اصلاح‌طلبان شورای شهر: می‌دانستیم رأی نمی‌آوریم


اصلاح‌طلبان شورای شهر: می‌دانستیم رأی نمی‌آوریم

انتخابات هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در آغاز سومین سال فعالیت شورا، پس از مدت‌ها هر ۳۱ عضو شورا را در صحن علنی گرد هم آورد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، یکصد و هفتاد و نهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران که با یک هزار و سیصد و دوازدهمین جلسه متوالی شورای اسلامی شهر تهران برابر بود، در ساعت 9 و 30 دقیقه صبح امروز در حالی آغاز شد که همه اعضا به جز احمد مسجد جامعی، کاندیدای اصلاح طلبان برای تکیه بر کرسی ریاست شورا در صحن حضور داشتند و دقایقی پس از آغاز جلسه، او نیز به جمع همکارانش پیوست.
اگرچه انتخابات هیئت رئیسه مطابق با دستور جلسه مکتوب قرار بود در انتهای جلسه برگزار شود تا برابر روال قانونی، رییس فعلی آخرین جلسه دوره مسئولیت خود را نیز اداره کند، اما از آن‌جا که فرزند حجت‌الاسلام ناصحی به دلیل عارضه قلبی در بیمارستان بستری بود و او نمی‌توانست تا انتهای جلسه حضور داشته باشد، مقرر شد انتخابات به عنوان دستور نخست برگزار شود.
مجتبی شاکری نیز این پیشنهاد را در تذکر پیش از دستور خود مطرح کرد و علت آن را هیجان خبرنگاران توصیف کرد؛ هیجانی که به زعم چمران بی‌دلیل بود. احمد دنیامالی و اقبال شاکری نیز از دیگر پیشنهاد دهندگان جا به جایی دستور جلسه بودند.
با وجود اینکه موافقت چمران به لحاظ قانونی برای جابه‌جایی دستور جلسه کفایت می‌کرد اما به پیشنهاد اسماعیل دوستی این موضوع به رأی گذاشته شد و نمایندگان مردم به اتفاق آرا با برگزاری انتخابات در ابتدای جلسه موافقت کردند.
برابر روال سال گذشته، رأی‌گیری در برگه‌های پیش‌بینی شده که به امضای الهه راستگو و ابوالفضل قناعتی به عنوان منشی‌های جلسه رسید، انجام شد. قرار بود برای اطمینان از سلامت انتخابات، در صورت تساوی آرای چمران و مسجدجامعی به عنوان دو نامزد تصدی ریاست شورا، پس از اخذ رأی در برگه‌های زرد رنگ پیش‌بینی شده، تکرار رأی‌گیری در برگه‌های آبی و سفید صورت گیرد، اما پس از توزیع و جمع‌آوری برگه‌های زردرنگ و با پیروزی قاطع مهدی چمران با 17 رأی در برابر 13 رأی مسجدجامعی و یک رأی سفید، برگه‌های آبی و سفید اصلاً به کار نیامد.
انتخابات با رأی‌گیری برای نایب رئیس شورای شهر ادامه یافت و همچون سال گذشته، رقابت احمد حکیمی‌پور و مرتضی طلایی با پیروزی طلایی خاتمه یافت.
سپس نامزدهای انتخابات دو منشی جلسه معرفی شدند و اگر چه این مسئولیت بیشتر ناظر بر اداره جلسه است اما همان طور که پیش‌بینی می‌شد نامزدهای پیشنهادی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان کنار هم معرفی شدند و تمام آرای نمایندگان نیز به شکل حزبی نگاشته شد، به این ترتیب ابوالفضل قناعتی و محسن پیرهادی با 17 رأی از محمدمهدی تندگویان و شجاع پوریان پیشی گرفتند و با رأی برابر منشی جلسه شدند. البته مقرر شد طی یک انتخابات داخلی در هیئت رئیسه، تکلیف منشی اول و دوم جلسه مشخص شود.
نتیجه رقابت میان رضا تقی‌پور و اسماعیل دوستی نیز در این بخش از جلسه کاملاً مشخص بود. هر چند در مرتبه اول آرا به درستی شمارش نشد و 30 رأی توسط الهه راستگو قرائت شد، اما در شمارش دوم مشخص شد که تقی‌پور با 16 رأی برای سومین سال متوالی سخنگوی شورای شهر باقی ماند.
علی صابری، عضو حقوقدان شورای شهر یکی از کسانی بود که به پیرهادی بابت انتخاب به عنوان منشی جلسه تبریک گفت و در عین حال از او تقاضا کرد نسبت به یادگیری آیین‌نامه داخلی شورا اهتمام کند تا شورا از این پس شاهد پایبندی جدی‌تر به مقررات باشد. او حتی به شوخی پیرهادی را تهدید کرد که حین جلسات از او مبتنی بر آیین‌نامه امتحان خواهد گرفت.
اما ظاهراً اصلاح طلبان انتظار داشتند که اصولگرایان پس از پیروزی قاطع در انتخابات ریاست شورا، به نفع آن‌ها کناره‌گیری کنند و هنگامی که انتخابات طبق روال عادی برگزار شد، جو سیاسی بر صحن حاکم شد. سخنان تند سرخو که اصولگرایان را به تمامیت‌خواهی متهم کرد و واکنش سروری به وی که وسعت نظر اصلاح‌طلبان را در دولت اصلاحات و مجلس ششم زیر سؤال برد، جلسه را که تا ساعت پایانی بی‌حاشیه ادامه یافته بود، قدری متشنج کرد، به نحوی که حتی ولی‌الله شجاع پوریان نیز از نحوه برخورد همفکرانش انتقاد کرد و گفت: ما از دیروز می‌دانستیم که احتمالاً 13 رأی داریم، اما در رقابت شرکت کردیم.
اسماعیل دوستی هم که در رقابت با طلایی شکست خورده بود، با روی گشاده سخن گفت و از این که جلسه وارد فضای سیاسی شده است، انتقاد کرد و گفت: من اصلاً نگران شورا نیستم، نگران کل کشور هستم. هنگامی که رأی‌گیری انجام شد ما می‌دانستیم که رأی نمی‌آوریم.
حضور 31 عضو شورا روی صندلی‌های خود نیز دیری نپایید و پس از اتمام رأی‌گیری ناصحی با عذر موجه جلسه را ترک کرد. علیرضا دبیر هم قصد داشت در صورت عدم بررسی دستور جلسه بعدی، صحن را ترک کند که چمران ابتدا اعلام کرد جلسه ادامه خواهد یافت، اما از آنجا که بیش از نیمی از اعضای شورای شهر پس از اتمام انتخابات ضمن تبریک، تذکراتی را مطرح کردند، عملاً وقت کافی برای بررسی دستور جلسه بعدی باقی نماند و معاون خدمات شهری شهردار تهران هم که برای این منظور از اول وقت در صحن حاضر بود، دست خالی شورا را ترک کرد.

انتهای پیام/

حج ۱۴۰۳
پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon