آمریکا در رقابت با روسیه، پاکستان را از دست نخواهد داد

آمریکا در رقابت با روسیه، پاکستان را از دست نخواهد داد

در حالی که روزنامه آمریکایی چندی پیش از نزدیکی اسلام‌آباد به مسکو و دوری از واشنگتن خبر داده بود اما در واقع واشنگتن برای به‌دست آوردن منافع ملی و همچنین برای رقابت با چین و روسیه در منطقه، اسلام‌آباد را هرگز از دست نخواهد داد.

«فرحان مهدوی» خبرنگار پاکستانی در مطلب ارسالی به دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم با بررسی سیاست‌های واشنگتن- اسلام‌آباد در رابطه با تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی می‌نویسد که  آمریکا هرگز پاکستان را که متحد طولانی مدت این کشور است، از دست نخواهد داد.

مردم پاکستان مخالف دخالت آمریکا در کشورشان هستند زیرا آن‌ها می‌دانند که چنین کاری اسلام‌آباد را با مشکلات گوناگون روبرو کرده است.

مردم پاکستان می‌خواهند تا در بین جامعه جهانی به عنوان یک کشور آزاد و مستقل شناخته شوند در حالی که جامعه جهانی اسلام‌آباد را همواره آمریکایی می‌داند که این سبب تحقیر پاکستانی‌ها است.

باید درک کرد که همه کشورها منافع ملی خود را در اولویت قرار می‌دهند و آمریکا برای چنین کاری از برخی کشورهای منطقه‌ای و جهانی استفاده می‌کند.

متأسفانه در پاکستان تئوری توطئه به حدی رسیده است که حتی فردی به دلیل سخنان حق و راستگویی نیز مورد اتهام قرار می‌گیرد.

با توجه به سیاست‌های واشنگتن و اسلام‌آباد، به نظر می‌رسد که ساختار کنونی پاکستان و روابط آن با آمریکا تضعیف نخواهد شد.

«وال استریت ژورنال» چندی پیش نوشت که اسلام آباد در حال بازبینی گزینه‌های استراتژیک خود پس از افزایش تنش با واشنگتن است که این کشور را به عنوان یک متحد غیر قابل اعتماد آمریکا در مبارزه با شبه نظامیان در منطقه نشان می‌دهد.

به گفته روزنامه آمریکایی، فروش بالگرد نظامی و سرمایه‌گذاری 2 میلیارد دلاری در خط لوله گاز طبیعی، بزرگترین سرمایه‌گذاری روسیه در دهه گذشته در پاکستان است، بنابراین نگاه اسلام‌آباد به سوی دشمن سابق متمایل شده و از متحد طولانی مدتش آمریکا، دوری اختیار کرده است.

«نواز شریف» نخست وزیر پاکستان در دیدار اخیرش از روسیه، در حاشیه کنفرانس سازمان همکاری‌های شانگهای با «ولادیمیرپوتین» رئیس جمهور این کشور ملاقات کرد و خواستار روابط چند وجهی متشکل از دفاع، تجارت و انرژی شد.

روزنامه آمریکایی نوشت: این تحولات نشان دهنده تغییر عمده‌ای برای روسیه و پاکستان در واکنش به تغییر جغرافیای سیاسی جاری در منطقه است.

به گفته مقامات آمریکا، بزرگترین دلیل رابطه جدید بین روسیه و پاکستان پیشنهاد خط لوله گاز 1100 کیلومتری است، که با همکاری شرکت دولتی «روستیک» روسیه ساخته خواهد شد.

شرکت روستیک خط لوله گاز پاکستان را پس از راه اندازی، برای 25 سال کمک مالی خواهد کرد.

اما با وجود همکاری پاکستان با روسیه، کارشناسان می‌گویند که این احتمال وجود دارد که پاکستان به دنبال بهبود روابط با روسیه باشد اما توانایی دوری از آمریکا را نیز ندارد زیرا این کشور بزرگترین تأمین کننده کمک مالی و تجهیزات نظامی اسلام‌آباد است.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده کنگره آمریکا، مقامات واشنگتن تاکنون 31 میلیارد دلار کمک و بازپرداخت‌های نظامی و غیر نظامی را برای پاکستان فراهم کرده‌اند.

پاکستان چندی قبل نیز با آمریکا، توافقامه یک میلیارد دلاری برای خرید بالگرد نظامی (AH-1Z)، یک هزار موشک و سایر تجهیزات نظامی را به امضا رساند.

به گفته برخی کارشناسان، روسیه و چین در مورد حفاظت از مناطق جنوبی خود در برابر صدور افراط‌گرایی و بی‌ثباتی از پاکستان و افغانستان نگران هستند به همین دلیل با سرمایه‌گذاری به دنبال توسعه اقتصادی این دو کشور هستند.

برخی کارشناسان پاکستانی می‌گویند که آمریکا به‌دنبال سقوط و تضعیف پاکستان در منطقه است اما این امر روشن است که واشنگتن همواره اسلام‌آباد را به عنوان یک سپر در منطقه مورد استفاده قرار داده است.

آمریکا معتقد است که اسلام‌آباد دوست صمیمی واشنگتن است زیرا پاکستان در جنگ شوروی در افغانستان نقش کلیدی ایفا کرده بود و همچنین پس از حمله 11 سپتامبر در سال 2001 میلادی نیز به عنوان متحد آمریکا در جنگ علیه تروریسم با این کشور همکاری کرد که تاکنون ادامه دارد.

با این حال، آمریکا نمی‌تواند به‌دنبال سقوط و یا تضعیف پاکستان در منطقه باشد زیرا به گفته آمریکایی‌ها، پاکستان از پیمان‌های «سیتو» و «سنتو» و از زمان حکومت «ژنرال ایوب خان» نخستین دیکتاتور پاکستان (روی کار آمدن در سال 1958 میلادی) تاکنون پیرو آمریکا بوده و تاکنون از هیچ دستور این کشور سرپیچی نکرده است.

پاکستان اگر در حال حاضر سقوط کند، آمریکا از متحد قابل اعتمادی در منطقه محروم خواهد شد و این کشور را با مشکلات فراوانی روبرو خواهد کرد.

بنابراین، آمریکایی‌ها می‌خواهند تا پاکستان پایدار و ثابت در منطقه حضور داشته باشد و همچنین فکر می‌کنند که پس از تخلیه نیروی امنیتی خارجی از افغانستان، اسلام‌آباد باید نقش مهمی در رابطه با منافع آمریکا در منطقه ایفا کند.

آمریکا نمی‌خواهد در این خصوص به هند اعتماد کند و اسلام‌آباد نیز چنین نقشی را تنها با پایداری و ثبات کشورش می‌تواند ایفا کند.

علاوه بر این، همانطور که آمریکا در رابطه با رقابت با چین، نیازمند هند است همچنان برای پاسخ مناسبی به هند، به پاکستان نیز نیاز دارد زیرا زمان آن فرا خواهد رسید که دهلی‌نو رودرروی واشنگتن قرار گیرد و قدرت خود را به رخ این کشور بکشد.

آمریکا می‌داند که پاکستان درگیر جنگ آمریکا علیه تروریست‌ها است بنابراین، خواستار متحد قوی و ثابت در منطقه است.

«دکتر صفدر محمود» یکی از کارشناسان پاکستانی در مطلبی نوشت: وی یکی از مقامات دولتی آمریکا سوال کرد که مقامات آمریکایی اغلب با دیدار از پاکستان، با مقامات عالی این کشور ملاقات می‌کنند، هدف آن‌ها از این روند چیست؟ گفت: "ما به‌دنبال اسب‌های جدیدی در منطقه هستیم."

مقام آمریکایی راست می‌گوید که به‌دنبال اسب‌های جدیدی برای پیشبرد منافع خود در منطقه هستند زیرا اگر مشاهده شود که حاکمان پاکستان پس از 68 سال استقلال هنوز به عنوان اسب‌های آمریکا هستند؛ آزادی آن‌ها از چنین وضعیتی امکانپذیر نیست.

انتهای پیام/پ

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان