تسلیم محض نخواهد شد

اوباما: ایران در موضوع هسته‌ای هرگز تسلیم محض نخواهد شد

رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای با انتقاد از طرفداران "توافق بهتر" اظهار داشت: آنچه تأکید کرده‌ام و مورد تأیید کارشناسان امور ایران و جامعه بین‌الملل قرار گرفته، این است که ایران هرگز در بحث هسته‌ای تسلیم محض نخواهد شد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه با نشریه فوروارد درباره توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 گفت: آنچه تأکید کرده‌ام و مورد تأیید کارشناسان امور ایران و جامعه بین الملل قرار گرفته، این است که ایران هرگز در بحث هسته‌ای تسلیم محض نخواهد شد.

اوباما علت حضور ایران در مذاکرات هسته‌ای را تحریم‌های بی‌سابقه‌ای دانست که آمریکا با حمایت بین المللی شکل داد و افزود: تحریم‌های کنگره علیه ایران طی سالهای متمادی برای تغییر رفتار ایران مؤثر نبود.

وی انگیزه ایران برای تعامل با جامعه جهانی را بازپس گرفتن پولهای بلوکه شده خود بر اساس توافق دانست و ارزیابی کرد که این مبالغ حدود 50 میلیارد دلار است.

اوباما گفت بر اساس برآوردهای وزارت خزانه داری ایران بخش اعظم این پول را به اقتصاد خود تزریق خواهد کرد و با بهبود اقتصاد بدون شک بخشی از منابع صرف تقویت قابلیت‌های نظامی ایران خواهد شد.

رئیس جمهور آمریکا افزود: همچنان که بارها گفته‌ام، بودجه سالیانه ایران در امور دفاعی حدود 15 میلیارد دلار است در حالی که بودجه نظامی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس (6 کشور شورای همکاری) روی هم 8 برابر ایران است و قابلیت‌های نظامی اسرائیل از ایران بیشتر است و قدرت نظامی ایران را با آمریکا نمی‌توانید مقایسه کنید، بنابراین هدف این توافق کسب تضمین این است که یک گزینه واقعی برهم زننده بازی ــ سلاح هسته‌ای ــ از روی میز برداشته می‌شود.

اوباما گفت: اکنون ما یک قدرت منطقه‌ای داریم که در تهاجم نامتقارن، غیرمتعارف و نیابتی خوب کار می‌کند و این موضوعی است که ما با همدیگر می‌توانیم با آن مقابله و آن را متوقف کنیم. به همین دلیل من مقامات کشورهای عربی خلیج فارس را در کمپ دیوید ملاقات کردم تا برای جلوگیری مؤثرتر از حمل و نقل تسلیحات، بهبود اشتراک گذاری اطلاعات، و حمایت از هماهنگی درباره سیستم‌های دفاع موشکی هماهنگی‌ها را آغاز کنیم، به‌محض اینکه این بحث به پایان رسد، فکر می‌کنم می‌توانیم گفتگوها با اسرائیل را درباره چگونگی تقویت همکاری بی‌نظیر نظامی و اطلاعاتی که با آنها داریم از سر بگیریم، و قابلیت‌های تکمیلی را که اسرائیل ممکن است برای مثال مانع از کسب موشک‌ها توسط حزب‌الله شود بررسی کنیم.

اوباما افزود ایران زمانی به پولهای بلوکه شده خود دست می‌یابد که همه لازم برای بستن راه‌های رسیدن به سلاح هسته‌ای بر اساس توافق را انجام دهد.

وی افزود: بر اساس برآوردهای ما تحریم‌ها به‌حدی مؤثر بوده که حتی با کسب این مبالغ، اقتصاد ایران در سال 2022 به نقطه‌ای که قرار بود بدون تحریم‌ها برسد خواهد رسید.

رئیس جمهور آمریکا اظهار داشت: بر اساس مفاد توافق، اعتماد زیادی داریم که نه تنها راه‌های مختلف رسیدن به بمب هسته‌ای را مسدود کنیم بلکه یک سازوکار بی‌سابقه راستی آزمایی و بازرسی را برقرار کرده‌ایم که ما را قادر می‌سازد تا بر کل زنجیره تولید هسته‌ای ایران آگاهی یابیم. ما در یک دهه اول توافق گریز هسته‌ای یک‌ساله برای ایران را حفظ کرده‌ایم، و این زمان بسیار بیشتری نسبت به وضعیت فعلی گریز هسته‌ای ایران است و مطمئناً زمان گریز بیشتری است اگر کنگره توافق را تأیید کند.

اوباما ادامه داد: در حول و حوش سالهای دهم، یازدهم و دوازدهم که زمان گریز کاهش می‌یابد، به نقطه‌ای بر خواهیم گشت که از لحاظ نظری آنها قادر به حرکت به‌سمت یک بمب خواهند بود اما بر اساس مفاد توافق، آنها همچنان از داشتن بمب اتمی منع خواهند بود. آنها همچنان تحت پروتکل الحاقی خواهند بود که طیف بزرگی از مکانیسم‌های نظارت را اعمال می‌کند.

وی افزود: بنابراین در سالهای پانزدهم، هر فردی که بر جایگاه فعلی من در کاخ سفید باشد، اطلاعات بیشتری درباره برنامه هسته‌ای آنها خواهد داشت ودر صورت نیاز به انجام حمله‌ای علیه برنامه هسته‌ای ایران مشروعیت بین المللی بیشتری خواهد داشت.

باراک اوباما با اشاره به برخی انتقادات از توافق هسته‌ای افزود: بر اساس گزینه جایگزینی که برخی ارائه کرده‌اند باید تحریم‌ها را حفظ کنیم و به اعمال فشار به ایران ادامه دهیم و در نهایت به توافقی بهتر دست پیدا کنیم. توافق بهتر این گونه تعریف شده که ایران نه تنها برنامه تسلیحات هسته‌ای را کنار بگذارد بلکه هر گونه برنامه هسته‌ای را چه صلح‌آمیز و چه غیر صلح‌آمیز کنار بگذارد. آنچه من گفتم و فکر می‌کنم همه کارشناسان مسایل ایران و جامعه بین الملل تأیید می‌کنند، این است که ایران هیچ‌گاه با آنچه تسلیم کامل قلمداد می‌کنند موافقت نخواهد کرد و ما در این موضع گیری حمایت جامعه بین المللی را نخواهیم داشت و این بدان معناست که نظام تحریم‌ها از هم فرو می‌پاشد. پس این یک گزینه خوب نخواهد بود و منتقدان به‌طور مؤثر و مستدل به این نکته پاسخ نداده‌اند.

انتهای پیام/*1

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان