نامور مطلق: اتکاء به نفت هنر صنایع دستی کشور را به حاشیه برد

نامور مطلق: اتکاء به نفت هنر صنایع دستی کشور را به حاشیه برد

معاون صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: پول نفت و تکیه‌بر آن، سبب فراموش‌شدن و از دست دادن هنر صنایع دستی و اصالت آن در کشور شد.

بهمن نامور مطلق در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بجنورد اظهار داشت: زمانی، تولیدات ما در بخش صنایع‌دستی به مصرف داخل می‌رسید و در زندگی روزمره مردم استفاده می‌شد اما از زمانی که نفت کشف شد، همه‌چیز حتی معماری و پوشاک را که تعلقی به ما نداشت خریدیم و صنایع‌دستی نیز تنها برای صادرات تولید شد.

وی افزود: با این روند، و پس از تحریم‌ها که خرید صنایع‌دستی در خارج تحریم شد و در داخل نیز خریداری نداشت، صنایع‌دستی به زمین خورد و ما به علت بی‌تدبیری، هویت و صنعت خود را از دست دادیم و اکنون متوجه شدیم که فرهنگ، اندیشه و تفکر ما بوی نفت می‌دهد.

معاون صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بابیان اینکه تنها راه بازگشت و احیاء صنایع‌دستی، بازگشت آن به زندگی و کاربردی کردن آن در جامعه است و در این زمینه بازگرداندن رونق بازار تولیدات هنرمندان و صنعتگران در داخل اولویت ما است.

نامور مطلق به تحول‌های در بازار صنایع‌دستی اشاره کرد و گفت: اگر آمادگی لازم وجود نداشته باشد و به هویت خود بازنگردیم، در شرایط پساتحریم نیز وابستگی‌ها وجود دارد بنابراین اگر نگران نفوذ فرهنگ غرب هستیم باید سرمایه‌گذاری‌ها بر هنر و صنایع‌دستی بیشتر شود.

وی در بخش دیگر سخنان خود، صنایع‌دستی را از اشتغال‌زاترین صنایع برشمرد و گفت: هیچ صنعتی به‌اندازه صنایع‌دستی اشتغال‌زا نیست و اشتغال در این عرصه با کمترین هزینه ایجاد می‌شود.

معاون صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بابیان اینکه جهان آینده، جهان تنوع است، به تنوع قومی و فرهنگی در خراسان شمالی اشاره کرد و گفت: وجود این تنوع‌ها آینده درخشان و روشنی برای خراسان شمالی درزمینهٔ رونق صنایع‌دستی رقم می‌زند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon