نیروگاه تلمبه‌ای ذخیره‌ای سیاه بیشه عامل پایداری شبکه کشور است


نیروگاه تلمبه‌ای ذخیره‌ای سیاه بیشه عامل پایداری شبکه کشور است

وزیر نیرو گفت: نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای سد سیاه بیشه نقش بی‌بدیلی در کنترل فرکانس شبکه کشور و پایداری آن دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از چالوس، حمید چیت چیان امروز در مراسم بهره برداری از تمامی واحدهای نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای سیاه بیشه با بیان اینکه این نیروگاه یکی از افتخارات بزرگ کشور و صنعت است,اظهار داشت: این طرح از جمله طرح‌هایی بود که قبل از انقلاب شروع و در مقاطعی با وقفه روبرو شد اما سرانجام با ایستادگی و تلاش شبانه روزی مدیران, کارگران و صنعتگران کشور به بهره برداری رسید.

وی با اشاره به امکانات خاص این نیروگاه خاطرنشان کرد: اکنون کشور ما دارای شبکه عظیمی بوده که حدود 74 هزارمگاوات ظرفیت اسمی نصب شده از بزرگ‌ترین نیروگاه‌های کشور است.

چیت چیان با اعلام اینکه شبکه نیروگاه تلمبه ذخیره ای سیاه بیشه چهاردهمین شبکه بزرگ دنیا است, تصریح کرد: مدیریت این شبکه با دیگر شبکه‌ها متفاوت است زیرا انواع نیروگاه‌های بخاری, سیکل ترکیبی, گازی, اتمی, آبی, بادی, انواع ژنراتورها و واحدهای بزرگ و کوچک در این شبکه مسغول فعالیت است.

وی, امکان ذخیره‌سازی بالای برق را از مهم‌ترین ویژگی‌های این طرح عنوان کرد و افزود: در سال‌های اخیر شبکه برق کشور توانست از نظر مدیریت فرکانس به شبکه کیفی بالایی ارتقا یابد که به خودی خود تنها با ساخت نیروگاه و پست امکان پذیر نیست.

وزیر نیرو با اعلام اینکه شبکه برق کشور، سیزدهمین سالی است که بدون دچارشدن به بلاک اوت در حال کار است, تصریح کرد: با توجه به اینکه با ورود و خروج مصارف بزرگ نوساناتی در شبکه ایجاد می‌شود و نیاز داریم تا شبکه به این نوسانات در کمتر از یک دقیقه پاسخ دهد این نیروگاه می‌تواند در کمتر از 30 ثانیه در مدار قرار گیرد و به صورت مولد وارد شبکه برق شود.

وی بیان کرد: اکنون در شبکه, شبکه نیروگاه اتمی را داریم که باید دائما در یک ظرفیت ثابت فعالیت کند و این واحد باید وجود داشته باشد که اگر نیاز به شبکه کمتر بود بتواند مصرف جدیدی ایجاد کرد تا پایداری شبکه حفظ شود.

چیت چیان خاطرنشان کرد: وجود نیروگاه تلمبه ذخیره ای یکی از مهم‌تربن مکمل‌های شبکه بود تا کمتر از یک دقیقه تولید خود را وارد شبکه کند تا تولید شبکه حفظ شود.

وی در مورد نیروگاه‌های تجدید شونده نیز با اشاره به اینکه این نیروگاه‌ها تابع شرایط محیطی هستند, گفت: با توجه به اینکه وجود نیروگاهی برای پاسخ به نوسانات طبیعی ضرورت داشت با بهره برداری از این نیروگاه به چندین نیاز شبکه پاسخ و در کنترل فرکانس شبکه و پایداری شبکه کشور پاسخ داده می‌شود.

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon