خانه‌‌هایی که بنگاه اقتصادی شدند

خانه‌‌هایی که بنگاه اقتصادی شدند

طی دو سال گذشته به کسانی که چرخ اقتصاد را در خانه می‌چرخانند، ۲۶ هزار میلیارد و ۳۷۳ میلیون ریال تسهیلات اشتغالزایی پرداخت شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در مود کسانی صحبت می کنیم که ابتکار خلاقانه ای برای درآمد زایی به خرج داده‌اند، به همین دلیل هم مجبور نیستند صبح به صبح در شرکت یا اداره ای کارت بزنند، یا هر روز با صرف چند هزار تومان هزینه از این سر شهر تا آن سر شهر را سپری کند.با وجود اینکه عده ای این افراد را شاغل حساب نمی‌کنند اما مشاغل خانگی منبع درآمدی برای آنها و خانواده‌هایشان است.

 کسانی که در این شغل‌ها فعالیت دارند بدون آنکه ماه‌ها در صف طولانی برای کسب شغل بمانند برای خود درآمدی را دست و پا کرده اند. اهمیت مشاغل خانگی تا جایی است که حسن طایی، معاون اشتغال وزیر کار می گوید: جایگاه مشاغل خانگی نقطه شروع اشتغال و بهبود بازار کسب و کار محسوب می شود. اگر اطلاعات در سامانه حمایت از مشاغل خانگی درست شکل بگیرد ما می توانیم هم فرایند کار را پیگیری کنیم و هم نظارت خوبی داشته باشیم.

این مقام مسئول در وزارت کار با بیان اینکه برای بهبود فضای کسب و کار باید از خانه شاغل باشیم تاکید کرد: فضای منزل یک فضای چند منظوره است و کسانی که دوست دارند و مایلند می توانند کاری را به طور کامل یا بخشی از فرایند آن را در منزل انجام دهند.

طایی ادامه داد: هدف اصلی معاونت اشتغال وزارت کار پیگیری و تسهیل کار از خانه تا کارخانه و از خانه تا مزرعه است و این به معنای ساماندهی مشاغل خانگی، خُرد و کوچک و وصل شدن آنها به بنگاه های بزرگ است.

به گزارش تسنیم ،مشاغل خانگی به شکل سنتی تر آن در کشورهایی مانند چین، هند و پاکستان هم دیده می شود که شخص، دار قالی می زند و بازار بیرونی هم پیدا می کند، اما منظور اصلی ما از مشاغل خانگی، مشاغلی است که امروزی تر و جدیدتر باشد، مشاغلی با سازماندهی قوی تر که به صورت خانوادگی انجام می شود و در کشور ما  هنوز رونق نیافته است. توسعه مشاغل خانگی بعد از کمک به اقتصاد خانواده، به نفع دولت هاست چراکه هزینه تولید را پایین می آورد.

علی ربیعی، وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی بارها به ‌سیاست‌ها و برنامه‌های دولت تدبیر و امید در حوزه‌های اشتغال‌زایی اشاره کرد و افزود:‌ مشاغل خانگی از پایین‌ترین سطوح ایجاد شغل در این زنجیره است که باید به هم متصل شود.توسعه مشاغل خانگی امر مهمی است که باید لحاظ شود.

 وی ادامه داد: اکتفا کردن به ایجاد اشتغال در بنگاه‌های بزرگ درست نیست، ‌توجه به مشاغل خرد و خانگی امری ضروری و راهگشاست. با توجه به منابع موجود استراتژی دولت در حوزه‌های اشتغال‌زایی، معطوف به مشاغل خرد و خانگی نیز هست. با مطالعه دقیق، عمیق و کارشناسانه دراین حوزه، بایستی بحث مشاغل خانگی در چرخه‌های بزرگ‌تر تعریف شوند.استفاده از تجارب بین المللی و منطقه ای کردن مشاغل خانگی در این زمینه امری ضروری است. با شناسایی ظرفیت‌های موجود در این زمینه و انجام کارهای مطالعاتی و تحقیقاتی می‌توان مشاغل مولد و پایدار ایجاد کرد.

 اما با توجه به اینکه هستند خانه هایی که چرخ اقتصاد کشور را می‌چرخانند. اقدامات دولت در این زمینه چه بوده است.

در 2سال خدمت دولت تدبیر تداوم اجرای برنامه ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی و صدور مجوز مشاغل خانگی به تعداد 940 هزار و 352، پرداخت تسهیلات بانکی به طرح های اشتغال جمعاًبه مبلغ 26 هزار میلیارد و 373  میلیون ریال در دو ساله دولت تدبیر و امید و پرداخت 543 میلیارد ریال به تسهیلات مشاغل خانگی از محل صندوق کارآفرینی امید و پرداخت بخشودگی سود و جرائم تسهیلات از محل وجوه اداره شده جمعا به مبلغ 152میلیارد ریال؛ نیز در راستای توسعه بازار کار کشوراز جمله برنامه‌ها در حوزه مشاغل خانگی بوده است.

*شناسایی رشته‌هایی در فضایICT

 همچنین مهناز امامدادی، رئیس ستاد مشاغل خانگی وزارت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی  مهمترین اقدامات در عرصه مشاغل خانگی راحمایت از گروه‌های پشتیبان دانست و گفت: پایدار سازی کسب و کارهای خانگی٬ خرد وکوچک از طریق تکمیل و توسعه زنجیره ارزش، توسعه ظرفیت های اشتغالزائی، ایجاد و توسعه زمینه های افزایش درآمد و بهبود معیشت افراد جامعه، تقویت فرهنگ کار جمعی٬ کارآفرینی  و تولید، ارتقاء بهره وری نیروی کار و سرمایه، سوق دهی و هدایت اقتصاد غیررسمی به سمت اقتصاد رسمی از اهداف مهم این طرح است.

امامدادی افزود: توسعه فعالیت های پشتیبانی و شبکه ای را فراتر از مشاغل خانگی می‌دانیم. گاهی در بحث مشاغل خانگی، با محدودیت‌هایی روبرو می‌شدیم چرا که بخشی از کارها در خانه قابلیت اجرایی شدن نداشتند و این طرح کمک می‌کند که محدودیت پوشانده شود. برخی از مشاغل فرهنگی و هنری باید به صورت انفرادی انجام شود. با اینگونه طرح‌ها برای فعالیت انفرادی موافقت می‌شود اما در غیر این صورت با طرح‌های دیگر موافقت نمی‌شود.

وی  دربیان شناسایی رشته های جدید اظهار داشت: در کنار شناسایی رشته های جدید، مطابق قانون سالیانه یکبار رشته ها را ارزیابی می‌کنیم.این روند صعودی است نه نزولی. امسال 372 رشته افزایش یافته است. علاوه بر آن یکی از مباحث جدی که دنبال می‌کنیم. شناسایی رشته‌هایی در فضایICT  است. این مشاغل در تولید بدون کارخانه هستند و قابلیت اجرا در منزل را دارند.

امامدادی ادامه داد: انتقال بخشی از فعالیت‌هایی که امکان انجام آن در فضای خانه وجود دارد را دنبال می‌کنیم. حدود 300رشته هم دبیرخانه مشاغل خانگی شناسایی کرده است که در مراحل اولیه هستند. اسامی این رشته ها به دستگاه ها تخصصی جهت بررسی ارسال شده است، این دستگاه ها پس از بررسی اعلام می‌کنند که این رشته ها قابلیت اجرا در محیط خانه را دارد یا خیر.در میان رشته های شغلی که بیشترین متقاضی را دارند، فعالیت های قالیبافی، خیاطی، پرورش دام و طیور، تایپ و گلیم بافی بیشترین میزان تقاضا را دارند. به صورت کلی 70 درصد متقاضیان مشاغل خانگی زنان و 30 درصد مردان هستند.

 انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه