کارشکنی و دست‌اندازی بانک مرکزی بر منابع صندوق توسعه ملی

کارشکنی و دست‌اندازی بانک مرکزی بر منابع صندوق توسعه ملی

رئیس صندوق توسعه ملی با گلایه از دست اندازی بانک مرکزی به منابع این صندوق گفت:بانک مرکزی ارزهای صندوق توسعه ملی را منابع مشاع می داند و برخلاف قانون بر روی منابع صندوق مدیریت کرده و زمانی که قرار است بخش خصوصی از این منابع استفاده کند کارشکنی می کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، صفدر حسینی در پنجمین جلسه هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه تا به امروز بر اساس احکام بودجه‌ای، 12 میلیارد دلار حکم برای مصرف منابع صندوق توسعه ملی صادر شده است افزود: در قانون پیش‌بینی شده بود که حساب صندوق توسعه در بانک مرکزی متمرکز باشد اما بانک مرکزی برخلاف قانون بر روی منابع صندوق ما مدیریت کرده و دستور می‌دهد که منابع این صندوق به کجا رود. اما زمانی که قرار است بخش خصوصی از این منابع استفاده کند کارشکنی می‌کند. 

رئیس صندوق توسعه ملی ادامه داد: بانک مرکزی اینطور احساس می‌کند که ارزهای صندوق توسعه ملی منابع مشاع است و بانک مرکزی هم با این پول‌ها حق سرمایه‌گذاری دارد.

صفدرحسینی تاکید کرد: این موضوع چالش بزرگی ایجاد کرده است زیرا بانک مرکزی عادت داشته که با ارز نفت کار کند. صندوق توسعه ملی هیئت امنا و هیئت عامل دارد ولی بانک مرکزی پول‌های این صندوق را برای خود می‌داند.

وی یادآور شد: منابع این صندوق به صورت ارز اختصاص یافته و به صورت ارز دریافت می‌شود و نباید انتظاری خارج از این شکل داشت.

* مجلس حق قانونگذاری در صندوق توسعه ملی ندارد

رئیس صندوق توسعه ملی با بیان اینکه مجلس حق قانونگذاری در صندوق توسعه ملی ندارد اضافه کرد: براساس دستورات جدید، مجلس حق قانونگذاری در این صندوق راندارد زیرا مصارف این صندوق از قوانین و تکالیف بودجه جدا است.

صفدرحسینی اضافه کرد: براساس همین دستورات اساسنامه صندوق توسعه ملی دائمی شده است و این برای اولین بار بوده که اساسنامه دائمی برای این صندوق در نظر گرفته و تنفیذ شده است.

وی افزود: رئیس جمهور و رئیس مجلس به این روند اعتراض کرده‌اند که امیدواریم این چالش با تدبیر مقام معظم رهبری حل شود.

مدیرعامل صندوق توسعه ملی یادآور شد: در برنامه سوم توسعه حساب ذخیره تشکیل شد تا وابستگی بودجه به نفت کاهش یابد و از زمانی که این صندوق ایجاد شد تاثیرات مثبتی در اقتصاد کشور شاهد بود.

وی با بیان اینکه حساب ذخیره ارزی هیچگاه درچارچوب خود حرکت نکرده است گفت: در برنامه پنجم به راهبرد شفاف و دقیق‌تری نسبت به حساب ذخیره ارزی صورت گرفته است و این حساب به صندوق تبدیل شد که 80 درصد آن به بخش خصوصی و 20 درصد آن به بخش دولتی اختصاص یافت. 

* درخواست‌های دولت، صندوق توسعه ملی را از مسیر خود منحرف می‌کند

این مقام مسئول یادآور شد: صندوق یک ثروت ملی است که در بودجه سال 94 روی این صندوق به دلیل کاهش درآمد نفتی 5 میلیارد حساب باز شده است که در سال قبل نیز 12 میلیارد دلار بود اما از این میزان اندک نیز تاکنون 12 میلیارد دلار حکم برای مصارف آن صادر شده است.

وی در پایان گفت: دولت هر جا کم می‌آورد می‌گوید از منابع صندوق توسعه ملی تامین شود که این امر یک چالش بزرگ به حساب می‌آید و این صندوق را از مسیر خود منحرف کند. 

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه