دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در مطالعات و تاریخ شفاهی ترور فعالیت بیشتری داشته باشند

دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در مطالعات و تاریخ شفاهی ترور فعالیت بیشتری داشته باشند

مدیریت امور اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی گفت: انشگاه‌ها و مراکز پژوهشی باید در مطالعات ترور و تاریخ شفاهی در این زمینه فعالیت بیشتری داشته باشند. مطالعات ترور باید در زمره فعالیت‌ها قرار بگیرد جامعه ما نیازمند تاریخی کردن این مطالعات است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، دومین روز از کنگره بین المللی 17000 شهید ترور صبح امروز سه‌شنبه 10 شهریور ماه 94 با حضور حسین شیخ الاسلام، مشاور امور بین الملل رئیس مجلس شورای اسلامی در دانشگاه شهید بهشتی آغاز به کار کرد. این مراسم  در تالار خواجه نصیر دانشگاه شهید بهشتی در حال برگزاری است.

دکتر ابوالفضل حسن آبادی، مدیریت امور اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی با موضوع «تاریخ شفاهی ترور» در این همایش گفت: تاریخ شفاهی یکی از روش‌های پژوهشی و ابزار جمع آوری اطلاعات در چند دهه اخیر بوده که در حوزه‌های مختلفی در دنیا مورد استفاده است. به طور کلی یک روش علمی‌ به شمار می‌رود که از طریق مصاحبه‌های صوتی و تصویری و... انجام می‌گیرد. کارکردهای جمعی و فردی بسیاری در دنیا دارد و می‌تواند جنبه‌هایی از تجربیات تاریخی زندگی که به ندرت ثبت شده یا درمورد آن تساهل شده را کشف کند. همچنین تاریخ شفاهی خاطرات گروهی را ضبط می‌کند گروه‌های مختلفی از لایه‌های زیرین جامعه را شناسایی می‌کند.

حسن‌آبادی ادامه داد: خاطرات ترور در زمره خاطرات سخت شفاهی محسوب می‌شود چون دردآور و همراه با رنج‌هایی روایت می‌شود که ترکیبی از ترس و ناراحتی را در بردارد و خیلی‌ها علاقه‌مند صحبت در این زمینه نیستند. مشکلات بعد از ترور نیز شاید اصلا توسط خانواده‌های بازماندگان مطرح نشود و همین باعث می‌شود جزء خاطرات سخت دنیا برای ثبت کردن به حساب آید.

وی به نمونه‌هایی در کشورهای مختلف جهان اشاره کرد و گفت: پرتلی در مصاحبه‌هایی که درباره قتل عام مردم روم و توسط نازی‌ها انجام شده، به مساله تفاوت دیدگاه‌های مردم در باره وقایع بد و اثر متفاوت آن بر زندگی انسان‌ها بحث می‌کند او در زمره اساتید تاریخ شفاهی به حساب می‌آید. در اوکراین ابعاد مختلف ترور و استفاده از تاریخ شفاهی مورد توجه قرار گرفته و در سایتی به نام «سرزمین ترور» نیز ابعاد مختلف ترور و کشته شدن افراد در دوره‌های معاصر بررسی می‌شود. در کوبا نیز اثرات تحریم‌های طولانی مدت در برخی از قسمت‌های حساس جامعه از طریق تاریخ شفاهی بررسی شده است.

مدیریت امور اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی در ادامه سخنانش افزود: در ایران عمدتا بیشترین کاری که در مورد ترور انجام شده توسط بنیاد هابیلیان بوده ولی به طور کلی کمتر فعالیتی در حوزه تاریخ شفاهی صورت گرفته است. معمولا با توجه به اینکه مطالعات ترور در دنیا جدید است ابعاد پنهان و مبهمی دارد. ما معتقدیم دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی باید در مطالعات ترور و تاریخ شفاهی در این زمینه فعالیت بیشتری داشته باشند. 

حسن آبادی در پایان سخنان خود افزود: تاریخی کردن مطالعات ترور باید در زمره فعالیت‌ها قرار بگیرد جامعه ما نیازمند تاریخی کردن این مطالعات است. من اعتقاد دارم درباره مسئله ترور باید به حواشی هم توجه شود مثلا خانواده‌ها باید در مطالعات برجسته شود تا بحث حقانیت و معرفی مشکلات ترور بیشتر از گذشته بررسی شود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران