حکایت ۴ سال «مقاومت اسطوره‌ای» درعا در برابر تروریسم

حکایت 4 سال «مقاومت اسطوره‌ای» درعا در برابر تروریسم

روزنامه الاخبار لبنان در گزارشی از اوضاع این شهر در جنوب سوریه به پایداری آن در برابر یورش‌های متوالی تکفیری ها پرداخته است و تاکید کرد که مقاومت این شهر در برابر حملات تروریست‌ها مقاومتی اسطوره‌ای بوده ست.

به‌گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه الاخبار در گزارشی از درعا آورده است: توفان جنوب در دیوارهای درعا ناکام ماند و ارتش سوریه و نیروهای مردمی با ثبات قدم و صبر این یورش‌ها را دفع کردند.

الاخبار می‌نویسد: شهری که نا آرامی‌های سوریه از آن شروع شد این روزها پس از هفته‌ها درگیری شدید آرامش را سپری می‌کند. بعد از یک هفته از آخرین یورش گروه‌های مسلح به درعا که تحت عنوان توفان جنوب آغاز شد، ارتش مواضع خود را در جاده مجاور به منطقه عتمان که جاده جنگی محسوب می‌شود با احداث خاکریز و بلوک‌های سیمانی مستحکم کرده است تا مانع از حملات تک تیراندازهای گروه‌های مسلح و موشک‌های آن باشد اما حملات خمپاره‌ای همچنان ادامه دارد.

هنگامی که در اتوبان دمشق به درعا حرکت می کنی به خوبی تردد و جابجایی کم را می توان مشاهده کرد و هر عابری می داند که مرگ در کمین اوست.

در هفته گذشته گروه‌های مسلح وابسته به القاعده و برخی شخصیت‌های محلی مورد حمایت اتاق عملیات اردنی‌ها موسوم به موک، خیابان های درعا را برای مردم تعطیل و نا امن کردند. بیش از 12 هزار موشک و گلوله توپ بر سر مناطق الکاشف، شمال الخط، السبیل، المطار، السحاری، المنشیه و القصور شلیک شد. این حملات از تپه‌های اطراف مرزهای اردن و مناطق درعا البلد و نیز طریق السد و اردوگاه‌های آوارگان فلسطینی که افراد مسلح وابسته به اتاق عملیات موک بر آن مسلط هستند شلیک  شده است. این تلاش ها و یورش های گروه های مسلح نتوانستند رخنه‌ای در خطوط دفاعی ارتش سوریه ایجاد کند و دست از پا درازتر بازگشتند.

الاخبار در ادامه به آوارگی ساکنان درعا اشاره می‌کند و می نویسد: "مامون" نوجوان سوری که در حال دوچرخه سواری در اطراف گودال‌هایی است که خمپاره‌ها ایجاد کرده‌اند و حرکات نمایشی در اطراف این گودال ها انجام می‌دهد از منطقه ای از شمال غرب نزدیک به الیادوده تحت اشغال گروه‌های مسلح وابسته به القاعده و جبهه النصره و گروه موسوم به المثنی تکفیری فرار کرده‌اند و به همراه خانواده‌اش در محله السبیل مستقر شده‌اند. بسیاری دیگر نیز از خطوط جنگی در محله الکاشف به سوی اردوگاه الحاره نقل مکان کرده‌اند تا شاید امنیت بیشتری به دست آورند.

مامون نوجوان سوری به الاخبار گفت: "مدرسه و خانه ما هدف موشک قرار گرفت".

این رسانه در ادامه می نویسد: برخی از خانه‌هایی که تحت اشغال گروه‌های مسلح قرار دارد، ساکنان از ترس سرقت آنها را ترک نمی‌کنند و اگر خانواده مجبور به کوچ کردن و ترک خانه شود معمولا یکی از افراد خانواده در خانه می ماند و مجبور به جنگیدن در کنار گروه‌های مسلح می شود تا خانه‌اش سرقت نشود.

اخباری از آشتی در روستاها در درعا شینده می‌شود اما گروه‌های مسلح این تلاش‌ها را به شکست می‌کشانند. در بیشتر این روستاها از عتمان گرفته تا الیادوده و طفس و المزیریب و صیدا و الجیزه ساکنان تمایل به آشتی دارند اما گروه‌های تکفیری مانع می شوند.

ساکنان درعا به همراه ارتش پایداری کرده‌انتد. حسن دانشجوی سال سوم دانشکده ادبیات به الاخبار گفت: ما از گروه‌های مسلح می‌خواهیم که بروند و ما را به حال خود بگذارند. آنچه این گروه‌ها برای ما به ارمغان آورده اند هرج و مرج بوده است.

الاخبار نوشت: با گذشت چهار سال و نیم از ناآرامی های درعا، این شهر به رمز پایداری برای شکست اشغال آن تبدیل شده است و همه ساکنان امیدوار شده‌اند که آرامشی که قبل از 14 مارس 2011 وجود داشت به آن بازگردد.

الاخبار در گزارش خود به وضعیت آب آشامیدنی در درعا پرداخته و آورده است: منابع و سرچشمه های آب تحت اشغال گروه های مسلح است که هرگاه می خواهند آب را قطع می‌کنند. گروه‌های مسلح شبکه‌های آبرسانی را تخریب کرده‌اند و به شبکه‌های برق که برای پمپاژ آب استفاده می‌شد آسیب زده اند. آنها شبکه های آبیاری را نابود کرده ‌ند.

در این میان اردنی ها علاوه بر اینکه با اتاق عملیات موسوم به موک به گروه های مسلح در سوریه کمک می کنند اقدام به سرقت منابع آبی سوریه می کنند به ویژه که از نظر منابع آبی ضعیف هستند و آبی ندارند.با توجه به اینکه سطح آب در الیرموک بالا آمده است اردنی ها آب را به سوی اراضی خود هدایت می کنند.

فعالیت های آموزشی به سبب یورش‌های گروه‌های تفکیری تعطیل شده‌اند. شبکه اینترنتی وجود ندارد؛ زیرا شبکه ها هدف قرار گرفته‌اند و مراکز آموزشی نمی‌توانند نتایج امتحانات را به شکل الکترونیکی اعلام کنند.

کمال العتمه از مسئولان محلی در درعا به تلاش های آشتی ملی اشاره کرده و به الاخبار گفت: تلاش هایی در زمینه آشتی ملی در الصنمین شد است و ساکنان این منطقه در یورش اخیر گروه های مسلح حضور نداشته اند.

وی افزود: درعا سقوط نخواهد کرد ما اینجا کشته خواهیم شد و گروههای مسلح نمی توانند وارد آن شوند.

انتهای پیام/

 

 

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان