نقش سازمان منافقین در سیاست‌های اتحادیه اروپا و آمریکا

نقش سازمان منافقین در سیاست‌های اتحادیه اروپا و آمریکا

رئیس کانون صلح فرانسه با اشاره به خارج شدن نام سازمان منافقین از لیست گروه‌های تروریستی، گفت: امروزه این سازمان در شبکه غیررسمی جامعه بین‌الملل به عنوان اهرم فشار علیه جمهوری اسلامی استفاده می‌شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، فرانسوا فیلیپ رئیس کانون صلح فرانسه در دومین کنگره بین‌المللی 17 هزار شهید ترور با اشاره به فعالیت سازمان منافقین در فرانسه، گفت: من به عنوان یکی از مسئولان سازمان‌های غیردولتی در زمینه صلح در پاریس کار می‌کنم یکی از کارهای ما مربوط به شناخت سازمان منافقین است و اعتقاد دارم این سازمان در مخالفت جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کند. با توجه به ساختار بین‌الملل من به عنوان شهروند وظیفه خود دانستم که گزارشی از فعالیت این سازمان تروریستی از زمانی که در فرانسه مستقر بودم ارائه دهم.

وی افزود: می‌خواهم از عوامل مختلفی که این گروه تروریستی و تأثیرگذاری آن در روابط دیپلماتیک با ایالات متحده آمریکا، فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی داشته‌است و توانسته ابعاد مختلفی از تأثیرگذاری را بر سیاست‌های اروپا بگذارد سخن بگویم. این سازمان تروریستی بیش از 10 سال در لیست سازمان‌های تروریستی دنیا قرار داشت اتحادیه اروپا و ایالات متحده از این سازمان برای وارد کردن فشار علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده می‌کردند.

فرانسوا فیلیپ با اشاره به تغییر رویکرد کشورهای غربی در رابطه با سازمان منافقین، گفت: اوایل ایالات متحده و کشورهای اروپایی سازمان منافقین را به عنوان یک گروه تروریستی فرض می‌کردند حتی عده‌ای از آنها را از واشنگتن به این دلیل اخراج کردند. اما زمانی هم رسید که ایالات متحده شروع به حمایت از آن کرد تا جایی که وزیر خارجه وقت ایالات متحده گفت سازمان منافقین خود بخشی از جنگ علیه تروریسم جهانی است. سازمان منافقین همانند بسیاری از سازمان‌های فرقه‌ای دنیا از حمایت مالی زیادی برخوردار است. اما نام آن از لیست گروه‌های تروریستی برداشته شد و امروزه در شبکه غیررسمی جامعه بین‌الملل به عنوان اهرم فشار علیه جمهوری اسلامی استفاده می‌شود.

رئیس کانون صلح فرانسه در ادامه تصریح کرد: اعضای سازمان منافقین سال‌ها نسبت به برگزاری ملاقات‌های منظمی در فرانسه اقدام کرده‌اند ماهیت اصلی آنها در پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران مشخص شده است. از این سازمان برای جلوگیری از ایجاد آشتی میان جمهوری اسلامی و کشورهای اروپایی استفاده شد. در این زمینه از استراتژی‌های مختلف و اهرم‌هایی مثل حقوق بشر و حقوق زنان استفاده شد حتی مریم رجوی هم با رویکردهای سکولار و با استفاده از این اهرم‌ها میان کشورهای ایران و اروپایی می‌خواست تنش ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه سازمان منافقین توانسته در پارلمان اروپا حامیانی برای خود جذب کند، گفت: قبل از پیروزی انقلاب این سازمان علیه اهداف آمریکایی فعالیت‌هایی را انجام می‌داد. بعد از پیروزی انقلاب این اهداف را علیه جمهوری اسلامی به کار گرفت. در سال 2002 در کنفرانس خبری واشنگتن اطلاعات زیادی را در این زمینه‌ها اعلام کرد. موضوع تروریسم و هسته‌ای این سازمان را به خطر انداخت اما دادگاه فرجام خواهی انگلستان در نهایت نام آن را از لیست سازمان‌های تروریستی خارج کرد.

وی افزود: خارج شدن نام این سازمان از لیست سازمان‌های تروریستی یعنی آنها می‌توانند در انگلیس فعالیت خود را ادامه دهند همچنین فعالیت آنها می‌تواند در ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا قانونی نیز بشود. اگر اینها فکر کنند می‌توانند لابی‌های برای خود در این کشورها جذب کنند می‌توانند همچنان علیه ایران فعالیت داشته باشند اما حتی کشورهای حامی آنها هم معتقدند سازمان منافقین جایگزین خوبی برای مقامات ایران نیست. زیرا از حمایت‌های مردمی در این کشور برخوردار نیست.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران