برجام "تعهد" است و مجلس حق بررسی دارد

برجام "تعهد" است و مجلس حق بررسی دارد

رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: ما به آمریکا می‌گوییم خوابی که دیده‌اید تا کشور منبع درآمد و بازار مصرف شود، این خواب را به گور خواهید برد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، آیت‌الله محمد یزدی رئیس مجلس خبرگان رهبری در هجدهمین اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری که صبح امروز در ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی برگزار شد، گفت: قضاوت شاخه‌ای از ولایت و حکومت است.

همه موجودات جهان هستی از ریزترین موجود مانند میکروب‌ها و ذرات کوچک به‌سمت هدفی که آفرینش برای آنها تعیین کرده، حرکت می‌کنند.

وی ادامه داد: اگر انسان موجودی باشد که از تولد تا مرگ باشد با خرد جمعی زندگی خود را اداره می‌کند، اما انسان از تولد تا مرگ نیست و از تولد تا بی‌نهایت است. انسان مختار در بخشی از اعمال خود آزاد است و کسی حق حاکمیت بر او را ندارد و خودش باید سرنوشتش را به‌عهده بگیرد و حق تعیین سرنوشت با خود انسان است.

رئیس مجلس خبرگان رهبری افزود: به‌نظر ما هیچ‌کس بر انسان حق حاکمیت ندارد جز آفریننده، و خداست که می‌تواند برای انسان برنامه تنظیم کند، حال باید پرسید: ملاک حق حاکمیت خدا بر انسان علم خداوند است یا مالکیت خدا؟ به‌نظر ما در حاکمیت تکوینی ملاک، مالکیت خدا و در تشریعی ملاک علم خداست؛ خدای آفریننده نسبت به آفریده خود حق حاکمیت دارد و خداوند حق حاکمیت را از طریق وحی به پیامبر خود داده و پیامبر اسلام(ص) غیر از اینکه رسول بودند، حاکم، رهبر و امام بودند.

آیت‌الله یزدی خاطرنشان کرد: این حاکمیت پس از پیامبر(ص) از نظر ما به امیرالمؤمنین و امامان معصوم(ع) رسید، بنابراین حکام الهی، موالی و حاکمین منصوب خدا هستند؛ در زمان غیبت که یکی از اسرار الهی است حق حاکمیت به‌وسیله ائمه(ع) به فقهای عظام واگذار و تفویض شده است، یعنی فقها برای به‌دست گرفتن نظام حاکمیت از طرف ائمه و امام زمان(عج) منصوب هستند.

وی گفت: حق حکومت چنان است که اگر تصمیم گیرنده متعدد باشد، ایجاب می‌کند یک نفر انتخاب شود؛ به همین دلیل در زمان حاکمیت قوا، فقهای عظام ما در حد توان و قدرت خود ولایت الهی را اعمال می‌کردند. وقتی زمان بسط ید پیش آمد و یکی از این فقها حاکمیت را به‌عهده گرفت، دیگر فقها در مسائل حکومتی دخالت نمی‌کنند، البته فقیه مشورت می‌کند اما مشورت غیر از شورا است و تصمیم با حاکم است.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه مشورت ابزار و کمک برای تقویت اراده تصمیم گیرنده است، گفت: تصمیم در مسائل حکومتی با حاکم است لذا فقیه جامعه الشرایط از طرف خدا، پیامبر(ص) و ائمه(ع) منصوب است.

آیت‌الله یزدی اظهار داشت: امام خمینی(ره) در جریان انقلاب اسلامی وقتی حکومت نظامی برقرار بود دستور ورود به خیابان‌ها را دادند چرا که ایشان حاکم شرع بودند و از طرف خداوند حکم داشتند. همچنین در موضوع حضور زنان در انقلاب و شرکت در تظاهرات برخی فقها می‌گفتند زنان باید با اجازه شوهر و همسرشان شرکت کنند، ولی امام گفتند که اجازه نمی‌خواهد، در واقع امام دستور حکومتی دادند نه دستور اجرایی.

وی تصریح کرد: نتیجه می‌گیریم که فقها در زمان بسط ید نمی‌توانند در مسائل حکومتی دخالت کنند ولی می‌توانند طرف مشورت قرار گیرند؛ تصمیم شورایی غیر از نظر شورایی است و تصمیم شورایی نمی‌تواند حکومت و حاکمیت را از مخاطره و جدال نجات دهد.

رئیس مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: ولی فقیه ما فقیه جامع الشرایط، زمان‌شناس، باتدبیر و بادقت در تمام امور است.

آیت‌الله یزدی گفت: همواره دقت مقام معظم رهبری برای ما روشن‌تر می‌شود و ایشان پس از امام راحل مسئولیت را به‌عهده گرفتند و این کشتی طوفانی را از این فراز و نشیب‌ها به سلامت عبور دادند و تا امروز من و شما در محیط امنی به‌نام جمهوری اسلامی تحت حکومت ولایت‌ فقیه زندگی می‌کنیم.

وی به موضوع بررسی برجام و موضوع مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5 اشاره کرد و گفت: در جریان این مذاکرات ما در یکی از مقاطع حساس تاریخی در کشور هستیم و باید بدانیم که آیندگان و آنچه در این مقطع حساس به کشور می‌گذرد، درباره کل فعالیت‌های ما، قضاوت خواهند کرد، ان‌شاءالله که از ما تقدیر و تمجید کنند و سعی کنیم که طوری باشد آیندگان از ما تقدیر کنند نه توبیخ.

رئیس مجلس خبرگان رهبری ضمن تقدیر از تیم مذاکره کننده هسته‌ای گفت: واقعاً باید از تیم مذاکره کننده تقدیر کرد، آنها زحمت کشیدند. شاید به‌گونه‌ای که این طور آنها به‌صورت طولانی مذاکره و بحث کردند وجود نداشته است.

 آیت‌الله یزدی با بیان اینکه بررسی برجام مسیر قانونی‌اش را دارد طی می‌کند، به اظهارات اخیر رئیس جمهور مبنی براینکه گفته بود لازم نیست برجام در مجلس بررسی و تصویب شود، تصریح کرد: لازم نیست که چیزی امضا شود، تعهد که باشد اصل قانون اساسی شامل آن می‌شود.

وی  اضافه کرد: اینکه مجلس نباید در بررسی برجام باشد، از نظر قانون اساسی وقتی مسئله تعهدی را داشته باشد اصل قانون اساسی شامل آن می‌شود و مجلس حق دارد برجام را بررسی کند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: برنامه اقدام جامع مشترک یعنی اینکه هر دو طرف باید اقداماتی انجام دهند و تعهداتی دارند.

آیت‌الله یزدی با اشاره به دشمنی همیشگی آمریکا با جمهوری اسلامی گفت: جمهوری اسلامی ایران آمریکا را اولین دشمن خود می‌داند و دشمنی آمریکا بر کسی پوشیده نیست. برخوردهای ضد و نقیض و فتنه‌های آمریکا و نقشه‌هایی که در اطراف کشورها می‌گذرد، همه با حمایت آمریکا است و باید پرسید: با فتنه‌هایی که از طریق داعش در سوریه، یمن و عراق صورت می‌گیرد، آیا آمریکا واقعاً با داعش می‌جنگد؟

وی با اشاره به نقشه آمریکا برای ایجاد اختلاف میان مسلمانان، یادآور شد: آمریکا حتی به داعش غیر از پول، سلاح هم می‌دهد و نقشه آنها ایجاد تفرقه و اختلاف میان مسلمانان است. باید به آمریکایی‌ها بگویم: خوابی که دیده‌اید تا کشور ما مجدداً منبع درآمد و بازار مصرف شما شود، مطمئن باشید که این خواب را به گور خواهید برد.

رئیس مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: اگر با دشمن درباره مسئله هسته‌ای مذاکره شده این ربطی به روابط دوجانبه ندارد و نمی‌توان دم از روابط دو و سه‌جانبه زد و آهسته شرکت‌های آنها به کشور بیایند.

آیت‌الله یزدی درباره لزوم توجه مسئولان کشور به اقتصاد مقاومتی، یادآور شد: مخاطب من رئیس جمهور و دولت‌مردان هستند؛ دولت‌مردان با توجه به اینکه هیئت‌های گوناگون به کشور ما رفت و آمد می‌کنند، نباید فراموش کنند که ما مأموریم که در درجه اول اقتصاد مقاومتی را اجرایی کنیم؛ یعنی ابتدا دستگاه‌های مولد خود را تقویت کنیم. اول باید به تولید کشور توجه شود و اگر قلم و کاغذی که در کشور وجود دارد در داخل کشور تولید می‌شود، چرا ما قلم و کاغذ چینی و کره‌ای وارد کنیم؛ درحالی که کشور ما می‌تواند این کالاها را در داخل تولید کند؟ بنابراین فراموش نکنیم که باید به اقتصاد مقاومتی توجه کنیم.

وی درباره وضعیت کشورهای منطقه و فتنه‌هایی که در یمن وسایر کشورها می‌گذرد، گفت: ما همه این مسائل را از چشم دشمن می‌بینیم و مردم این کشورها و سوریه خودشان حق تصمیم‌گیری دارند در حالی که آمریکا حاضر است برای نگه‌داشتن اسرائیل خاورمیانه را به آتش بکشد.

رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: آمریکا نمی‌خواهد اسرائیل از دست آنها ناراضی شود و ناچار است که رضایت اسرائیل را به دست آورد.

آیت‌الله یزدی با اشاره به در پیش بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، گفت: وزارت کشور مجری و شورای نگهبان ناظر انتخابات است. نظارت شورای نگهبان بر انتخابات استصوابی و نه تماشایی است. این نظارت به‌معنای نظارت از لحظه نام‌نویسی تا اعلام نتیجه است. در جریان برگزاری انتخابات شورای نگهبان حق دارد که بر آن نظارت کند.

وی ادامه داد: وزارت کشور اصرار دارد که نام‌نویسی از طریق الکترونیکی برگزار شود و می‌خواهند از چین یا کره برای این کار دستگاه وارد کنند. ما باید  در مورد مسائل سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دستگاه‌ها اطمینان پیدا کنیم، لذا باید دنبال این کار را گرفت تا کار رها نشود. شورای نگهبان می‌گوید: "ما به این دستگاه‌ها اطمینان نداریم". اعضای شورای نگهبان متخصص هستند و تا زمانی که نظر شورای نگهبان جلب نشود نمی‌توان صرفاً با تصویب دولت انتخابات را به‌صورت الکترونیک برگزار کرد. اجرای انتخابات به‌عهده وزارت کشور و نظارت به‌عهده شورای نگهبان است که ان‌شاءالله با هم می‌توانند انتخاباتی خوبی را برگزار کنند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با ابراز "امیدواریم با اصول قانون اساسی انتخابات خوبی انجام شود" به شهدای شهریورماه اشاره و خاطرنشان کرد: ما باید یاد بسیاری از شهدا از جمله شهدای جنگ، شهدای محراب،‌ شهدای هسته‌ای و شهدای دولت را گرامی بداریم چرا که خون پاک و مقدس شهیدان نظام جمهوری اسلامی را نگه داشته است؛ ما توفیقات دولت‌مردان و مجریان کشور را نیز از خداوند خواستاریم.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon