افکار عمومی آمریکا درباره توافق هسته‌ای با ایران تحت تاثیر اختلافات حزبی

افکار عمومی آمریکا درباره توافق هسته‌ای با ایران تحت تاثیر اختلافات حزبی

نتایج جدیدترین نظرسنجی نشان می‌دهد که نظرات مردم آمریکا در خصوص توافق هسته‌ای ایران به شدت تحت تاثیر اختلافات حزبی قرار گرفته است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه واشنگتن پست در مطلبی با اشاره به تاثیر اختلافات حزبی در آمریکا بر افکار عمومی مردم این کشور درباره توافق هسته‌ای با ایران می‌نویسد: در حالی که کاخ سفید به هدف خود برای جلب حمایت کافی در سنا برای ناکام گذاشتن تلاش‌های جمهوریخواهان در مخالفت با توافق هسته‌ای نزدیک تر شده است، نتایج نظرسنجی دانشگاه مریلند حاکی است، 52 درصد مردم آمریکا خواستار تصویب توافق هسته‌ای ایران از سوی کنگره بوده و 47 درصد نیز خواستار رد این توافق شده‌اند.

البته تجزیه و تحلیل نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که حدود 70 درصد دموکرات‌ها از توافق هسته‌ای حمایت می‌کنند و درصد تقریبا مشابهی از جمهوریخواهان نیز مخالف این توافق هستند. حدود 60 درصد افراد مستقل نیز از توافق هسته‌ای حمایت کرده‌اند.

این نظرسنجی به توضیح و تفسیر راهبرد کاخ سفید در تمرکز بر حمایت دموکرات‌های کنگره در مخالفت با تلاش‌های جمهوریخواهان، کمک می‌کند. تقریبا همه جمهوریخواهان اعلام کرده‌اند که در مخالفت با توافق هسته‌ای ایران رای خواهند داد. البته دولت اوباما تنها به حمایت 3 سناتور دیگر نیاز دارد تا وتوی احتمالی رئیس جمهور آمریکا را باثبات حفظ کند.

البته سایر نظرسنجی‌های اخیر نیز نشان می‌دهد که کمپین مخالفت با توافق ایران، در بین افکار عمومی آمریکا پیشرفت نسبی داشته است. به عنوان مثال، نظرسنجی دانشگاه کویینی پیاک حاکی است که بیش از 55 درصد رای دهندگان آمریکایی با توافق هسته‌ای ایران مخالف هستند و تنها 25 درصد آنها از توافق حمایت می‌کنند.

نظرسنجی سی ان ان و موسسه او ار سی که اواسط آگوست انجام شد نیز نشان می‌دهد که بیش از 56 درصد آمریکایی‌ها خواستار مخالفت کنگره با توافق هستند.

ایران و قدرت‌های جهانی پس از نزدیک به 2 سال مذاکره، 23 تیرماه به جمع‌بندی درباره مذاکرات هسته‌ای دست یافتند. حامیان برجام در آمریکا بر این باورند که این توافق مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای خواهد شد. رژیم بازرسی‌ها از تاسیسات ایران و محدودیت‌های اعمال شده بر ظرفیت غنی سازی اورانیوم، مهمترین استدلال حامیان برجام به شمار می‌رود. از سوی دیگر منتقدان خواستار بازگشت به میز مذاکره و اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه تهران هستند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت