ژنرال صهیونیست: غزه به‌منزله بمب ساعتی است که دیر یا زود منفجر می‌شود

ژنرال صهیونیست: غزه به‌منزله بمب ساعتی است که دیر یا زود منفجر می‌شود

رئیس سابق بخش برنامه ریزی استراتژیک ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی تأکید کرد که غزه به‌منزله بمب ساعتی است که دیر یا زود منفجر خواهد شد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از شبکه الراصد، ژنرال «شالوم بروم» گفت که کابینه بنیامین نتانیاهو در حال حاضر برای امضای توافق آتش‌بس طولانی‌مدت با جنبش حماس آمادگی ندارد.

وی در یک پژوهشی که سایت مرکز تحقیقات امنیت داخلی وابسته به دانشگاه تل‌آویو به‌عمل آورده است، ابراز کرد که با وجود اخبار رسانه‌های خبری درباره نزدیک بودن امضای توافق با جنبش حماس اما کابینه نتانیاهو برای تثبیت آتش‌بس طولانی‌مدت آمادگی ندارد و این مسائل نیز دلایل مختلفی دارد.

بروم تأکید کرد که با وجود تمامی تماس‌ها و تلاش‌هایی که از زمان امضای توافق آتش‌بس در تاریخ 26 آگوست سال گذشته به‌منظور تثبیت آتش‌بس صورت گرفته است شروطی که تاکنون مانع دستیابی به توافق نهایی شده است، همچنان پابرجاست و از جمله این شروط و عوامل موضع دولت کنونی مصر در قبال جنبش حماس، عدم همکاری تشکیلات خودگردان و خودداری اسرائیل از امضای توافق رسمی با حماس و پرداخت بهای درخواستی این جنبش در قبال تثبیت آتش‌بس است.

این ژنرال اسرائیلی در عین حال گفت که میانجی‌گران تماس‌های اخیر کسانی غیر از مصری‌ها بوده‌اند اما موضع مصر همچنان مهم است زیرا مصری‌ها توانایی تأثیرگذاری بر مواضع تشکیلات خودگردان و اسرائیل و همچنین اعمال فشار بر جنبش حماس را دارند.

بروم در ادامه با اشاره به خصومت تشکیلات خودگردان با حماس و تلاش این تشکیلات برای تضعیف حماس اظهار داشت که علت مخالفت تشکیلات خودگردان با پرداخت حقوق کارکنان غزه و تلاش آن برای به شکست کشاندن توافق آتش‌بس با حماس که می‌تواند به این جنبش در غزه مشروعیت بخشد، همین امر است و تشکیلات خودگردان ترس از این دارد که توافق آتش‌بس بین غزه و کرانه باختری جدایی ایجاد کند.

در همین رابطه یکی از رهبران برجسته جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) تأکید کرد که تحرکات «تونی بلر» نخست وزیر اسبق انگلیس برای تثبیت آتش‌بس در نوار غزه به‌سمت شکست پیش می‌رود.

وی که خواست نامش فاش نشود، گفت: پیشنهاداتی که بلر اخیراً ارائه کرده است، جوابگوی نیازهای ملت فلسطین و خواسته‌های آن نیست و لذا نشانه‌های شکست طرح وی بیشتر از موفقیت آن است مگر اینکه تحولات مهمی در آن رخ دهد.

وی تصریح کرد: پیشنهاداتی که بلر تا به این لحظه ارائه کرده مورد قبول ملت فلسطین نیست زیرا سقف خواسته‌های حماس مشخص است و ما از آن چشم‌پوشی نخواهیم کرد.

این رهبر حماس درباره خواسته‌های حماس نیز اظهار داشت: خواسته‌های حماس بر رفع محاصره، بازسازی نوار غزه، پرداخت حقوق کارکنان، بازگشایی راه‌های امن برای تردد و واردات کالا ( ایجاد فرودگاه و بندر) استوار است.

انتهای پیام/ر*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت