سرانه مصرف عسل طبیعی در کشور مطلوب نیست


سرانه مصرف عسل طبیعی در کشور مطلوب نیست

رئیس مرکز آموزش جهاد کشاورزی شهید حسن‌پور بابلسر با اشاره به اینکه برگزاری جشنواره عسل طبیعی فرصت مناسبی برای معرفی عسل و فرآورده‌های سرشار از خاصیت زنبور است، گفت: سرانه مصرف عسل طبیعی در کشور پایین است.

ایوب فلاح در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در بابلسر، اظهار داشت: ترویج فرهنگ اشتغال و کارآفرینی، سلامت غذایی و پرورش زنبور عسل از مهم‌ترین اهداف برگزاری این جشنواره است.

وی افزود: ایجاد زمینه مناسب برای معرفی  دستاوردهای مهارت آموزان و ایجاد اشتغال برای آنان، از دیگر اهداف برگزاری جشنواره تخصصی عسل طبیعی در بابلسر به شمار می‌آید.

رئیس مرکز علمی کاربردی شهید حسن‌پور بابلسر، با بیان اینکه این جشنواره از 8 شهریور ماه در حیاط مرکز واقع در میدان معلم بابلسر بازگشایی شده و تا 17 شهریور امسال ادامه دارد، گفت: 19 غرفه در این جشنواره راه اندازی شده که اغلب این غرفه‌ها با مدیریت فارغ التحصیلان مرکز علمی کاربردی شهید حسن‌پور بابلسر اداره می‌شود.

فلاح تصریح کرد: تنها راه تشخیص عسل طبیعی و مرغوب با سایر عسل‌های موجود در بازار، ارسال این محصول به آزمایشگاه‌های مجهز و استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی است.

وی با اشاره به اینکه مرکز علمی کاربردی شهید حسن‌پور بابلسر از سال 1375 راه اندازی و به‌عنوان پایلوت یکی از مجهزترین مراکز زنبور عسل در کشور اعلام شد، افزود: مرغوبیت عسل به نوع گیاهی که زنبور از آن تغذیه می‌کند, بستگی داشته و هرچه گیاهان از کیفیت و مرغوبیت بالاتری برخوردار باشند بی‌تردید محصول به دست آمده از کیفیت و مرغوبیت بالاتری برخوردار است.

رئیس مرکز علمی کاربردی شهید حسن‌پور بابلسر، بیان داشت: از ابتدای تأسیس این مرکز تاکنون حدود 500 دانشجو در رشته پرورش زنبور عسل فارغ التحصیل شدند.

فلاح با اعلام اینکه بیش از 5هزار نفر در زمینه پرورش زنبور و تولید عسل طبیعی در استان مازندران فعالیت دارند، گفت: 3 مرکز پرورش زنبور در استان دانش و مهارت حوزه پرورش و تکثیر زنبور عسل و تولید عسل طبیعی را به‌صورت تئوری و عملی به مهارت آموزان علاقه‌مند به این رشته آموزش می‌دهند.

وی پرورش زنبور عسل و تولید عسل طبیعی را به‌عنوان یکی از مشاغل صنعتی زودبازده عنوان و تصریح کرد: دانش، نگرش و مهارت از عوامل مهم انسان پیشرفته به شمار می‌آید و یکی از مهمترین اهداف مرکز آموزش جهاد کشاورزی نیز پرداختن به مهارت کنار دانش‌آموزی مهارت آموزان است.

رئیس مرکز علمی کاربردی شهید حسن‌پور بابلسر، با اشاره به اینکه زنبور عسل به‌عنوان یکی از حشرات گرده‌افشان طبیعت بوده که بیشترین جمعیت گرده‌افشان را در اختیار دارد، گفت: طبق آمارهای منتشر شده در صورت انقراض نسل زنبور عسل حیات بشر نیز در کمتر از 4 سال دچار اختلال و حتی نابودی می‌شود.

فلاح خاطرنشان کرد: ارزش افزوده محصولات زراعی باغی که در نتیجه گرده افشانی زنبور عسل ایجاد می‌شود حدود 143 بار بیشتر از ارزش عسل و کندو است.

وی افزود: آمار دقیق و معتبری از سرانه مصرف عسل طبیعی در کشور موجود نبوده اما بنا بر نظر کارشناس‌های این حوزه در حال حاضر سرانه مصرف سالانه عسل هر ایرانی حدود 480 الی 610 گرم بوده که طبق شاخص‌های جهانی این رقم باید به حدود 2 کیلو گرم ارتقا یابد.

دبیر همایش ملی عسل طبیعی بیان داشت: علاقه‌مندان به انواع عسل و فرآورده‌های زنبور می‌توانند جهت بازدید از غرفه‌های نمایشگاه تا تاریخ 17 شهریور همه‌روزه از ساعت 17 تا 23 به مرکز آموزشی شهید حسن‌پور واقع در بابلسر، میدان معلم مراجعه کنند.

انتهای پیام/ج*

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon