چراغ سینما در ۲۶ شهرستان استان فارس «خاموش» است


چراغ سینما در 26 شهرستان استان فارس «خاموش» است

این روزها با اکران فیلم محمد رسول‌الله(ص) جای خالی سینما در شهرستان‌های استان فارس بیشتر دیده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، اکران فیلم محمد رسول الله (ص) از 7 شهریورماه در سینما "شیراز" و "سعدی" شیراز آغاز شده است این فیلم پیش از اکران قرار بود در سینما "پیام" این شهر نیز اکران شود که به دلیل نقص فنی پخش آن در این سینما منتفی شد.

سالن مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان فارس نیز برای اکران این فیلم تجهیز و آماده‌سازی شد و تاکنون نیز به صورت آزمایشی در دو سانس رایگان این فیلم را اکران کرده است و بنا به گفته مسئولان به زودی اکران عمومی این فیلم در سالن مرکز اسناد آغاز می‌شود.

علاوه بر شهر شیراز سالن ارشاد سه شهرستان فسا، کازرون و لار با مساعدت‌های وزارت ارشاد برای اکران این فیلم تجهیز و آماده‌سازی شده است اما 25 شهرستان استان فارس به دلیل نبود سینما از دیدن این فیلم محروم هستند هر چند در همین سه شهرستانی که قرار است این فیلم اکران شود سینمای فعالی وجود ندارد و سالن‌های ارشاد این شهرستان‌ها تجهیز شده‌اند.

به گفته محمدکاظم رحمانی، رئیس ارشاد فسا، فسا نخستین شهرستان استان فارس است که برای اکران فیلم محمد رسول الله (ص) تجهیز و آماده‌سازی شد و سالن آمفی تئاتر اداره ارشاد این شهرستان برای اکران این فیلم با اعتبار یک میلیارد ریال تجهیز و آماده‌سازی شده است. ظرفیت این سالن 400 نفر است و این فیلم به مدت 120 روز در این شهرستان اکران می‌شود.

وی با اشاره به تعطیلی 18 ساله تنها سینمای فسا و با بیان اینکه ساختمان این سینما قابل بازسازی نیست می‌گوید: به دلیل بار ترافیکی که در خیابان این سینما وجود دارد اجازه بازسازی نمی‌دهند.

رحمانی با اشاره به اینکه ساخت سینمای جدید در این شهرستان به 20 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد می‌افزاید: سینمای قدیمی شهرستان دولتی بود و تاکنون نیز متقاضی بخش خصوصی برای ساخت سینمای جدید نداشته‌ایم.

محمدرضا خنشا، رئیس ارشاد کازرون، نیز از تجهیز یک میلیارد ریالی تالار مردانی ارشاد این شهرستان برای اکران فیلم محد رسول الله (ص) خبر می‌دهد و می‌گوید: هر دو سینمای شهرستان کازرون که یکی خصوصی و دیگری دولتی است تعطیل و غیرفعال است.

وی با اشاره به اینکه سینما "پیام" این شهرستان که دولتی است به‌دلیل قدیمی‌بودن ساختمان و تجهیزات حدود 7 ماه پیش تعطیل شده است، می‌افزاید: این سینما برای ادامه فعالیت به تعمیرات اساسی و نوسازی تجهیزات نیازمند است.

سینما "شهر سبز"نیز چند سال پیش توسط بخش خصوصی در شهرستان کازرون ساخته شده است که به گفته خنشا به دلیل عدم استقبال و نبود تماشگر این سینما نیز تعطیل شده و مالک آن تقاضای تبدیل شدن این سینما به مجتمع تجاری _ فرهنگی دارد و در حال حاضر تقاضای وی در حال بررسی است.

بهروز مرامی، مدیر امور سینماهای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد استان فارس، نیز با اشاره به تعطیلی سینما "بهمن"، "حافظ" و "پرسیا" در شیراز می‌گوید: به جز سینما "سعدی"، "شیراز"، "پیام"، "فلسطین" و "ایران" که در شیراز فعال هستند، تنها یک سینمای فعال در جهرم و یک سینمای نیمه‌فعال در استهبان وجود دارد و 26 شهرستان استان فارس از داشتن سینما محروم هستند.

وی با بیان اینکه تعطیلی سینما "بهمن" شیراز خود خواسته بوده و حوزه هنری به قصد فروش این سینما را تعطیل کرده است می‌افزاید: مالک سینما حافظ نیز کمیته امداد است که به‌دلیل فرسودگی ساختمان آن را تعطیل کرده و قصد دارد این سینما را به مجتمع فرهنگی و تجاری تبدیل کند.

سینما "پرسیا" نیز به عنوان تنها سینمای خصوصی و دالبی استان فارس در حال حاضر به دلیل فرو ریختن سقف آن تعطیل است و به گفته کریم تیموری، مدیر این سینما، نامناسب بودن وضعیت سقف 750 متری سینما که ستون نداشت و ایزو‌گام‌های متعدد که سبب سنگین سقف شده بود سبب ریزش سقف شد و تاکنون هیچ اقدامی برای بازسازی این سینما انجام نشده است. 

هر چند استان فارس در سرانه سینما جز 4 استان برتر کشور محسوب می‌شود اما فقر زیرساخت‌های فرهنگی _ هنری یکی از مشکلات هنرمندان و هنردوستان این استان است و سینماهای این استان به دلیل مشکلات مالی، نبود تماشاگر، فرسودگی ساختمان و غیره تعطیل و غیرفعال شده‌اند.

گزارش از ثریا ستاری

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon