در موسیقی چیزی سخت‌تر از آواز نداریم


در موسیقی چیزی سخت‌تر از آواز نداریم

یک استادِ آواز می گوید: به قول استاد تاج اصفهانی ۲۰ مورد برای خواننده شدن وجود دارد که یکی از آنان داشتن صدای خوب است و ۱۹ شرط دیگر در کنار آن وجود دارد که اگر کسی این شرایط را داشت، استاد تاج می‌گفتند فلانی بد نمی‌خواند.

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم،علی اصغر شاه‌زیدی ، در گفت‌وگو با فارس گفت: انتظاری که من داشتم در کیفیتِ اجرای شرکت‌کنندگان برآورده نشد. انتظار می‌رود که هنرجویان بیشتر از این‌ها کار کنند. همه یک طور نخوانند. سبک‌ها و آوازهای مختلف را بشنوند. آوازهای خوانساری، اقبال، طاهرزاده و تاج را گوش کنند؛ نه این که بشنوند و مثل آنان بخوانند، بلکه مدل‌های مختلف آواز را بشنوند تا تنوع در خواندنشان پیدا شود.

وی که در پایان داوری بخشِ آواز درباره کیفیتِ اجرای شرکت‌کنندگان در نهمین جشنواره موسیقی جوان با خبرنگار فارس گفتگو کرد،ادامه داد: در بازبینی که از اجراها داشتیم مشخص بود که همه شرکت‌کنندگان یک نوار از شجریان را گوش کرده‌اند و همان را تقلید می‌کنند. معلمانی که آواز را تدریس می‌کنند اگر تنها به اجرای یکی از استادان کفایت کند و اجرای همان استاد را آموزش دهند، کار درستی نیست. این ایرادی است که به معلمان وارد است.

شاه‌زیدی در توصیه به هنرجویانِ آواز گفت: البته خودِ بچه‌ها هم باید خودشان را پیدا کنند. این که معلمی چیزی می‌گوید وحی منزل نیست و نباید تنها به آن کفایت کرد.

وی درباره ویژگی‌های جشنواره موسیقی جوان اظهار کرد: جشنواره کار خوبی است برای میدان دیدنِ جوانان. باید از آقای ترابی و دیگر مسئولان تشکر کرد که این قدم را در راه موسیقی برداشته‌اند و جشنواره موسیقی جوان را برنامه‌ریزی کرده‌اند. این جشنواره در سال‌های آینده به طور حتم جواب می‌دهد و نتایج خوبی را در بر خواهد داشت.

شاه‌زیدی با اشاره به مهجور ماندنِ آواز در میان دیگر بخش‌های موسیقی گفت: آواز بسیار دشوار است و به هیچ وجه کار ساده‌ای نیست. در موسیقی چیزی سخت‌تر از آواز نداریم. خوانندگی شرایط بسیاری دارد؛ باید صدایی خوب داشته باشید، باید با ادبیات آشنا باشید، تلفیق شعر و موسیقی را بدانید، شعر مناسب باید خواند، شعر روز را شب نخوانید، در مجلسی که شاد است نباید غمناک خواند و یا در مجلسی که غم دارد باید بدانید که چه باید بخوانید.

وی ادامه داد: به قول استاد تاج اصفهانی 20 مورد برای خواننده شدن وجود دارد که یکی از آنان داشتن صدای خوب است و 19 شرط دیگر در کنار آن وجود دارد که اگر کسی این شرایط را داشت، استاد تاج می‌گفتند فلانی بد نمی‌خواند.

این استادِ آواز درباره رفتنِ خوانندگان به سمتِ تصنیف‌خوانی و دوری از آواز گفت: علت این که همه پناه به ترانه خوانی برده‌اند این است که صدای خوبی ندارند، بحث ترانه‌خوانی پول ساز و جذاب است. در حالی که حوزه آواز بیشتر خون‌دل خوردن و زحمت کشیدن است. هر کسی که فرهنگ مملکتش را دوست دارد باید زحمت بکشد و خون دل بخورد و از خیلی چیزها هم محروم باشد. در ترانه‌خوانی برخی از خوانندگان با یک شب کنسرت 20 میلیون تومان درآمد کسب می‌کنند. اما کسی که آواز می‌خواند در تمام طول سال 2 میلیون تومان هم درآمد ندارد. به همین دلیل است که همه به بحث ترانه‌خوانی می‌پردازند و به آن طرف پناه می‌برند.

وی ادامه داد: صحبت‌هایی با ترابی و مرادخانی داشتیم تا کلاس‌هایی به صورت رایگان در سطح شهر بگذارند تا علاقه‌مندان بیایند و آموزش ببینند. من خودم حاضرم بیایم و در این کلاس‌ها به طور رایگان تدریس کنم. وقتی کسی می‌خواهد کلاس برود ممکن است از پسِ هزینه‌ها برنیاید. هزینه‌های رفت‌وآمد و هزینه‌های آموزشگاه بسیار زیادند. پس باید این علاقه‌مندان به آواز را حمایت کرد.

شاه‌زیدی تاکید کرد: این حمایت‌ها باید از موسیقی ایرانی انجام شود. البته این به معنی ردِ دیگر انواع موسیقی نیست. هر موسیقی که مستهجن نباشد، ویژگی‌های خاص خود را دارد و باید در جامعه جاری باشند.

وی در پایان گفت: هنرجویان باید توجه کنند که مدل‌های مختلف آوازخوانی را ببینند. مدل‌های مختلف را بشنوند و بیاموزند. اگر این کارهای بشود به طور حتم به نتیجه مطلوب می‌رسند.

انتهای پیام/

خبرگزاری تسنیم: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود.

بازگشت به صفحه سایر رسانه ها

 

پربیننده‌ترین اخبار رسانه ها
اخبار روز رسانه ها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon