سرمایه اجتماعی در ایران پایین تر از سطح میانگین است


سرمایه اجتماعی در ایران پایین تر از سطح میانگین است

مشاور وزیر کشور و معاون امور سازمان‌های مردم نهاد کشور با اشاره به اینکه حوزه اجتماعی اصلی ترین نیاز امروز ایران است، گفت: سرمایه اجتماعی در سه سطح کلان، میانی و خرد در ایران وضعیتی پایین تر از سطح میانگین دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، بهمن مشکینی ظهر امروز در سمینار تخصصی هم اندیشی سازمان‌های مردم نهاد خیریه کشور اظهار داشت: در روایت آمده سه چیز از جمله اینکه انسان عمل خود را زیاد یاد کند, دچار خود شیفتگی و خودرأیی شود و سوم خود را فراموش کند که چقدر گناه و لغزش دارد پشت انسان را می‌شکند.

مشاور وزیر با اشاره به اینکه برنامه ریزان توسعه در دنیا بعد از اینکه مسیر توسعه اقتصادی را طی کردند و صرفا به زیرساخت‌ها توجه کردند، افزود: به سرمایه اجتماعی رسیدند که این یک عنوان جدید است که در بحث توسعه هم به کار می‌رود.

وی بیان کرد: سرمایه اجتماعی سر جمع بین روابط انسان‌ها جوامع و غیره است و از آن اینگونه یاد می‌شود.

مشکینی با اشاره به شاخص‌های سرمایه اجتماعی عنوان کرد: یکی از این شاخص‌ها رضایت است اینکه چقدر از خانواده، همسایه و نهادهای حاکمیتی رضایت داریم.

مشاور وزیر با بیان اینکه شاخص دیگری اعتماد است، گفت:سومین شاخص نیز مشارکت است که این شاخص‌ها با روش‌های علمی اندازه‌گیری می‌شوند.

وی تصریح کرد: وضعیت سرمایه اجتماعی در سه سطح کلان، میانی و خرد در ایران وضعیتی پایین تر از سطح میانگین را دارد.

مشکینی با بیان اینکه مشارکت در جامعه ایران در عمومی وضعیت متفاوتی دارد، اظهار داشت: همچنین مشارکت نهادی در ایران بسیار پایین است.

مشاور وزیر با اشاره به اینکه باید در حوزه اجتماعی وارد شویم، افزود: باید برنامه ها را در ایران به سمت و سوی برنامه‌های اجتماعی ببریم.

وی با بیان اینکه باید تحولات روابط و نهادهای اجتماعی را به سمت ضریب خوردن ببریم، عنوان کرد: از این رهگذر می‌توان بخش‌های دیگر را ساماندهی کرد و البته این امر ممکن نمی‌شود مگر با تقویت کمی و کیفی تشکل‌های اجتماعی که باید به آن توجه شود.

مشکینی با اشاره به اینکه سرمایه اجتماعی یک ضرورت امروز و فردای جمهوری اسلامی ایران است، بیان کرد: چراکه بدون سرمایه‌های اجتماعی چالش‌هایی را پیش رو داریم.

مشاور وزیر با بیان اینکه مشارکت یعنی کسری از هشتاد میلیون نفر، گقت: چراکه می‌گوییم مشارکت مردم نه گروه خاص و این یک کار جمعی نهادمند است.

وی با بیان اینکه ما در ایران حزب نداریم بلکه یک محفل و دور همی است، تصریح کرد: حزب استانی نیست بلکه کشوری است و باید در سراسرکشور عضو داشته باشد.

مشکینی با اشاره به اینکه باید کاری کنیم مردم از تشکل ها اقبال کنند و به آنها بپیوندند، گفت: باید شبکه مردم درست کنیم.

مشاور وزیر با بیان اینکه یکی از عوامل مشکلات فراوان کشور فردگرایی است، اظهار داشت: اولین گمراهی که مادر گمراهی هاست منیت است که این در فردیت ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در کار تشکیلاتی کار جمعی باید یاد گرفته شود، افزود: کار باید بر اساس خرد جمعی و رهبری جمعی پیش رود.

مشکینی با اشاره به اینکه تشکل های مردم نهاد باید فرهنگ مستقل پیدا کنند، بیان کرد: قوانین آنها کپی برداری کارهای دولتی نباشد.

 مشاور وزیر با اشاره به اینکه ما در کار اجتماعی انحصار طلبی را ممنوع می دانیم، عنوان کرد: اگر کار برای خدا باشد امکان ندارد بین آنها تفرقه و اختلاف باشد.

وی با بیان اینکه حوزه اجتماعی اصلی ترین نیاز امروز ایران است، گفت: چراکه حوزه‌های اجتناعی مختلفی وجود دارد که حتی گاعی ذهن ما به آنها خطور نمی‌کند.

مشکینی با بیان اینکه جلسات تشکل ها باید سرساعت شروع شود، تصریح کرد: همچنین انضباط بسیار مهم است و معنی آن اطاعت از تشکل است.

مشاور وزیر با اشاره به اینکه سومی فرهنگ نقد است، اظهار داشت: در جامعه ایران باید فرهنگ نقد به وجود آید.

وی با اشاره به اینکه اعتبارات برای تشکل ها موضوعیت دارد، افزود: همچنین ما توسعه متوازن تشکل‌ها را می‌خواهیم.

مشکینی بیان کرد: زمان آن رسیده دستگاه ها یک قدم عقب روند و رکن اساسی تشکل های اجتماعی در جامعه شوند.

مشاور وزیر با بیان اینکه حدود دو ماه و نیم دیگر همایش بزرگ خیرین کل کشور را خواهیم داشت، بیان کرد: میخواهیم نگاه خیر را به حوزه های اجتماعی معطوف کنیم.

وی با اشاره به اینکه ما با هم سوار یک کشتی هستیم، گفت: همه باید به اعتلای جامعه ایران و به رفع محرومیت ها و فقر کمک کنیم.

 انتهای پیام/ ی

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon