ریزگردها نفس ایلام را به‌شماره انداخت‌


ریزگردها نفس ایلام را به‌شماره انداخت‌

آلودگی هوا، شنیدن توصیه‌های بهداشتی، کساد شدن بازار کسب و کار، لغو بسیاری از برنامه‌ها، تعطیلی و تاخیر در بازگشایی ادارات به‌علت بالابودن میزان ریزگرد‌ها در آسمان استان ایلام قصه‌ای تکراری شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ایلام، این روز‌ها مردم میهمان‌نواز استان ایلام میزبان میهمانی هستند که تمایلی برای پذیرایی و میزبانی از آن ندارند.

آلودگی هوا، شنیدن توصیه‌های بهداشتی، کساد شدن بازار کسب و کار، لغو بسیاری از برنامه‌ها، تعطیلی و تاخیر در بازگشایی ادارات به علت بالابودن میزان ریزگرد‌ها در آسمان این استان از جمله خبرهایی است که دیگر برای مردم استان ایلام که چندین سال است آن‌ها را می‌شنوند، تکراری شده است.

مردم شهرستان‌های مرزی دهلران و مهران که به لحاظ اقلیمی کمترین فاصله را با کشور عراق که یکی از کانون‌های تولید این ریزگرد‌ها است، دارند؛ چندین سال است که با مشکلات و پیامدهای ریزگرد‌ها کنار آمده‌اند و به اصطلاح به نوعی همزیستی اجباری روی آورده‌اند.

ریزگرد‌ها که هر از چند گاهی در فصول مختلف سال به استان ایلام و همچنین استان‌های غربی کشور حمله ور می‌شوند سبب افزایش تعداد بیماران بستری در بخش‌های قلبی و ریوی و بخش اطفال می‌شوند.

در واقع حتی با رعایت کردن کامل تمامی نکات بهداشتی و توصیه‌های ایمنی باز هم خطر ریزگرد‌ها برای سلامتی بسیار مضر است به گونه‌ای که بر اساس گفته یکی از دانشیاران دانشگاه ایلام بسیاری از تخت‌های بخش سرطانی در یکی از بیمارستان‌های تهران به ایلامیان اختصاص دارد.

از دو روز گذشته توده عظیمی از گرد و خاک که از شرق کشور عراق و از خانقین منشا گرفته است چتر سمی خود را بر روی آسمان استان ایلام گشوده است به نحوی که هوای استان ایلام در لحظات مختلف در شرایط هشدار، اضطرار و بحران قرار می‌گرفت.

بر اساس آخرین گزارش‌های لحظه‌ای سنجش ذرات گرد و غبار در استان ایلام، میزان ریزگرد‌ها در شهرستان ایلام 183 میکروگرم بر متر مکعب است که روندی کاهشی دارد.

همچنین هوای شهرستان ایوان با داشتن 127 میکرو گرم بر متر مکعب ذرات ریزگرد در حال تجربه یک هوای آلوده و ناسالم است.

وضعیت در شهرستان مرزی مهران به‌گونه‌ای متفاوت از سایر شهرستانه‌ای استان است و وجود ریزگرد‌ها در هوای این شهرستان تا ساعت 10 صبح امروز به یک هزار و 280 میکروگرم بر متر مکعب رسیده است و در وضعیتی بحرانی است و فعالیت تمامی ادارت در این شهرستان را به تعطیلی کشانده است.

البته روند وجود گرد و خاک در هوای مهران کاهشی است و شامگاه سه‌شنبه شهرستان مهران در هوای خود 2000 میکروگرم بر متر مکعب ریزگرد را تجربه کرد.

غلظت ریزگرد‌ها در شهرستان مرزی دهلران نیز تا ساعت 10 صبح امروز به‌صورت لحظه‌ای تا 763 میکروگرم بر متر مکعب رسید که روندی پایدار و در حال افزایش دارد و در مقیاس لحظه‌ای شرایطی بحرانی دارد.

کریمی نیا از شهروندان مهرانی در این زمینه گفت: مردم شهرستان مهران چند سال است پس از پایان جنگ که نقطه اول حمله دشمنان بودند حالا به خاکریز اول هجوم ریزگرد‌ها تبدیل شده‌اند با این تفاوت که هیچ سلاحی برای دفاع از تهاجم این دشمن ندارند.

وی گفت: بسیاری از مردم به لحاظ همین مشکل ریزگرد‌ها و سایر مشکلات و کمبودهایی که در این شهرستان است از منطقه رفته‌اند که باید برای حل این مشکل تدبیری اندیشیده شود.

وی افزود: امروز شهر مهران به علت همین ریزگرد‌ها تعطیل است و بسیاری از مردم هم لاجرم کسب و کارشان تعطیل شده است که این برای مردمی که بیشتر شغل آن‌ها آزاد است ناخوشایند است.

ریزگرد‌ها از چند روز گذشته در شهرستان دهلران هم جاخوش کرده‌اند و امروز که میزان و حدت این ریزگرد‌ها به میزان زیادی بالا رفت ادارات با تاخیر دوساعته کار خود را آغاز کردند.

حسینی که با ماسک در حال تردد از خیابان اصلی دهلران است گفت: واقعاً زندگی در دهلران بسیار سخت شده تا چند روز پیش گرمای بالای 50 درجه را تحمل می‌کردیم و حالا هم باید با ریزگرد‌ها بسازیم.

وی اظهار داشت: از همه مسئولان خواستارم که فکر و برنامه‌ای برای مهار این ریزگرد‌ها داشته باشند چرا که سلامتی، زندگی، امرار معاش و بسیاری دیگر از فعالیت‌ها را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

آنچه که در این روز‌ها و به علت هچوم ریزگرد‌ها به استان ایلام غیرقابل انکار است این مسئله است که ریزگرد‌ها موجب مختل شدن روال عادی زندگی در این استان شده است و مردم همچنان امیدوارند که برنامه‌ای جامع از سوی دولت برای این مشکل ارائه شود.

شرایط بحرانی می‌شود و کاری از دست ستاد بحران نیز ساخته نیست، جز اینکه ادارات را تعطیل و یا اینکه با تاخیز فعالیت‌ها را آغاز کنند، وضعیت معیشتی مردم و نوع آب و هوای ایلام نیز به گونه‌ای است که بیشتر مردم از کولرهای آبی استفاده می‌کنند و در این زمان که تا روزهای گذشته گرما در این استان بی‌داد می‌کرد، استفاده از کولر نیز ممنوع است، در واقع زمانی که گرد و خاک وارد استان ایلام می‌شود باید زندگی را تعطیل کرد تا آن زمان که تدبیری چاره اندیشی کند.

گزارش از روح اله کرمی و زهرا منصورنیا

انتهای پیام/ع

 

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon